Lokalvårdare

Lokalvårdare som dammsuger ett golv
Lokalvårdare
Lokalvårdare/städare är ett yrke som har stor betydelse för många människor. De som städar på sjukhus har till exempel en viktig roll i patientsäkerhetsarbetet genom att förhindra smittspridning. Lokalvårdare/städare har många olika arbetsuppgifter, till exempel att moppa golv och trappor, dammsuga, svabba golv, torka av ytor och städa toaletter.

Kommunal organiserar lokalvårdare inom kommuner, landsting, företag som har uppdrag i skattefinansierad verksamhet, stiftelser, hushållsnära tjänster, kooperativ och församlingar.

Lokalvårdare kallas även städare.

Utbildning

Introduktions- och grundutbildning äger i stor utsträckning rum på interna kurser/utbildningar på arbetsplatsen.

Servicebranschens Yrkesnämnd, SRY, utfärdar yrkesbevis för den som genomgått kurs/grundutbildning för städyrket ledd av SRY-diplomerad handledare och klarat ett teoretiskt och praktiskt kunskapstest med godkänt resultat. Utbildningens längd varierar, men ofta krävs ungefär 40 timmars utbildning för att få yrkebevis.

Certifikat för lokalvårdare (Pryl) utfärdas av Svenska Special Certifieringar AB, SSC, efter tester av teoretiska och praktiska kunskaper.

Vad gör Kommunal?

Läs mer om Kommunals arbete inom branschen Teknik, fastighet och underhåll, Äldreomsorg, Hälso- och sjukvård, Trossamfund respektive branschen Förskola och skola.