Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla på Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Facklig framgång Vänerväst

Facklig framgång - 200 000 till medlemmar!

Efter att Kommunal uppmärksammat att en arbetsgivare brutit mot kollektivavtalet fick tio medlemmar på arbetsplatsen dela på 200 000 kronor!
Facklig framgång Ulricehamn Kind

Facklig framgång - här får vaktmästarna TBE-vaccin!

I Kinds pastorat får alla vaktmästare nu TBE-vaccin av sin arbetsgivare, en facklig framgång!
Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt.

Facklig framgång: Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt

En anställd på Räddningstjänsten Mitt Bohuslän blev inbeordrad att jobba en storhelg men upptäckte sen att det saknades ersättning när lönen kom. Detta visade sig gå emot kollektivavtalet och nu får flera medarbetare ersättning retroaktivt.
Fahad Taher håller upp skyddsstoppet som ledde till att framdörrar stängs på bussar där han jobbar.

Facklig framgång: Framdörrarna på bussar stängs

Arbetsgivaren ville öppna framdörrarna på bussar i Göteborg, trots att förarna kände en oro för ökad smittorisk och därför lades ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket lyssnade till detta och dörrarna är numera stängda igen.
Gravida i riskgrupp får gå hem med graviditetspenning

Facklig framgång efter 6:6a i Kungsbacka

En lång och tuff kamp resulterade i facklig seger för fritidsledaren Moa Meyer och inblandade förtroendevalda på sektion Kungsbacka. "Jag jublade högt när jag fick beskedet", säger sektionsordföranden Helena Jonason.
En av de drivande i frågan om att stoppa beslut är AO/SO Malin Hilmersson.

NEJ till privatisering i Gnosjö kommun

Nu backar Moderaterna i Gnosjö från sitt förslag om att privatisera den personlig assistansen tack vare påverkan från Kommunal. - Vi har kunnat påverka politiken genom engagemang från förtroendevalda och medlemmar, säger Louise Lindstedt, sektion Gislaved/Gnosjö.
Facklig-politisk samverkan gav resultat

Sänkt arbetstidsmått tack vare facklig-politiskt arbete

Facklig-politisk samverkan kan ge fantastiska resultat! På sektion STO har man lyckats få till kortare nattarbetstid för hela socialförvaltningen i Tjörns kommun, ett helt år innan det träder i kraft centralt. Mycket tack vare samarbetet med kommunens politiker.
Arbetsskor till alla inom vården i Ale

Facklig framgång: Arbetsskor i Ale kommun

Det började med att några undersköterskor inom hemtjänsten lyfte frågan om arbetsskor. Det slutade med att alla som har arbetskläder inom vården i Ale kommun får arbetsskor!
Fyra personer med röda tröjor som det står Kommunal. På bilden finns även en Kommunalflagga.

Facklig framgång: Samma ob-ersättning för undersköterska som sjuksköterska i Region Örebro län

Från och med första juni får bland annat ambulanssjukvårdare, skötare och undersköterskor höjd ob-ersättning meddelar Region Örebro. Sedan 2017 har sjuksköterskorna i Region Örebro län haft extra ob-ersättning. En ersättning på obekväm arbetstid som inte exempelvis undersköterskor har haft.