Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Fackliga studier

Kommunal lär dig mer
Foto: Kommunal
Du vill att allt ska funka på jobbet. Du vill ha ett vettigt schema, en lön att leva på, inflytande och yrkesutveckling. Ha hälsan och ett bra liv. Du vill ta vara på dina intressen på jobbet. Lär dig mer om vad du kan göra genom att gå en medlemsutbildning.

Som medlem i Kommunal kan du och dina arbetskamrater driva de frågor just ni vill förändra på arbetsplatsen. När vi är många som är aktiva får vi tillsammans större makt att påverka våra arbeten till det bättre.

Börja med att gå en medlemsutbildning!

Du lär dig om dina rättigheter, möjligheter och framför allt om hur ni kan driva de frågor som är viktiga för er på din arbetsplats. Du lär dig om hur facket funkar och om fackets roll i samhället. Kontakta din sektion om du vill gå en medlemsutbildning. Sektionen har också mer information om fler kurser som går nära dig.

Jag är under 30 år och vill lära mig mer om facket

Börja med att gå den LO-gemensamma kursen Om facket! För dig under 30 år finns även flera LO-gemensamma utbildningar bara för unga. Har du en kompis som är med i ett annat fack kan ni alltså gå kursen tillsammans.

Jag vill veta vilka fler kurser jag kan gå genom Kommunal

LO har också en mängd utbildningar som du kan gå. Där kan du ange var i landet du bor och om du är förtroendevald eller inte. Då ser du vilka kurser som finns och hur du anmäler dig.

Digital medlemsutbildning: Kommunal Lär dig mer

Med Kommunals digitala utbildningar får du mer koll, mer trygghet och mer utveckling. Varje del av utbildningen tar bara några få minuter, men kan förändra ditt liv. Här hittar du mer infomation och länk till utbildningarna

Du får ledigt från jobbet för att gå fackliga kurser

Du har rätt att vara ledig från jobbet för att delta i facklig utbildning. Du kan dessutom få ekonomisk ersättning för studierna. Sånt är det lag på, och det har vi fått tack vare fackligt engagemang.

Kontakta din sektion för att få veta mer om vad som gäller kring kurser

Sektionen kan berätta mer om hur det funkar med rätt till ledighet från jobbet, ersättning och lön när du går på kurs genom Kommunal.  Du når alla sektioner på telefon 010-442 70 00.

Studier