Stöd på jobbet

Vi hjälper dig att hålla koll! Såklart är det dina arbetsuppgifter och din lön som sätter de breda ramarna för ditt arbete. Men hur du har det på jobbet och vad som gäller påverkas och styrs även av lagar och kollektivavtal. Expertrådgivning hos Kommunal Direkt, som ger dig koll på läget, ingår i ditt medlemskap.

Barn och kvinna leker i en lekpark.
Foto: Fredrik Sandin Carlson.

Prata i första hand med ditt arbetsplatsombud om du har frågor som rör ditt arbete. De fungerar som en länk mellan medlemmarna, arbetsgivaren och Kommunals sektion, och har mycket kunskap som förhoppningsvis kan vara till din hjälp. Behöver du ytterligare stöd kan du alltid vända dig till våra experter på Kommunal Direkt

Första steget till att förbättra sitt arbetsliv är att skaffa koll på vad som gäller i nuläget. Här finns fakta om en rad områden som de flesta i arbetslivet möter. Vad vill du veta mer om just nu?

Kommunal på din arbetsplats - så gör du om du behöver hjälp

Här nedan hittar du mer information om stöd på jobbet.

Arbetslös

Om du blivit uppsagd eller riskerar att förlora jobbet är det vissa saker du måste bevaka och göra för att inte missa något viktigt. Kommunal kan hjälpa dig!

Arbetsmiljö

Ditt inflytande på jobbet är grundläggande för en bra arbetsmiljö. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, men du har också rätt att vara med och skapa en bra arbetsmiljö fri från faror och stress som kan göra dig sjuk.

Arbetstid

Våra arbetstider styrs av Arbetstidslagen och kollektivavtal. Schemat har också väldigt stort inflytande på arbetstiderna. Bli expert på rätt och fel när det gäller dina arbetstider!

Konflikt/strejk

Om Kommunal och arbetsgivaren inte kan komma överens kan det bli strejk eller lockout. Det är bara medlemmar i Kommunal som får ekonomiskt stöd av Kommunal vid strejk eller lockout. Skaffa koll på vad som gäller vid olika stridsåtgärder!

Ledighet

Ledighet kan gå till på många olika sätt: semester, föräldraledighet och ledighet för studier är några exempel. I vissa lägen kan du ha rätt till lön, i andra inte. Ta aldrig ledigt från jobbet utan att först kontakta din arbetsgivare!

Tillbud

Ett tillbud är en oönskad händelse eller situation som hade kunnat leda till hälsobesvär, sjukdom eller olycksfall. Om ett tillbud har inträffat på ditt jobb, ska du rapportera det till din arbetsgivare.

Trygghet och omställning

Tack vare regeringens nya omställningspaket kommer möjligheterna att studera eller byta inriktning att få en rejäl skjuts. Läs mer om vilka möjligheter det ger för just dig.

Fler frågor och svar

Har du fler frågor om anställningsvillkor, regler på arbetsplatsen, försäkringar eller ditt medlemskap? Kanske hittar du det du söker bland våra vanliga frågor och svar.