Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Lön

Inför löneförhandlingen
Foto: Kommunal
Lön är pengarna vi ska leva på, och därför en av våra allra viktigaste frågor. Kommunal arbetar på många olika sätt för att du ska få så mycket och så hög lön som möjligt. Ett av sätten är att se till att maxa ditt självförtroende inför din löneförhandling eller ditt lönesamtal. Därför har vi samlat alla goda råd, tips och fakta om lön som du kan tänkas behöva. Och behöver du personligt stöd, så finns vi här för dig!

Stöd för ditt lönesamtal

Öka dina möjligheter att få högre lön – ta vara på alla möjligheter ditt utvecklingssamtal och ditt lönesamtal kan ge. Snacka lön med kollegorna först, och ta hjälp av våra tips för ditt utvecklingssamtal och lönesamtal

Få bättre löneutveckling som medlem i Kommunal

Hur sätts din lön, vad ingår i lönen och vad har du för vägar att påverka den? Våra experter hjälper dig att påverka din lön. Vi erbjuder stöd och verktyg när du ska förhandla lön och arbetsvillkor samt stöd inför utvecklings- och lönesamtal.

BLI MEDLEM HÄR!

Har du frågor om din lön?

Är det något du inte förstår på ditt lönebesked? Har du inte fått din lön? Misstänker du att något är fel på din lön? Ta greppet om din lön

Så sätts lönerna

Lönerna bestäms i förhandlingar om kollektivavtal mellan fackförbund och arbetsgivarorganisationer. Läs mer här om hur lönerna sätts inom Kommunals områden.

Löneordlista - Lön A-Ö

Vad menas med LAS, karens, fyllnadslön, individgaranti och sjuklön? I löneordlistan hittar du några ord som har med lön att göra som kan vara bra att ha koll på.

”Har jag rätt lön?” – vanliga frågor om lön

Vilken lön ska jag ha? Vad är lägstalönen i mitt yrke? Vilken minimilön är det i mitt yrke? Här hittar du vanliga frågor om lön

Hur fungerar det med ersättning för övertidsarbete och obekväm arbetstidHär finns mer information om vad som reglerar detta.

Och vad är det för skillnad på semesterlön och semesterersättningHär reder vi ut begreppen.

Du ska få rätt lön och löneutveckling

Kommunals lönepolitik visar vilka mål Kommunal har för alla förhandlingar och andra aktiviteter som rör lön. Målen för Kommunals lönepolitik är att du får yrkesutveckling, löneutveckling och rätt lön. Läs mer om Kommunals lönepolitik.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Våra experter kan hjälpa dig att påverka din lön. Exempelvis kan du få stöd när du fått nytt jobb och ska förhandla lön och arbetsvillkor, eller inför ditt utvecklings- och lönesamtal. Som medlem i Kommunal får du trygghet, yrkesutveckling och många bra medlemsförmåner. Läs mer om vad ett medlemskap i Kommunal kan ge dig.

BLI MEDLEM HÄR!

Har du stannat upp i din löneutveckling? Sök nytt jobb med Trampolin!

Som medlem i Kommunal har du tillgång till vårt digitala jobbsökarverktyg Trampolin, som gör det möjligt att registrera dig och söka jobb på mängder av jobbsajter – från ett och samma ställe. Läs mer om Trampolin här!

Lön