Avtal 2020
Foto: Kommunal

Avtalsrörelsen är igång!

Kommunals avtalsrörelse har startat. Så kallas det när de kollektivavtal som gäller nu är på väg att löpa ut - då samlar vi oss för att förhandla fram bättre villkor på jobbet för dig och alla medlemmar i Kommunal.

Bli medlem

När kollektivavtalen, som till stora delar styr dina anställningsvillkor, ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse. 2020 är året när de flesta av Kommunals avtal omförhandlas. Vi tecknar ett 70-tal kollektivavtal med olika villkor för olika branscher. Med all förberedelse och planering jobbar vi stenhårt under sammanlagt två år med att förbättra vardagen för Kommunals medlemmar.

Här kommer du kunna hitta information om vad som händer i avtalsrörelsen, vilka frågor som Kommunal driver och hur dina villkor och ersättningar kommer att påverkas. Dessutom kan du på olika sätt lära dig mer om hur en avtalsrörelse fungerar!

Avtalsbloggen kan du följa utvecklingen direkt från förhandlingsrummet och löpande uppdateringar hittar du på Facebook och Twitter.

I podden "Förhandlarna" diskuterar Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund och enhetschefen Johan Ingelskog vad som händer i avtalsrörelsen och på arbetsmarknaden.

Vilket kollektivavtal gäller för dig?

Är du osäker på vilket avtal som gäller för dig kan du fråga din arbetsgivare eller ringa Kommunal Direkt 010-442 70 00. Du kan även logga in på Mina sidor med Bank-ID för mer information om ditt kollektivavtal.

Avtalsrörelsen 2020 | Avtalskonferenser!

Avtalsområden inom Kommunal

Här hittar du Kommunals olika avtalsområden, som ingår i avtalsrörelsen 2020. Här kommer du hitta mer infomation om hur det går i förhandlingarna inom respektive område när vi kommer längre in i avtalsrörelsen.

Läs mer om Kommunals avtalsyrkanden för 2020

Kommun och Region

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kommuner och regioner (f d landsting). Yrken som berörs är exempelvis äldreomsorg, hälso- och sjukvård, förskolor och skolor, räddningstjänst, personlig assistans, parkarbetare, ambulanssjukvårdare m.fl.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Sobona (f d Pacta). Här ryms även yrkesintroduktionsavtal m m.

Privat vård och Personlig assistansbolag

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata vård-, behandlings-, omsorgs- och personlig assistansföretag.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, KFO, Sobona (f d KFS), Vårdföretagarna.

Trafik

Gäller alla medlemmar som arbetar inom trafiken.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Bussföretag och Sobona (f d KFS).

Grön sektor/Djur och Natur

Gäller alla medlemmar som arbetar inom jordbruk, travbanor, golfbanor, djursjukvården samt på ridhusföretag, trädgårdsanläggningar eller inom trädgårdsodling.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Gröna Arbetsgivare, Almega Tjänsteföretagen, SLA och IDEA.

Kyrkor och Trossamfund

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kyrkor och trossamfund.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, IDEA och Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation.

Fastighet, Service, Kök, Gata och Park

Gäller alla medlemmar som arbetar i privata bolag inom fastighet, kök, gata, park och serviceyrken. Exempelvis arbete vid bad- och idrottsanläggningar, inom fastighetsskötsel, vid läns- och regionmuseer, inom besöksnäringen, sotning, energi, parkering, VA, återvinning, hemservice/hushållsnära tjänster m.m.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: KFO – Samhallavtalet, Almega Tjänsteföretagen, Arbetsgivaralliansen, Fastigo, KFO, Sobona (f d KFS), Sveriges Skorstensfejarmästarens Riksförbund, Visita.

Friskolor och Privata förskolor

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata förskolor och friskolor, folkhögskolor och fritidshem.
Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Almega Tjänsteföretagen, Arbetsgivaralliansen, IDEA, KFO, Sobona (f.d KFS).

Övriga avtal

Gäller medlemmar som arbetar på övriga avtal, exempelvis Almega Kompetensföretagen (f.d Bemanningsföretagen) och IDEA - kollektivavtal arbetare.

Läs mer i dessa dokument