Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Avtal 2020

Avtalsrörelse 2020
Foto: Kommunal
Här hittar du information om vad som händer inför avtalsrörelsen 2020.

Från januari 2019 kan går det bra att lämna in avtalsförslag inför avtalsrörelsen 2020. Detta gör du via Mina Sidor här nedan.

Lämna avtalsförslag här

Mer om Avtalsrörelsen 2020

På denna sida kommer vi samla information inför den kommande avtalsrörelsen 2020. Avtal som förhandlas under 2020 kommer publiceras här när det finns mer information.

Kommun och Region

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kommuner och regioner (f d landsting). Yrken som berörs är exempelvis äldreomsorg, hälso- och sjukvård, förskolor och skolor, räddningstjänst, personlig assistans, parkarbetare, ambulanssjukvårdare m.fl.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) och Sobona (f d Pacta). Här ryms även yrkesintroduktionsavtal m m.

Privat vård och Personlig assistansbolag

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata vård-, behandlings-, omsorgs- och personlig assistansföretag.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, KFO, Sobona (f d KFS), Vårdföretagarna.

Trafik

Gäller alla medlemmar som arbetar inom trafiken.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Bussföretag och Sobona (f d KFS).

Grön sektor/Djur och Natur

Gäller alla medlemmar som arbetar inom jordbruk, travbanor, golfbanor, djursjukvården samt på ridhusföretag, trädgårdsanläggningar eller inom trädgårdsodling.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Gröna Arbetsgivare, Almega Tjänsteföretagen och IDEA.

Kyrkor och Trossamfund

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kyrkor och trossamfund.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, IDEA och Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation.

Fastighet, Service, Kök, Gata och Park

Gäller alla medlemmar som arbetar i privata bolag inom fastighet, kök, gata, park och serviceyrken. Exempelvis arbete vid bad- och idrottsanläggningar, inom fastighetsskötsel, vid läns- och regionmuseer, inom besöksnäringen, sotning, energi, parkering, VA, återvinning, hemservice/hushållsnära tjänster m.m.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Almega Samhallförbundet, Almega Tjänsteföretagen, Arbetsgivaralliansen, Fastigo, KFO, Sobona (f d KFS), Sveriges Skorstensfejarmästarens Riksförbund, Visita.

Friskolor och Privata förskolor

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata förskolor och friskolor, folkhögskolor och fritidshem.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Almega Tjänsteföretagen, Arbetsgivaralliansen, IDEA, KFO, Sobona (f.d KFS)

Övriga avtal

Gäller medlemmar som arbetar på övriga avtal, exempelvis Almega Kompetensföretagen (f.d Bemanningsföretagen) och IDEA - kollektivavtal arbetare.