Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse. Hjälp oss att fylla på Framgångslådan!

SKICKA IN DIN FRAMGÅNG HÄR!

Förhandlingar i Kramfors Kommun angående bemmaningshandbok är nu avslutade till Kommunals Medlemmars fördel

FACKLIG FRAMGÅNG: Kramfors kommun lägger ner förslag om bemmaningshandbok

Den 28 augusti 2019 avslutades förhandlingar mellan Kramfors Kommun och Kommunal med att arbetsgivaren meddelade att de inte kommer att införa Bemanningshandboken. Detta innebär att flera månaders förhandlingar avslutats till fördel för Kommunals medlemmar.
Facklig framgång: Ihsan fick jobbet tillbaka med hjälp av Kommunal

FACKLIG FRAMGÅNG: Ihsan fick tillbaka jobbet

Timanställde Ihsan Almasri blev avstängd från att arbeta i Bromölla kommun trots att han var omtyckt och alltid ställde upp. - Jag uppfattade det som ett rent kommunikationsproblem mellan Ihsan och arbetsgivaren, säger André Rosén, facklig företrädare på sektionen i Bromölla som hjälpte Ihsan att få jobbet tillbaka.
Skyddsombud glädjs åt framgången.

80 000 i vite för usel arbetsmiljö

Det började med signaler om orimlig stress och hög arbetsbelastning och två skyddsombud som kämpat för att få gehör från arbetsgivaren. Nu har arbetsmiljöverket fattat beslut i frågan om arbetsmiljön i Frostaskolans kök och Hörby kommun hotas med 80 000 kronor i vite om inte den långa listan av brister åtgärdas senast den 7 november.

FACKLIG FRAMGÅNG: Diskmaskin löste arbetsmiljöproblem

En ny diskmaskin blev lösningen på arbetsmiljöproblem på en förskola i Lund. Under lång tid hade personalen på avdelningarna tvingats diska all disk efter måltiderna i de små diskmaskinerna i avdelningarnas kök. En ohållbar situation menade de och kopplade in Kommunal sektion i Lund.
Anki och Katarina sektion Öst

FACKLIG FRAMGÅNG: Intensivt fackligt arbete gav framgång - Robertsfors kommuns rehabassistent blir kvar

Kommunal Västerbotten sektion Östs medlem Anki Andersson lyckades med sektionens hjälp och intensivt arbete få Robertsfors kommun att behålla tjänsten som rehabassistent inom verksamheten.
Facklig framgång i Falköping

FACKLIG FRAMGÅNG - Nu får elevassistenter fria pedagogiska måltider på jobbet i Falköping!

Fria pedagogiska måltider inom förskolan har länge varit en självklarhet i Falköping. Men för elevassistenter har inte samma regler gällt. Detta trots att deras närvaro under måltiderna har avgörande betydelse för eleverna.
Kommunal sektion Vaggeryd/Värnamo säger hej till det nya samverkansavtalet i Värnamo kommun. Med SAM17 kan du som medlem påverka din situation på jobbet, säger Sandra Strid.

FACKLIG FRAMGÅNG: Säg hej till Sam17

- Vi är stolta över det här avtalet som innebär mer delaktighet för medlemmarna och som tar tydligt avstamp i arbetsmiljöfrågorna, säger Sandra Strid, sektion Värnamo Vaggeryd.
Till vänster texten: Bättre ute miljö för bättre arbetsmiljö på förskolan Freden. Till höger skyddsombudet Anneli Johansson

FACKLIG FRAMGÅNG: Bättre utemiljö för barnen ska leda till bättre arbetsmiljö för personalen

Anneli Johansson, skyddsombud på förskolan Freden i Ludvika, har mätt, skrivit 6:6a, pratat med chefer och kollegor. Anledningen? En utegård på förskolan som bokstavligt talat inte håller måttet. Den ska enligt reglerna vara 3 600 kvadratmeter, men är bara på 1200. Men nu kan det bli ändring på det efter en underrättelse från arbetsmiljöverket.
till vänster Lena Sjökvist till höger texten ”Nu känns det som vi äntligen är i mål när vi fått med möjligheten till shorts ock kjol i uniformsutbudet”

FACKLIG FRAMGÅNG: Nu får äntligen bussförarna i Västmanland och Örebro län köra i shorts och kjol

För sex år sedan bytte förarna på Svealandstrafiken uniformer och då försvann alternativet med shorts och kjol ur garderoben. Nu, efter målmedvetet arbete från både förarna själva och sektionen får de nu köra i shorts eller kjol om de vill.
Till höger texten "Prata om lön, prata om allt som är jobbigt och prata mer ju jobbigare det är" till vänster bild på personalen på Metropoolen

Facklig framgång: Tio procent mer i lön och bättre arbetsmiljö på badhuset i Avesta

Personalen på badhuset Metropoolen i Avesta insåg att de låg långt under medianlönen jämfört med andra badhus. Inte okej sa Sebastian Elmertoft ombud för kommunal på Metropoolen. Han och andra började därför prata lön och när de väl börjat fortsatte det med arbetsmiljö.