Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla på Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Kommunal får rätt: 5000 kr extra ersättning betalas ut till medlemmar som arbetat under coronapandemin.

FACKLIG FRAMGÅNG I VARBERG REGIONEN

Nu får Kommunal rätt i frågan om en extra ersättning till de medlemmar som arbetat under coronapandemin. Regionpolitikerna har fattat beslut om att ge medlemmarna 5000 kr extra på kommande decemberlön.
Illustration med texten: Äldreboende i Gällivare får andningsskydd för skydd mot covid-19.

Facklig framgång: Skyddsombud i Gällivare krävde andningsskydd vid misstänkt covid-19 och fick rätt

Personalen på ett äldreboende i Gällivare fick tillgång till rätt typ av andningsskydd, för att vara skyddade mot covid-19. Det blev resultatet efter att huvudskyddsombudet Marita Nilsson Eriksson lagt ett skyddstopp och till slut fick rätt mot Arbetsmiljöverket.
illustration facklig framgång

Facklig framgång: Ihärdigt arbete av skyddsombud gav resultat. Förskolorna i Kramfors kommun får skyddsutrustning!

Diskussionerna om skyddsutrustning på förskolor är just nu väldigt aktuell. I flera kommuner har Kommunal lyckats driva igenom detta. De har dock inte varit helt enkelt att få till för alla, i Kramfors fick man kämpa i flera veckor innan arbetsgivaren tillslut lyssnade och gick med på att dela ut skyddsutrustning till förskolorna.
facklig framgång åre

Facklig Framgång i Åre!

Återvinningsstationerna Staa och Brattåsen i Åre har varken rinnande vatten, riktiga toaletter eller tillgång till dusch. Efter anmälan från Kommunal till arbetsmiljöverket måste nu arbetsgivaren åtgärda ett antal punkter.
Facklig framgång i Borås

Sofia blev felaktigt avskedad - fick 97000 kronor!

Sofia jobbar som personlig assistent. Den 22 maj blev hon uppsagd muntligt av sin arbetsgivare - det vill säga på oskälig grund. Hon vände sig då till Kommunal som hjälpte Sofia till att få upprättelse och 97 000 kronor.
Jafar Sarehkhani och Matilda Sennerfeldt, bussförare och skyddsombud på Gamla Uppsala Buss, är nöjda med Arbetsmiljöverkets beslut.

Beskedet: Plexiglas ger inte tillräckligt skydd och framdörrarna ska därför fortsätta hållas stängda

Skyddsombuden på Gamla Uppsala Buss reagerade starkt när huvudmannen Upplands Lokaltrafik ville gå från att ha de främre sätena och framdörrarna stängda till att öppna dem mitt under rådande pandemi och istället montera en plexiglasskiva vid föraren. Ombuden ansåg inte att skivan gav tillräckligt skydd och ärendet hamnade hos Arbetsmiljöverket för beslut.
Bildtext: Göteborgs spårvagnsförare vann striden! Porträttbild: skyddsombud Johan Kanmert

Facklig framgång: Äntligen skyddas alla Göteborgs spårvagnsförare fullt ut

Efter hot om skyddsstopp mot Göteborgs Spårvägar tisdagen den 19 maj, och därmed hot om totalt stopp i spårvagnstrafiken i Göteborg och Mölndal, enades parterna om en tidsfrist för arbetsgivaren på 24 timmar. Morgonen därpå hade Göteborgs Spårvägar åtgärdat arbetsmiljöproblemen, och skyddsstoppet kunde avblåsas.
Skyddsombud

Facklig framgång: Rätt skyddsutrustning på Edshultsgårdens demensboende i Leksand.

Marita och Amanda är undersköterskor och skyddsombud på Edshultsgårdens demensboende i Leksand. Här berättar de om hur de har drivit frågan om rätt skyddsutrustning och nu äntligen fått rätt!
Facklig framgång i Kramfors

Facklig framgång: Efter skyddsstopp fick personalen rätt till skyddsutrustning

En brukare i Kramfors kommun visade tydliga symptom på Covid-19 och personalen uppmärksammade närmaste chef om oro och att skyddsutrustning borde inskaffas för personalen.
Tryggare bemanning och utbildningsinsatser inom äldreomsorgen i Uppsala kommun

Facklig framgång: Tryggare bemanning och utbildningsinsatser inom äldreomsorgen i Uppsala kommun

Förra veckan fattade äldrenämnden i Uppsala kommun beslut om att trygga bemanningen för vikarier i äldreomsorgen under fyra månader och erbjuda utbildning till de som under perioden blir tillsvidareanställda. Ett beslut som medlemmar och fackligt förtroendevalda i Kommunal Uppsala har jobbat hårt för att få igenom – en stor facklig framgång för medlemmar som jobbar i äldreomsorgen.