Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla på Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Facklig framgång i Falköping

FACKLIG FRAMGÅNG - Nu får elevassistenter fria pedagogiska måltider på jobbet i Falköping!

Fria pedagogiska måltider inom förskolan har länge varit en självklarhet i Falköping. Men för elevassistenter har inte samma regler gällt. Detta trots att deras närvaro under måltiderna har avgörande betydelse för eleverna.
Kommunal sektion Vaggeryd/Värnamo säger hej till det nya samverkansavtalet i Värnamo kommun. Med SAM17 kan du som medlem påverka din situation på jobbet, säger Sandra Strid.

FACKLIG FRAMGÅNG: Säg hej till Sam17

- Vi är stolta över det här avtalet som innebär mer delaktighet för medlemmarna och som tar tydligt avstamp i arbetsmiljöfrågorna, säger Sandra Strid, sektion Värnamo Vaggeryd.
Till vänster texten: Bättre ute miljö för bättre arbetsmiljö på förskolan Freden. Till höger skyddsombudet Anneli Johansson

FACKLIG FRAMGÅNG: Bättre utemiljö för barnen ska leda till bättre arbetsmiljö för personalen

Anneli Johansson, skyddsombud på förskolan Freden i Ludvika, har mätt, skrivit 6:6a, pratat med chefer och kollegor. Anledningen? En utegård på förskolan som bokstavligt talat inte håller måttet. Den ska enligt reglerna vara 3 600 kvadratmeter, men är bara på 1200. Men nu kan det bli ändring på det efter en underrättelse från arbetsmiljöverket.
till vänster Lena Sjökvist till höger texten ”Nu känns det som vi äntligen är i mål när vi fått med möjligheten till shorts ock kjol i uniformsutbudet”

FACKLIG FRAMGÅNG: Nu får äntligen bussförarna i Västmanland och Örebro län köra i shorts och kjol

För sex år sedan bytte förarna på Svealandstrafiken uniformer och då försvann alternativet med shorts och kjol ur garderoben. Nu, efter målmedvetet arbete från både förarna själva och sektionen får de nu köra i shorts eller kjol om de vill.
Till höger texten "Prata om lön, prata om allt som är jobbigt och prata mer ju jobbigare det är" till vänster bild på personalen på Metropoolen

Facklig framgång: Tio procent mer i lön och bättre arbetsmiljö på badhuset i Avesta

Personalen på badhuset Metropoolen i Avesta insåg att de låg långt under medianlönen jämfört med andra badhus. Inte okej sa Sebastian Elmertoft ombud för kommunal på Metropoolen. Han och andra började därför prata lön och när de väl börjat fortsatte det med arbetsmiljö.
Lars Frid, regionalt fackligt ombud, Kommunal Stockholms län, har tecknat 17 avtal med arbetsgivare sedan i januari i år.

Facklig framgång: Lars Frid har tecknat 17 avtal sedan i januari

Lars Frid, regionalt fackligt ombud för Kommunal Stockholms län, har tecknat 17 kollektivavtal sedan i januari. Hur bär han sig åt egentligen?
Nu anställer Vetlanda kommun barnskötare!

Facklig framgång: Barnskötare anställs i Vetlanda

- Nu när kommunen beslutat att anställa barnskötare kan vi se fram emot stabila arbetslag, säger Camilla Ström, barnskötare på Bäckagårdens förskola i Vetlanda.
Lisa Ljung i den vinterjacka hon tillslut har fått från arbetsgivaren

Enträget arbete gav arbetskläder i Karlstad - ”Det gäller att stå på sig”

Lisa Ljung jobbar på Samhall i Karlstad, närmare bestämt på inhandlingen. I jobbet ingår bland annat att leverera varor och möta kunder utomhus. Något som kan bli väl så kyligt kalla vinterdagar.
Regionalt fackligt ombud Karin Hernmo

Medlem får 87 000 kronor efter arbetsgivarmiss

Arbetsgivaren, ett företag i assistansbranschen, får betala mellanskillnaden när den anställde inte fick de timmar hen var garanterad.
Ann-Ci Steneryd sektionsordförande i Kommunal Södra Dalarna och Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende gör high five

LSS:en i Hedemora får betalt för hela natten − "Äntligen!"

Sovande jour, så står det i avtalet. Men det är inte alltid du får sova, i stället kan du få jobba utan lön under vissa timmar. Något Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende fick uppleva. Men nu är ett nytt lokalt avtal på plats som innebär att de anställda får betalt för hela jourtiden.