Förklara medlemskapet

Här finns material för att att presentera fördelarna med att vara medlem i Kommunal. För dig som är arbetsplatsombud, skyddsombud, har ett annat förtroendeuppdrag eller på något sätt representerar Kommunal när du besöker en arbetsplats.

Närbild på händer som skriver på tangentbordet på bärbar dator.
Foto: Jens Lindström.

Bara som medlem – koncept som beskriver fördelarna med medlemskapet

Konceptet "Bara som medlem" gör det tydligt vad som ingår i medlemskapet. Det finns en märkning, en ikon, som signalerar att denna tjänst eller förmån är exklusiv för medlemmar. Det är alltså endast med ett medlemskap i Kommunal som man kan ta del av förmånerna som är markerade med "Bara som medlem"-märket. Syftet är att öka lojaliteten hos befintliga medlemmar och uppmärksamma fler delar av medlemskapet som vi önskar att fler ska nyttja. "Bara som medlem"-märket kan även ses som stöd till dig som förtroendevald om du söker fler skäl till varför man ska vara medlem i Kommunal.

Ett steg i "Bara som medlem"-paketeringen är att Kommunal tagit fram fem filmer som lyfter medlemskapets starkaste fördelar. Filmerna ska fungera som ett snabbt och enkelt stöd i att berätta om allt som ingår i ett medlemskap, när ni möter medlemmar eller potentiella medlemmar. Filmerna har tagits fram efter önskemål från förtroendevalda. De ingår i en serie om nio filmer som tillsammans ska beskriva hela innehållet i medlemskapet på ett enkelt och lättsamt sätt. Resterande filmer kommer tas fram under våren 2022.

Bara som medlem
Foto: Kommunal

Filmer från konceptet Bara som medlem

Tema: I denna film förklarar vi fackföreningens betydelse för att ett kollektivavtal ska bli möjligt. Vad är det som styr och varför är varje medlem viktig? Till exempel hade inte ob-ersättning och lönesättning varit möjlig utan facket! Det är helt enkelt genom att man är medlem i Kommunal som vi kan få till bra kollektivavtal.

Tema: Ett medlemskap ger dig inte bara trygghet på jobbet, utan även på fritiden. Är man medlem i Kommunal får man även ett av marknadens bästa försäkringspaket! Här berättar vi mer om förmånerna med försäkringspaketet.

Tema: Engagemang på arbetsplatsen. Du som medlem i Kommunal kan tillsammans med kollegorna åstadkomma förändring på din arbetsplats.

Tema: Förklarar vikten med att vara medlem både i a-kassan och facket - tryggast blir den som är medlem i båda!

Tema: Fokus på stöd från Kommunals medlemsservice. Som medlem har man alltid någon att vända sig till – antingen sin sektion, avdelning, Kommunal Direkt eller Medlemscenter. Det är lätt att ta kontakt med Kommunal och få hjälp utifrån sina förutsättningar.

Beställ foldrar genom att kontakta din sektion.

Värvningsguiden - några smarta råd till dig som ska värva

Värvningsguiden är en guide med praktiska tips och saker att tänka på i varje steg när du värvar en ny medlem till Kommunal. Materialet du kan använda dig av är uppdelat i vad som är bra att ha med sig före, under och efter en värvning, och finns under respektive rubrik nedan.

Introduktionsmaterial för sommarvikarier och nyanställda

Många av de nyutbildade potentiella medlemmarna och många andra visstidsanställda kommer säkert att arbeta som semestervikarier inom Kommunals verksamhetsområden. Här hittar du introduktionsmaterial till den målgruppen.

Presentera dig på arbetsplatsen och digitalt

Som arbetsplatsombud fungerar du som en länk mellan medlemmarna, arbetsgivaren och Kommunals sektion. Det är tillsammans med dina kollegor som du kan utveckla och förbättra er arbetsplats. Därför är det viktigt att du presenterar dig ordentligt och berättar vad du kan hjälpa till med.

Förtroendevald - information om uppdraget

Varumärkesstöd - vision, kärnvärden, informationsmaterial för arbetsplatsen

Framgångslådan

I Framgångslådan lyfter vi fram berättelser om fackliga framgångar som Kommunals medlemmar varit med och drivit igenom. Som förtroendevald kan du använda framgångarna som inspiration för att påverka på din arbetsplats. Du kan även dela med dig av din egen berättelse.

Framgångslådan - Kommunals fackliga framgångar

Skolinformation

Materialet som är framtaget för skolinformatörer i Kommunal. Syftet är att stötta och vägleda i deras uppdrag. Skolinformationen tar du med när du åker ut till gymnasieklasser som går på linjerna naturbruk, barn- och fritid och vård- och omsorg. Varje gymnasieinriktning har en egen utformad presentation.

Information och material för skolinformatörer

Den svenska modellen

I Sverige har vi ett unikt sätt att styra över hanteringen av löner och anställningsvillkor till arbetsmarknadens parter. Den svenska modellen innebär att det är arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna som gemensamt förhandlar om vad som gäller kring löner och anställningsvillkor.