Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Skolinformatör

Foto: Kommunal
Skolinformatören har som uppgift att vara ute på skolor och mässor för att träffa elever och lärare. Kärnan i skolinformationen är möten och samtal mellan elever och skolinformatörer.

Skolan är en viktig mötesplats där Kommunal kan informera om arbetslivet och det fackliga medlemskapet. En av målsättningarna är att alla elever som går på gymnasieprogram i ungdomsskola inom Kommunals yrkesområden ska få facklig information. Kommunal informerar elever både på nya och traditionella sätt för att förbereda dem inför arbetslivet och värva nya medlemmar.

Skolinformatörens grundmaterial

Materialet som är framtaget för skolinformatörer i Kommunal syftar till att stötta och vägleda dem i deras uppdrag. I mötet med gymnasieelever berättar och samtalar skolinformatören om vad en fackförening är, hur den svenska arbetsmarknaden fungerar och varför det är viktigt att vi finns.

Skolinformationen tas med när man åker ut till gymnasieklasser som går på linjerna Naturbruk, Barn- och fritid och Vård- och omsorg. Varje gymnasieinriktning har fått en egen utformad presentation som man väljer beroende på vilken klass man ska träffa.

Den här presentationen tar olika lång tid beroende på klassens förutsättningar och överenskommelsen med skolan. Vill man hålla en kortare presentation har man möjlighet att välja bort slides för att anpassa till varje presentationstillfälle.

Dokument

Tänk på att PowerPoint-filerna är stora. Se till att ladda ner materialet i god tid innan presentationen börjar.

Skolinformation - Vård och omsorg (ppt)

Skolinformation - Vård och omsorg talmanus (pdf)

Skolinformation - Barn och fritid (ppt)

Skolinformation - Barn och fritid talmanus (pdf)