Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Avtal 2020 - Sveriges bussföretag och Sobona

Manlig busschaufför bakom ratten.
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Här samlar vi information om pågående kollektivavtalsförhandlingar för alla medlemmar som arbetar inom trafiken.

När ska mitt nya avtal förhandlas?

Här listar vi de olika kollektivavtalen inom trafiken. Datumen på respektive avtal står för när avtalet löper ut. Målet är alltid att ha ett nytt avtal på plats innan befintligt avtal löper ut.

Sobona - Trafik
Avtal gäller till: 30 september 2023
Avtalsstatus: Avtal klart
Läs det senaste nyhetsbrevet.

Sveriges Bussföretag - Bussbranschavtalet
Avtal gäller till: 30 september 2023
Avtalsstatus: Avtal klart

Läs senaste nyhetsbrevet med information om ditt nya avtal

Läs det senaste nyhetsbrevet.

Information om det nya avtalet mellan Kommunal och SKR och Sobona - vad gäller för buss?

Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona är överens om arbetsmarknadens största avtal.

Det nya avtalet gäller dock inte dig inom Sobona branschavtal buss. Detta avtal är inte klart ännu och förhandlingarna fortsätter.

Vanliga frågor om höstens förhandlingar

Kommer vi få lön retroaktivt? Nu måste väl lönerna öka rejält? Varför startar inte förhandlingarna tidigare?

Till frågor och svar om avtalsrörelsen

Hur går en avtalsrörelse till?

Inför att ett kollektivavtal ska förhandlas så följer vi alltid samma rutiner. Det hela startar med att alla medlemmar har möjlighet att lämna avtalsförslag som sedan prioriteras och ligger till grund för de krav som vi lämnar över till arbetsgivarorganisationen i början av förhandlingen. Vi tar också emot arbetsgivarorganisationen krav på vad de vill förändra. Därefter börjar förhandlingen.

Läs mer om hur en avtalsrörelsen går till.

Håll dig uppdaterad

Genom att hålla dina kontaktuppgifter och arbetsplats uppdaterade på mina sidor kommer du få aktuell information rörande ditt kollektivavtal direkt i din mejlkorg.

Du kan även ringa till Kommunal Direkt om du har allmänna frågor om ditt kollektivavtal, 010 442 70 00.

Varför skiljer sig avtalen åt?