Nya avtal 2020 - Privat förskola och skola

Barnskötaren Linda Kannerberg hjälper ett barn att tvätta händerna
Foto: Fotograf Fredrik Sandin Carlson
Här samlar vi information om pågående kollektivavtalsförhandlingar för alla medlemmar som arbetar inom privat förskola och skola.

När ska mitt nya avtal förhandlas?

Här listar vi de olika kollektivavtalen som gäller dig som jobbar i privat förskola och skola. Datumen på respektive avtal står för när avtalet löper ut. Målet är alltid att ha ett nytt avtal på plats innan befintligt avtal löper ut.

Slutförhandlingarna pågår som intensivast ungefär fyra veckor innan avtalet löper ut för att få ett nytt avtal på plats i tid. Det betyder dock inte att arbetet står still – det pågår samtal med arbetsgivarorganisationerna och Kommunals delegationer under tiden.

Arbetsgivaralliansen - Folkhögskola och skola/utbildning

Avtal gäller till: 2023-04-30

Almega Tjänsteföretagen - friskoleavtalet

Avtal gäller till: 2023-10-31

IDEA/Fremia - Skolavtalet

Avtal gäller till: Den 1 januari 2021 slogs IDEA och KFO ihop och bildade Fremia. Kollektivavtalet med IDEA gäller från och med den 1 november 2020 till och med den 31 augusti 2021. Från och med den 1 september 2021 kommer KFO:s avtal att tillämpas. Dock är strukturen på löneutrymmet och yrkesutbildningssatsningen densamma.

​​​​​​​KFO - Skolor, förskolor och fritidshem / Fremia

Avtal gäller till:​​​​​​​ Den 1 januari 2021 slogs IDEA och KFO ihop och bildade Fremia. Kollektivavtalet med KFO fortsätter att gälla till den 31 oktober 2023.
Avtalsstatus: Avtal klart!

Frågor och svar om avtalsrörelsen

Hur går en avtalsrörelse till?

Inför att ett kollektivavtal ska förhandlas så följer vi alltid samma rutiner. Det hela startar med att alla medlemmar har möjlighet att lämna avtalsförslag som sedan prioriteras och ligger till grund för de krav som vi lämnar över till arbetsgivarorganisationen i början av förhandlingen. Vi tar också emot arbetsgivarorganisationen krav på vad de vill förändra. Därefter börjar förhandlingen.

Läs mer om hur en avtalsrörelse går till

Håll dig uppdaterad

Genom att hålla dina kontaktuppgifter och arbetsplats uppdaterade på mina sidor kommer du få aktuell information rörande ditt kollektivavtal direkt i din mejlkorg.

Du kan även ringa till Kommunal Direkt om du har allmänna frågor om ditt kollektivavtal, 010 442 70 00.