Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Framgångslådan
Foto: Kommunal

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Tillsammans fyller vi lådan med goda exempel på hur vår styrka och kunskap verkligen gör skillnad - i både det stora och i det lilla. För det fackliga arbetet pågår hela tiden och vi vill visa på vilket fantastiskt jobb som görs runt om i vårt land. Och såklart inspirera fler till att påverka på sin arbetsplats! Här kan du söka bland Kommunals fackliga framgångar och även dela med dig av din egen berättelse.

Ann-Ci Steneryd sektionsordförande i Kommunal Södra Dalarna och Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende gör high five

LSS:en i Hedemora får betalt för hela natten − "Äntligen!"

Sovande jour, så står det i avtalet. Men det är inte alltid du får sova, i stället kan du få jobba utan lön under vissa timmar. Något Hannele Björklund som jobbar på ett LSS-boende fick uppleva. Men nu är ett nytt lokalt avtal på plats som innebär att de anställda får betalt för hela jourtiden.

Dela med dig av dina fackliga framgångar!

Det finns saker med det fackliga arbetet som bara måste berättas. Den där lilla ändringen på arbetsplatsen som du och dina arbetskamrater jobbade så hårt med att få till. Men som ändå kändes som en stor facklig seger i det lilla. Det fackliga arbetet pågår hela tiden och du är en del i det. Små guldkorn kan bli till en guldklimp för alla medlemmar. Som exempelvis kampen för arbetskläder.
Till vänster Camilla Dhal, fackligt förtroendevald i sektion Köping. Till höger delgivande från LO TCO rättsskydd

Facklig framgång: Medlem får ut 2,4 miljoner efter dom i förvaltningsrätten

Försäkringskassan sa nej, trots att läkarna bedömde att hon inte kan jobba heltid. Nu har en medlem från Köping, tack vare envetet arbete från sektionen och LO-TCO rättsskydd, fått rätt i förvaltningsrätten.
Abbes Remache och Annika Löfstedt fackliga företrädare på sektion vård och omsorg i Malmö

Arbetsgivaren erkände fel – fick betala 275 000 kronor

”Segern var inte den ekonomiska ersättningen. Det var att arbetsgivaren erkände att den gjort fel.” Det säger Abbes Remache som tillsammans med Annika Löfstedt kämpade för en medlem som behandlats felaktigt av arbetsgivaren.
Stefan Qvick och Carita Alenius, skyddsombud som vann striden i Lund

Skyddsombudens samarbete gav resultat

- Att vi var samspelta i skarpt läge var den avgörande faktorn. Carita Alenius sammanfattar skyddsombudens arbete med arbetsmiljön för bussförarna utanför sjukhuset i Lund. Ett arbete som pågick i flera år och som fick sin lösning strax före jul förra året.
Till vänster bild på Kersti Strömberg till höger bild på vårdbiträde som får en kram av en brukare

De stoppade ensamarbete på nätterna i hemtjänsten i Hedemora

Att kommuner tvingas spara är tyvärr ingen ovanlighet. Men när Hedemora kommun ville införa ensamarbete för hemtjänstens nattpatrull snackade kollegorna ihop sig, skrev en konsekvensanalys och fick kommunen att lägga förslaget på is.
Efter medlemsmanifestationen i Jönköping har nu en kommunikationsplan tagits fram av Jönköpings kommun.

Medlemsmanifestation ger resultat

Hälsosamma scheman i Jönköpings kommun har orsakat stora diskussioner. Det som fått medlemmarna i Kommunal att reagera är tillvägagångssättet som kommunen väljer att införa dessa scheman på. Den bristande kommunikationen mellan arbetsgivaren och personalen i Jönköpings kommun har skapat en oro och ilska hos medlemmarna.
Medlemmen och ambulanssjukvårdaren Keijo Kauppi

Bra samarbete på jobbet - en framgångsfaktor för ambulanssjukvårdarna i Övertorneå!

På stationen i Övertorneå, precis vid finska gränsen, jobbar ambulanssjukvårdaren Keijo Kauppi som med entusiasm sätter sina kollegor i centrum och betonar vikten av ett gott samarbete. Det kan i sin tur leda till förändring för hela ambulanspersonalen.
Arash Razavi, regionalt fackligt ombud, Kommunal Stockholms län Sektion Skola-Service

Minskad stress efter förhandling om stämpelklocka

”Genom att Kommunal tog tag i frågan slipper medlemmar stressa upp tre trappor för att stämpla in på jobbet”, säger Arash Razavi, regionalt fackligt ombud på Kommunal Stockholms län Sektion Skola-Service.
Facklig framgång i Ulricehamn

Facklig framgång för lokalvårdare i Ulricehamn

I september i år efter månader av hårt slit och förhandlingar fick Ingela, Katarina och Annette som jobbar som lokalvårdare i Ulricehamn äntligen ett glädjande besked. De skulle få ut ersättning för de mil de kört i tjänsten med egna bilar från ett och ett halvt år tillbaka. Ett resultat av fackligt arbete!