Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunals a-kassa

Foto: Kommunal
När du blir medlem i fackförbundet Kommunal kan du samtidigt blir medlem i Kommunals a-kassa. Facket hjälper dig att ta vara på dina rättigheter och verkar för bra villkor på arbetsplatsen, genom a-kassan kan du få ersättning om du blir arbetslös.

Vem kan bli medlem i Kommunals a-kassa?

Du kan bli medlem i både Kommunals a-kassa och fackförbundet Kommunal om du arbetar inom kommun, landsting, kyrkan, kooperativ eller privata och kommunala bolag, eller om du studerar inom vård, omsorg eller service.

Varför ska man vara medlem i a-kassan?

Om du blir arbetslös kan du som är medlem i a-kassan få ersättning.

Kontakt med Kommunals a-kassa

a-kassans webbplats kan du ta del av uppgifter om ditt ärende, fylla i kassakort och blanketter som du även kan skicka elektroniskt. Du kan också skicka meddelanden till a-kassan och läsa information om regler.

Du kan också ringa till a-kassan på telefonnummer 0771-25 80 00. Telefontider hittar du på a-kassans webbplats.

Missa inte vad ett medlemskap i förbundet ger

Som medlem i a-kassan kan du få ersättning om du blir arbetslös. Men för att ha nytta av övriga fördelar behöver du vara med i fackförbundet Kommunal också. Som medlem i förbundet får du stöd för att utveckla dig själv och ditt jobb, expertråd kring allt som rör ditt yrke och hjälp om något skulle hända. Dessutom ingår kvalificerad rådgivning om dina arbetsvillkor och en av marknadens bästa hem- och olycksfallsförsäkringar.

Läs mer om medlemskapet i förbundet här

Eller gå direkt till medlemsansökan