Trafik
Arbetar du som bussförare, spårvagnsförare, verkstadsarbetare, reparatör, servicehallspersonal, städare, tvättpersonal, garagearbetare, trafikvärd eller liknande? Då är Kommunal fackförbundet för dig!
Arbetsgivarna i trafikbranschen kan vara kommunala bolag eller privata företag. Några av de största privata företagen är Bergkvara, Arriva, Nobina, Keolis och Transdev, som sköter kollektivtrafik på entreprenad. Nästan all kollektivtrafik är idag upphandlad och utförs av privata företag.
Vad gör Kommunal för dig?
Vi arbetar för bättre villkor, anställningstrygghet och delaktighet för anställda i trafikbranschen. För att se till att de frågor medlemmarna vill driva kommer högst på agendan arbetar vi nära arbetsplatserna. Några frågor som vi fokuserar extra mycket på är:
- Anställningstrygghet vid upphandling och entreprenörsbyte
- Schemaläggning - större delaktighet för medarbetarna
- Stopp för arbetsuppgifterna kontanthantering och biljettvisering
- Bättre förarplatser på bussarna - framtagande av en internationell standard
- Att arbeta fram ett bra arbetsvärderingssystem för medlemmar med individuell lönesättning
Hitta din yrkesgrupp
Ta del av den senaste informationen om vad Kommunal gör för just din yrkesgrupp. Här hittar du även information om lön, nyheter om ditt yrke och tips på hur du kan engagera dig.
FAQ om trafikbranschen
Att minska ramtiden och öka återhämtningstiden är en viktig och aktuell fråga för trafikbranschen.
Listombuden måste ta ansvar vid granskning av scheman och fundera över de negativa effekterna av långa arbetsdagar. Man behöver hitta det som inte fungerar i ett schema. Det är sällan fel på hela schemat utan en dag/linje och då måste man agera. Listombuden ska agera utifrån ett arbetsmiljöperspektiv så att schemat kan uppfylla alla krav som lag och avtal säger.
Kommunal jobbar hela tiden med att förbättra arbetsmiljön för bussförare, detta sker till största delen på arbetsplatsnivå eftersom förutsättningarna ser olika ut.
Ibland har vi arbetsdagar på över tio timmar flera dagar i rad och sen lägger arbetsgivaren in en arbetsdag på enkom 3,5 timmar för att kompensera de långa dagarna. Det är inte bra ur arbetsmiljösynpunkt. Branschen präglas av stor konkurrens vilket medför att bussbolagen lägger allt snävare scheman med orealistiska krav på bussförarna.
Kommunal arbetar ständigt med att förbättra bussförarnas arbetsmiljö. Skyddsombuden jobbar aktivt med riktade skyddsronder och har gjort stora framsteg, framförallt med att få till bättre scheman.
Eftersom ramtiderna definieras i det centrala kollektivavtalet behöver den fackliga representanten (ett listombud om sådan finns, som ska involveras tidigt i schemaläggningsprocessen) vara den första som reagerar på om ramtiderna, utifrån ett arbetsmiljöperspektiv, utgör risker för ohälsa eller olycksfall för förarna som kör dessa turer.
Det är ytterst sällan som en arbetsgivare lägger ut maxtiden på ramtiderna för alla tjänster, men i det fall som den fackliga representanten (listombudet) uppmärksammat ovan angivna risker så ska man informera arbetsgivaren om detta. Vidare ska man i dessa fall göra en risk och konsekvensanalys där arbetsgivaren och skyddsombudet lokalt involveras.
Är man fortfarande oense så kan man vända sig till Arbetsmiljöverket för vidare utredning.
Eftersom Kommunals medlemmar under flera avtalsrörelser påpekat problem med arbetstider genom att skriva motioner och förslag på sänkning av ramtider i det centrala kollektivavtalet så har man även drivit frågan i avtalsförhandlingarna.
Eftersom man inte hittat en lösning på detta problem i de centrala förhandlingarna så har Kommunal skapat en arbetsmiljöstrategi kopplat arbetstider till just bussbranschen. Strategin bygger på ett antal konkreta insatser som lokala ombud ska genomföra i syfte att förändra arbetstidsutläggningen. Genom nya skrivningar i det centrala kollektivavtalet där krav på tidig delaktighet med lokal facklig representant (Kommunals listombud) ska säkra att tidigt i processen uppmärksamma scheman som utifrån ett arbetsmiljöperspektiv kan vara ett hot för de anställdas hälsa.
