Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal Direkt är stängt fredag 23 augusti 2019

Kommunal Direkt är stängt fredag 23 augusti 2019 på grund av personalutbildning. Öppnar igen måndag den 26 augusti med ordinarie öppettider klockan 08:00 - 18:00.

Kollektivavtal

Bussförare och mekaniker på ett garage
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Kollektivavtal är en överenskommelse mellan arbetsgivare och fack om lön och anställningsvillkor. Att förhandla om innehållet i kollektivavtal är en väldigt viktig facklig aktivitet.

Varför är det viktigt med kollektivavtal?

Kollektivavtal är ett avtal mellan arbetsgivaren och Kommunal. Här bestäms vad som gäller kring lön, semester, övertidsersättning och andra villkor som är viktiga för dig på jobbet. Med kollektivavtal blir det ordning och reda. Alla vet vad som gäller på jobbet.

Arbetsgivare har mycket att vinna på att teckna kollektivavtal med facket. När det finns tydliga och rättvisa löner och andra villkor ökar förutsättningarna för att de anställda ska trivas, vilja stanna kvar och utveckla verksamheten och sitt eget kunnande.

Arbetsgivaren kan förstås välja att ge dig ännu bättre villkor än vad som står i kollektivavtalet. Till exempel högre lön eller fler semesterdagar. Kollektivavtalet sätter bara en lägsta nivå. Om det inte finns något kollektivavtal så kan du missa viktiga förmåner som bland annat pengar till pensionen eller viktiga försäkringar.

Vi från Kommunal som tecknar kollektivavtalen har koll på att inget faller mellan stolarna. Därför kan du känna dig trygg om det finns kollektivavtal där du ska börja jobba. Det är en garanti för att du får schyssta arbetsvillkor.

DET HÄR FÅR DU MER AV MED KOLLEKTIVAVTAL!

Centrala kollektivavtal

Det centrala kollektivavtalet förhandlas fram av Kommunal och den arbetsgivarorganisation som arbetsgivaren (förhoppningsvis) är medlem i, eller med enskild arbetsgivare. Det centrala kollektivavtalet lägger grunden till det lokala kollektivavtalet.

Lokala kollektivavtal

Med lokala menas kollektivavtalet mellan Kommunal och en viss arbetsgivare. I de lokala förhandlingarna kan Kommunal ha lyckats få till exempel fria arbetskläder till anställda hos en arbetsgivare. Då står det med i det lokala kollektivavtalet. Det kan också finnas lokala kollektivavtal om till exempel formerna för inflytande och samverkan, om regler för arbetstidsförläggning eller andra viktiga frågor.

Gäller för alla

Kollektivavtal gäller för alla som arbetar inom avtalsområdet. Det gäller alltså även för den som inte är med i facket. Att det gäller alla är själva vitsen med ett gemensamt kollektivavtal. Med kollektivavtal får alla samma villkor och försäkringar. Men inte alltid samma lön. Kollektivavtalet sätter ofta lägstanivån för lönen, men hindrar oftast ingen arbetsgivare att erbjuda bättre villkor.

Bara den som är medlem i Kommunal kan vara med och påverka vilka frågor Kommunal ska driva i förhandlingar om nytt kollektivavtal.

Har min arbetsgivare kollektivavtal?

Det kan du enkelt ta reda på med vår tjänst Kollkollen. Skriv bara in namnet på arbetsgivaren så får du svar direkt.

Koll på ditt kollektivavtal med Kollkollen
Foto: Kommunal

Inget kollektivavtal

Utan kollektivavtal får anställda däremot hoppas på att arbetsgivaren vill vara schysst och ta ansvar. Om alla skulle ha sin egen deal med arbetsgivaren blir det lätt så att den som går med på lägst lön får jobbet. På sikt kan det leda till att lönerna sjunker för alla nyanställda. Ibland händer det att arbetsgivare struntar i det som bestämts i kollektivavtalet. Det är avtalsbrott och om det händer får den som är medlem i Kommunal hjälp att kräva sina rättigheter.

BLI MEDLEM HÄR!

Vad gör jag om det inte finns kollektivavtal?

Om det inte finns något kollektivavtal på din arbetsplats kan du höra av dig till oss. Vi kan hjälpa dig att ta upp frågan med din arbetsgivare.

Behöver du få tag på kollektivavtalet som gäller för din anställning?

Kollektivavtal