Ett medlemskap i a-kassan är förmånligare än någonsin

Kommunals a-kassa
Foto: Kommunal
Kommunals a-kassa och fackförbundet Kommunal är två olika saker. Genom att gå med i a-kassan skaffar du dig ekonomisk trygghet om du skulle bli arbetslös längre fram. Facket hjälper dig att hålla koll på dina rättigheter och verkar för bra villkor på arbetsplatsen. Gå med i båda!

Bättre villkor för a-kassan

Nu är det extra bra att bli medlem i Kommunals a-kassa, tack vare regeringens tillfälliga regler för a-kassorna. De gäller mellan den 13 april 2020 och den 3 januari 2021.

• För att uppfylla arbetsvillkoret krävs nu att du under de senaste tolvmånadersperioden behöver ha arbetat minst 6 månader, minst 60 timmar per kalendermånad. Alternativt att du behöver ha arbetat minst 420 timmar under sex sammanhängande månader och då minst 40 timmar under var och en av dessa månader.
  • Uppfyller du arbetsvillkoret kan du få inkomstbaserad a-kassa redan efter att du varit medlem i 3 månader istället för 12 månader. Under perioden mars – december räknas varje månad som 4 medlemsmånader. Grundersättningen är höjd till max 510 kronor per dag, innan var det max 365 kronor per dag.

• Från dag 101 höjs maxtaket till 1000 kronor (börjar gälla 29 juni). Maxersättningen per dag höjs tillfälligt från 910 kronor till 1200 kronor för de första 100 dagarna (börjar gälla 13 april).

Till Kommunals a-kassa

Vem kan bli medlem i Kommunals a-kassa?

Du kan bli medlem i både Kommunals a-kassa och fackförbundet Kommunal om du arbetar inom kommun, landsting, kyrkan, kooperativ eller privata och kommunala bolag, eller om du studerar inom vård, omsorg eller service.

Teckna två medlemskap

Om du går med i a-kassan innebär det inte att du samtidigt blir med i facket, eller tvärtom. Du behöver ansöka separat till a-kassan och facket.

Vad får jag?

Som medlem i a-kassan kan du få ersättning om du blir arbetslös. Men för att ha nytta av övriga fördelar behöver du vara med i fackförbundet Kommunal också. Som medlem i förbundet får du stöd för att utveckla dig själv och ditt jobb, expertråd kring allt som rör ditt yrke och hjälp om något skulle hända. Dessutom ingår kvalificerad rådgivning om dina arbetsvillkor och en av marknadens bästa hem- och olycksfallsförsäkringar.

Bli medlem i Kommunal här

Du kan också ringa till a-kassan på telefonnummer 0771-25 80 00. Telefontider hittar du på a-kassans webbplats.