Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi den här lådan med goda exempel på hur vår samlade kunskap och styrka verkligen gör skillnad – i både det stora och det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i hela landet. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Facklig framgång

Facklig framgång i Östersund, medlem får tillbaka 35 000 kr!

Medlem får tillbaka 35000 kr efter upptäckt om utebliven övertidsersättning.
Barnomsorg Sorsele

Barnomsorgens personal slipper frysa i vinter

Kommunal sektion Nord Sorsele har i ca 10 år drivit frågan att få arbetskläder till personalen i barnomsorgen.
Facklig framgång

Facklig framgång: Alla tillsvidare anställda inom äldreomsorgen i Bergs kommun får rätt till arbetsskor.

Tack vare bra samarbete mellan kommunal sektion Berg och socialdemokraterna i Berg beslutade i veckan Vård- och socialnämnden att fördela pengarna till arbetsskor.
Ewa Ljungberg och Abdennour Tawssi

Energiskt fackligt arbete gav 100 000 kronor

Ett hundra tusen kronor. Så mycket får undersköterskan Abdennour Tawssi i ersättning för övertid och förskjuten arbetstid. Pengar som arbetsgivaren, om den följt kollektivavtalet, skulle ha betalt för länge sen, men som krävde att fackliga företrädare gjorde ett gigantiskt detektivarbete och satt i oändliga överläggningar.
Facklig framgång Vänerväst

Facklig framgång - 200 000 till medlemmar!

Efter att Kommunal uppmärksammat att en arbetsgivare brutit mot kollektivavtalet fick tio medlemmar på arbetsplatsen dela på 200 000 kronor!
Facklig framgång Ulricehamn Kind

Facklig framgång - här får vaktmästarna TBE-vaccin!

I Kinds pastorat får alla vaktmästare nu TBE-vaccin av sin arbetsgivare, en facklig framgång!
Facklig framgång Trollhättan

Facklig framgång – nu får personalen på förskola och fritidshem i Trollhättans stad ytterkläder!

Personalen på förskolor och fritidshem vistas mycket utomhus. I Trollhättan har det funnits önskemål om arbetskläder inom dessa verksamheter och äntligen har arbetsgivaren lyssnat!
Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt.

Facklig framgång: Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt

En anställd på Räddningstjänsten Mitt Bohuslän blev inbeordrad att jobba en storhelg men upptäckte sen att det saknades ersättning när lönen kom. Detta visade sig gå emot kollektivavtalet och nu får flera medarbetare ersättning retroaktivt.
Fahad Taher håller upp skyddsstoppet som ledde till att framdörrar stängs på bussar där han jobbar.

Facklig framgång: Framdörrarna på bussar stängs

Arbetsgivaren ville öppna framdörrarna på bussar i Göteborg, trots att förarna kände en oro för ökad smittorisk och därför lades ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket lyssnade till detta och dörrarna är numera stängda igen.