Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kollektivavtal

Bussförare och mekaniker på ett garage
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Kollektivavtal är en överenskommelse mellan arbetsgivare och fack om lön och anställningsvillkor. Att förhandla om innehållet i kollektivavtal är en väldigt viktig facklig aktivitet.

Med kollektivavtal blir det ordning och reda. Alla vet vad som gäller på jobbet.

Arbetsgivare har mycket att vinna på att teckna kollektivavtal med facket. När det finns tydliga och rättvisa löner och andra villkor ökar förutsättningarna för att de anställda ska trivas, vilja stanna kvar och utveckla verksamheten och sitt eget kunnande.

Centrala kollektivavtal

Det centrala kollektivavtalet förhandlas fram av Kommunal och den arbetsgivarorganisation som arbetsgivaren (förhoppningsvis) är medlem i, eller med enskild arbetsgivare. Det centrala kollektivavtalet lägger grunden till det lokala kollektivavtalet.

Lokala kollektivavtal

Med lokala menas kollektivavtalet mellan Kommunal och en viss arbetsgivare. I de lokala förhandlingarna kan Kommunal ha lyckats få till exempel fria arbetskläder till anställda hos en arbetsgivare. Då står det med i det lokala kollektivavtalet. Det kan också finnas lokala kollektivavtal om till exempel formerna för inflytande och samverkan, om regler för arbetstidsförläggning eller andra viktiga frågor.

Gäller för alla

Kollektivavtal gäller för alla som arbetar inom avtalsområdet. Det gäller alltså även för den som inte är med i facket. Att det gäller alla är själva vitsen med ett gemensamt kollektivavtal. Med kollektivavtal får alla samma villkor och försäkringar. Men inte alltid samma lön. Kollektivavtalet sätter ofta lägstanivån för lönen, men hindrar oftast ingen arbetsgivare att erbjuda bättre villkor.
Bara den som är medlem i Kommunal kan vara med och påverka vilka frågor Kommunal ska driva i förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Inget kollektivavtal

Utan kollektivavtal får anställda däremot hoppas på att arbetsgivaren vill vara schysst och ta ansvar. Om alla skulle ha sin egen deal med arbetsgivaren blir det lätt så att den som går med på lägst lön får jobbet. På sikt kan det leda till att lönerna sjunker för alla nyanställda.

Men ibland händer det att arbetsgivare struntar i det som bestämts i kollektivavtalet. Det är avtalsbrott! Om det händer får den som är medlem i Kommunal hjälp att kräva sina rättigheter.

Kollektivavtal