Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla på Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Facklig framgång i Falkenberg!

Facklig framgång i Falkenberg: Förskolepersonal får arbetskläder

Igår fattade barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun om att förskolepersonal ska få arbetskläder!
Facklig framgång i Skövde

Marcus och Christopher förbättrade arbetsmiljön!

Efter facklig samverkan har personalen på korttidsboendet där Marcus och Christopher jobbar fått bättre arbetsmiljö. De påtalade risker i jobbet för sin chef och har nu fått beviljat dubbelbemanning när verksamheten kräver och de får tillgång till företagshälsovård och handledning via jobbet.
Facklig framgång i Dalarna

FACKLIG FRAMGÅNG: Sektion Södra dalarna fick Försäkringskassan att dra tillbaka en medlems återbetalningskrav!

Linda Eriksson, förtroendevald i sektion Södra dalarna på ortsexpeditionen i Säter, fick Försäkringskassan att dra tillbaka återbetalningskrav på 20 000 kr som de ställt till en av sektionens medlemmar.
Susanne Hagelkvist sektionsordförande i Perstorp

FACKLIG FRAMGÅNG: Klart med pedagogiska måltider i Perstorp

Målmedvetet och med en tydlig strategi. Så tog Skånes minsta sektion Perstorp sig an frågan om fria pedagogiska måltider i förskolan.
Facklig framgång i Motala

FACKLIG FRAMGÅNG: Medlem i Motala får löneökning och 15 000kr!

En facklig företrädare hälsade en nybliven medlem välkommen till Kommunal. Under samtalet kom det fram att medlemmens lön var ovanligt låg.
Facklig framgång på kostenheten i Alingsås

FACKLIG FRAMGÅNG: Färre rätter, bättre arbetsmiljö och mindre matsvinn i Alingsås kommun!

Efter att Kommunal HAV lyft frågor kring arbetsmiljön på kostverksamheten i Alingsås blir nu arbetsmiljön bättre.
Facklig framgång i Sundsvall

FACKLIG FRAMGÅNG: Barnskötarna i Sundsvalls kommun får arbetskläder

Arbetskläder för barnskötare har länge varit efterfrågat av personal och drivits av fackförbundet Kommunal. Nu står det äntligen klart att arbetskläder för barnskötarna blir verklighet.
Lönegranskaren Tim Kirwin ute på uppdrag hos ett trädgårdsanläggningsföretag i Upplands Väsby.

FACKLIG FRAMGÅNG: Tim och Peter fick ut 125 000 till anställda

125 000 kronor. Så mycket fick Tim och Peter ut under ett enda tillfälle till de anställda på ett företag när de granskade lönerna.
Facklig framgång Kramfors

FACKLIG FRAMGÅNG: Kramfors kommun lägger ner förslag om bemmaningshandbok

Den 28 augusti 2019 avslutades förhandlingar mellan Kramfors Kommun och Kommunal med att arbetsgivaren meddelade att de inte kommer att införa Bemanningshandboken. Detta innebär att flera månaders förhandlingar avslutats till fördel för Kommunals medlemmar.
Facklig framgång: Ihsan fick jobbet tillbaka med hjälp av Kommunal

FACKLIG FRAMGÅNG: Ihsan fick tillbaka jobbet

Timanställde Ihsan Almasri blev avstängd från att arbeta i Bromölla kommun trots att han var omtyckt och alltid ställde upp. - Jag uppfattade det som ett rent kommunikationsproblem mellan Ihsan och arbetsgivaren, säger André Rosén, facklig företrädare på sektionen i Bromölla som hjälpte Ihsan att få jobbet tillbaka.