Internationella kvinnodagen 8 mars

Den 8 mars varje år uppmärksammar Kommunal internationella kvinnodagen. Vi gör det genom att kräva jämställda villkor för bland annat lön, pension, arbetsmiljö inom arbetet eller samhället i stort.

Bild med texten "Det går åt fel håll".
Foto: Kommunal

Vardagen på många kvinnodominerade arbetsplatser är tuff. Även om det är meningsfulla och samhällsnyttiga jobb, så frestar det på att jobba i en underprioriterad, underfinansierad och underbemannad verksamhet. Utvecklingen går åt fel håll och det blir inte bättre med nedskärningarna i välfärden.

Det går åt fel håll

Sedan 1990-talet har andelen kvinnor i arbetaryrken som sällan kan ta korta pauser ökat kraftigt.

Hela 30 procent av kvinnor i arbetaryrken, nästan en av tre, svarar att de inte alls kan bestämma sin arbetstakt. Motsvarande andel bland män i tjänstemannayrken är 6 procent (LO:s jämställdhetsbarometer 2023).

Att gå på toa på jobbet, ta en kopp kaffe med kamraterna, ha möjlighet att påverka sitt arbete eller kunna vara hemma när hälsan inte håller är självklarheter som Kommunal kämpar varje dag för. Det är skamligt nog att vi inte har kommit längre än så – men att utvecklingen går åt fel håll är oacceptabelt.

Var med och påverka

På den här sidan har vi samlat olika verktyg som kan hjälpa dig och skapa förändring på din arbetsplats. För det är möjligt att förändra när vi säger ifrån och ställer krav.

Bli inspirerad av andra som ha lyckats! Vi kallar det för fackliga framgångar – eller med andra ord feministiska framgångar.

Elin Mossberg var Kommunals första kvinnliga ombudsman. Hon arbetade hårt och framgångsrikt för jämställdhet inom fackföreningsrörelsen och banade väg för kommande generationer. Det här är filmen om hennes fackliga och politiska gärningar – värda att hylla, viktiga att minnas.

Kan Elin - kan också vi!

Filmen om Elin Mossberg - Kommunals första kvinnliga ombudsman