Förtroendevald

Som förtroendevald i Kommunal spelar du en nyckelroll på din arbetsplats. Du skapar trygghet på jobbet och håller koll på vad som gäller. Du välkomnar nya kollegor in i Kommunal och säger ifrån när något inte går rätt till. Som arbetsplatsombud eller skyddsombud har du hela tiden möjlighet att utvecklas och rätt till stöd från din sektion. Här hittar du information om hur du blir förtroendevald och vilka uppdrag som finns.

Kvinnlig undersköterska i tom korridor.
Foto: Fredrik Sandin Carlson.

Engagera dig på din arbetsplats

Arbetsplatsombud

Kommunals sektion utser arbetsplatsombudet efter förslag från Kommunals medlemmar på arbetsplatsen. Läs mer om att bli arbetsplatsombud.

Skyddsombud

Arbetsplatser med minst fem anställda ska ha ett skyddsombud - det säger arbetsmiljölagen. Skyddsombudet har en rad rättigheter, till exempel att delta vid planering av frågor som rör arbetsmiljön. Läs mer om att bli skyddsombud.

Arbetsplatsorganisation

En arbetsplatsorganisation i Kommunal är det bästa sättet att få vara med och påverka på arbetsplatsen. Ni får exempelvis möjlighet att medverka och påverka vid förhandlingar, insyn i vad arbetsgivaren planerar för framtiden samt möjlighet att bidra med idéer och förslag på förändringar och förbättringar i verksamheten. Läs mer om att bilda arbetsplatsorganisation.

Vill du påverka och utvecklas? Bli förtroendevald!

Om du är intresserad av ett förtroendeuppdrag eller om du vill bli ombud, kontakta Kommunals närmaste sektion eller anmäl ditt intresse för att bli förtroendevald på Mina sidor.

Nära dig - app för förtroendevalda

Med appen Nära dig kan du som är arbetsplatsombud eller skyddsombud se vilka på arbetsplatsen som är medlemmar, snabbare ge svar på frågor från kollegorna, visa upp medlemskapets fördelar samt skriva in nya medlemmar.

Här finns även kollektivavtalet för den egna arbetsplatsen, värvningsstöd och svar på fackliga frågor. Dessutom kommer regelbundna nyhetsnotiser och svar på de frågor som är aktuella just nu. Läs mer om Nära dig.

Mallar

Nedan hittar du inbjudningsmallar till när det är dags att välja arbetsplats- eller skyddsombud på din arbetsplats. Här finns även presentationsmallar för dig som blivit utsedd till ombud, och vill informera kollegorna. Toppen att hänga upp på anslagstavlan på jobbet, så alla vet vad som gäller!