Avtal 2020
Foto: Kommunal

Avtalsrörelsen 2020

Kommunals avtalsrörelse pausades under våren när coronapandemin bröt ut, men nu tar vi ett omtag och drar äntligen igång igen! Under hösten pågår förhandlingar och alla avtal ska vara klara till årsskiftet. Här får du mer information om både avtalsförlängningen mellan parterna på grund av Corona, och allmänt om avtalsrörelsen 2020.

Bli medlem

När kollektivavtalen, som till stora delar styr dina anställningsvillkor, ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse. 2020 är året när de flesta av Kommunals avtal omförhandlas, och nu är vi i full gång igen efter tidigare paus i förhandlingarna på grund av Corona. Kommunal förhandlar omkring 70 olika kollektivavtal under hösten och vinter 2020. Avtalen kan skilja sig åt då villkoren ser olika ut för olika branscher. Med all förberedelse och planering jobbar vi stenhårt under ungefär två år med att förbättra vardagen för Kommunals medlemmar.

Så går det för ditt avtal

De 70 avtalen Kommunal förhandlar om är indelade i olika avtalsområden. Följ avtalens status på webbsidan för respektive avtalsområde.

Det här vill Kommunal

• Högre lön till alla och en särskild lönesatsning för yrkesutbildade i välfärden.
  • Hållbara arbetstider som ger tid för återhämtning.
  • Trygga anställningar som gör det möjligt att bygga välfungerande arbetslag och säkra kvaliteten i verksamheterna.
  • Semester under sommarmånaderna som gör det lättare att kombinera jobb och privatliv.

Det här vill arbetsgivaren

• Sifferlösa avtal som kan betyda noll kronor i löneökning.
  • Lång semesterperiod för att lösa sommarbemanning.
  • Full flexibilitet med arbetstider och scheman och låta de anställda jaga timmar.
  • Otrygga anställningar som ger bristande kontinuitet och problem med  kunskapsöverföring.

Vanliga frågor och svar om avtalsförhandlingarna 2020

Kommer vi få lön retroaktivt? Nu måste väl lönerna öka rejält? När börjar ni förhandla på det kollektivavtal som jag hör till? Det och andra vanliga frågor har vi sammanställt svaren på.

In English: Questions and answers regarding the agreements negotiations 2020

Avtal vi förlängde i våras på grund av pandemin

Avtalsbloggen

Avtalsbloggen kan du följa utvecklingen direkt från förhandlingsrummet och löpande uppdateringar hittar du på Facebook och Twitter.

Podden Förhandlarna

I podden "Förhandlarna" diskuterar Kommunals avtalssekreterare Johan Ingelskog med gäster vad som händer i avtalsrörelsen och på arbetsmarknaden.

Vilket kollektivavtal gäller för dig?

Är du osäker på vilket avtal som gäller för dig kan du fråga din arbetsgivare eller ringa Kommunal Direkt 010-442 70 00. Du kan även logga in på Mina sidor med Bank-ID för mer information om ditt kollektivavtal.

Den svenska modellen på 30 sekunder