Eftersom kunskap och kontinuerlig kompetensutveckling av Kommunals listombud är en grundläggande förutsättning i detta arbete så har Kommunal tagit fram en listombudsutbildning som ska säkra upp att listombuden får en adekvat utbildning i deras viktiga uppdrag. Utbildningsinsatser är planerade och kommer att genomföras kontinuerligt.
Regleringar om ramtider har vi haft en längre tid och vi har sett att problematiken med arbetstidsutläggningen har växt med åren. Antalet motioner som skrivs inför avtalsrörelser och som har en koppling till ramtider och arbetstider har inte minskat.
Eftersom vi än så länge inte hittat lösningar för att få ner ramtiderna i de centrala förhandlingarna så har vi insett att vi inte kan vänta till nästa avtalsrörelse och nästa igen för att eventuellt förflytta våra positioner i denna fråga. Just av den anledningen finns det ett antal andra skrivningar i det centrala kollektivavtalet som vi måste börja använda oss av om vi ska få ordning på ramtidernas problematik.
Det finns både krav på att Kommunals lokala fackliga representant ska involveras tidigt i schemaläggningsprocessen, just för att kunna uppmärksamma eventuella problem med långa ramtider, men framförallt att man måste ta arbetsmiljöhänsyn när man gör en arbetslidsutläggning. Här behöver vi stärka Kommunals förtroendevalda med kompetens i vad man kan göra i sitt uppdrag om man uppmärksammat att ett schema uppfyller alla krav i det centrala kollektivavtalet, men att det utifrån ett arbetsmiljöperspektiv inte kan godkännas.
Tillgången på jobb inom branschen kommer att vara god framöver, eftersom många yrkesförare väntas gå i pension. Ett ökat fokus på miljömässig hållbarhet innebär också att kollektivtrafiken prioriteras högre.
Just nu är det få unga och kvinnor som söker sig till yrken inom trafik och Kommunal undersöker sätt att få fler att välja branschen. Kommunal arbetar aktivt med det nationella programrådet för gymnasieskolans fordons- och transportprogram.
Kommunal jobbar även internationellt med att förbättra villkoren inom trafikbranschen genom den nordiska organisationen NTF, europeiska ETF och internationella ITF. Kommunal är medlem i organisationerna och har många förtroendeuppdrag, vilket gör att vi kan delta aktivt i arbetet. Avtal, direktiv och förbättringar i arbetsmiljön är de största frågorna vi jobbar med.
Aktuellt om branschen
Anmälan till Bussförar-SM 2024 har öppnat
Bussförar-SM arrangeras för att uppmärksamma bussförarna och visa hur viktig deras kompetens är. Anmäl dig senast 21 juni.Marika Isetorp sadlade om från teaterpedagog till bussförare
Med många strängar på sin lyra, ett stort samhällsintresse och en öppenhet för olika yrken har Marika Isetorp funnit vägen till sin nuvarande destination som bussförare. Trots blygsamma fyra år i yrket har Marika redan knipit fjärdeplatsen i Bussförar-SM tre gånger! Men hur började det egentligen – hur har färden till bussföraryrket sett ut?Krönika: Arbetsgivarna behöver värdera bussförarna högt
Du som kör buss ska vara riktigt stolt över det du gör. Tack vare din insats kan människor ta sig dit de behöver. Så att de i sin tur kan få saker att hända, få sina jobb gjorda. Du påverkar människors liv varje dag. Många önskar nog att de var lika behövda på sina jobb som en bussförare är – om bussen kommer bara någon minut för sent undrar folk var du varit!
Aktuella rapporter
Men vem kör egentligen? Kommunal granskar busstrafiken
Kollektivtrafiken borde vara en framtidsbransch. Att minska utsläppen i trafiken är viktigt för miljön, och politikerna lovar att prioritera det kollektiva resandet. Men trots detta är det svårt att rekrytera människor som vill arbeta inom busstrafiken. De offentliga upphandlingarna skapar otrygghet för personalen, som har små möjligheter att påverka sin arbetssituation. Dessutom är det politiska ansvaret otydligt. I Kommunals rapport "Men vem kör egentligen? – En rapport om den upphandlade busstrafiken" granskas styrningen av busstrafiken.Upphandlingar av kollektivtrafik behöver inte innebära trafikkaos
Delar av regelverket kring offentlig upphandling, och det sätt på vilket upphandlingar genomförs, fungerar dåligt och de anställda kommer allt oftare i kläm. Bristerna är allra tydligast inom den upphandlade kollektivtrafiken, där anbudslämnande företag konkurrerar med de anställdas löner och villkor. Kommunal kräver att kommuner och landsting ska ställa krav på personalövertagande när de upphandlar kollektivtrafik, och att regering eller riksdag tydliggör att krav på personalövertagande är förenligt med gällande rätt.