Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Lön

Medlem i Kommunal
Foto: Fredrik Sandin Carlson
I Sverige bestäms lönerna i förhandlingar mellan fackförbund och arbetsgivare. Kommunal har en tydlig lönepolitik som ligger till grund för de frågor och krav vi driver i löneförhandlingar och andra aktiviteter som rör medlemmarnas löner.

Lön är pengarna vi ska leva på, men lön innebär mycket mer än så. I lönen ingår förutom pengar du får i lönekuvertet även pensionsavsättning om din arbetsgivare har kollektivavtal. För många av medlemmarna i Kommunal är lönen beroende av hur arbetet och verksamheten värderas. Därför är frågan om lön också politisk.

Stöd för ditt lönesamtal

Öka dina möjligheter att få högre lön – ta vara på alla möjligheter ditt utvecklingssamtal och ditt lönesamtal kan ge. Snacka lön med kollegorna först, och ta hjälp av våra tips för ditt utvecklingssamtal och lönesamtal.

Har du frågor om din lön?

Är det något du inte förstår på ditt lönebesked? Har du inte fått din lön? Misstänker du att något är fel på din lön? Ta greppet om din lön

”Har jag rätt lön?” – vanliga frågor om lön

Vilken lön ska jag ha? Vad är lägstalönen i mitt yrke? Vilken minimilön är det i mitt yrke? Här hittar du några vanliga frågor och svar om lönenivåer.

Hur fungerar det med ersättning för övertidsarbete och obekväm arbetstid? Här finns mer information om vad som reglerar detta.

Och vad är det för skillnad på semesterlön och semesterersättning? Här reder vi ut begreppen.

Så sätts lönerna

Lönerna bestäms i förhandlingar om kollektivavtal mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Läs mer här om hur lönerna sätts inom Kommunals områden.

Du ska få rätt lön och löneutveckling

Kommunals lönepolitik visar vilka mål Kommunal har för alla förhandlingar och andra aktiviteter som rör lön. Målen för Kommunals lönepolitik är att du får yrkesutveckling, löneutveckling och rätt lön. Läs mer om Kommunals lönepolitik.

Löneordlista - Lön A-Ö

Vad menas med LAS, karens, fyllnadslön, individgaranti och sjuklön? I löneordlistan hittar du några ord som har med lön att göra som kan vara bra att ha koll på.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Våra experter kan hjälpa dig att påverka din lön. Exempelvis kan du få stöd när du fått nytt jobb och ska förhandla lön och arbetsvillkor, eller inför ditt utvecklings- och lönesamtal. Som medlem i Kommunal får du trygghet, yrkesutveckling och många bra medlemsförmåner. Läs mer om vad ett medlemskap i Kommunal kan ge dig.

Bli medlem här

Har du stannat upp i din löneutveckling? Sök nytt jobb med Trampolin!

Som medlem i Kommunal har du tillgång till vårt digitala jobbsökarverktyg Trampolin, som gör det möjligt att registrera dig och söka jobb på mängder av jobbsajter – från ett och samma ställe. Läs mer om Trampolin här!

Lön