Värvningsguiden - Under värvningen

Värvningstips - Under värvningen
Foto: Kommunal
Här har vi samlat några tips du kan tänka på under värvningssamtalet med en potentiell medlem. De är jättebra att ha läst igenom, men kom ihåg att det framförallt är ditt personliga engagemang och din övertygelse som gör fler intresserade av ett medlemskap i Kommunal. Om du värvar på din egen arbetsplats har du säkert redan koll på några av punkterna som följer, men de flesta tipsen är relevanta för dig också!

1. Utgå från dig själv

Stanna upp och tänk tillbaka: Hur blev jag medlem? Vad gjorde mig intresserad? Dela gärna med dig av din egen upplevelse, så har du kommit en bra bit på vägen i hur du kan beskriva medlemskapet. Tänk också på att inte använda interna fackord och förkortningar, utan förklara på ett enkelt sätt vad du menar.

2. Måste jag kunna och veta allt?

Nej då, du behöver verkligen inte vara expert på allt. Det är inte möjligt att ha allt i huvudet. Det du inte har svar på, kan du ta hjälp med (här hittar du samlad information om vad som ingår i medlemskapet). Och det är inte alls fel att be att få återkomma med information. Tvärtom, att du tar dig tid att ta reda på vad som gäller och sedan återkommer – det är riktig omtanke och engagemang.

3. Vem ska jag börja prata med, då?

Om det känns nytt och svårt att prata medlemskap, så är det enklast att börja prata med dem som redan är lite intresserade. Det är ett bra sätt att komma igång. Ett annat sätt är att fundera kring vilka behov som kan finnas just nu på arbetsplatsen; Är det många som skulle vilja ha heltidsanställning? Är många sommarvikarier på väg in? Kanske är det dags att förhandla om ett nytt kollektivavtal? Att ta en titt på nuläget kan ge dig en idé om vem som behöver Kommunal lite extra.

4. Presentation

Inled gärna med en kort presentation av dig själv. Vem är du och varför är du engagerad i Kommunal? Kom ihåg att vissa kanske inte vet vad Kommunal är, eller vad en fackförening gör för något. Och då är det bra att börja med att ställa frågor som gör att du kan anpassa informationen till den du pratar med.

5. Hur inleder jag samtalet?

Enkelt! Börja med att lyssna: Vem är det du pratar med? Vad är intressant och relevant för just hen?

Att olycksfall- och hemförsäkring ingår i medlemskapet, det är nog intressant för de flesta. Men säg att personen är timanställd, vad är viktigast då? Antagligen vill man veta när man har rätt att bli fast anställd. Och att inkomstförsäkring ingår om man också blir medlem i A-kassan. Om lönesamtalet närmar sig på arbetsplatsen kan du tipsa om hur Kommunals expertråd maxar lönesamtalet. Du kan också informera om hur kollektivavtalet ser ut. Kort sagt, berätta om det som verkar intressant för just den du pratar med. Om du vill veta mer eller känner dig osäker på vad som ingår i medlemskapet och hur våra fördelar ser ut finns det så klart massvis med information att söka efter och läsa på kommunal.se

6. Fackliga framgångar

Det fackliga arbetet pågår hela tiden och du är en del i det. Kanske har du och dina arbetskamrater fått till en förändring på er arbetsplats? Det finns många sådana exempel på både stora och små fackliga segrar. Genom att dela med dig av våra fackliga framgångar kan fler se nyttan i ett medlemskap i Kommunal. Har du inget eget exempel kan du alltid hitta många bra exempel på kommunal.se/framgangsladan.

7. Utnyttja värvartrappan

Värvartrappan ger ännu fler tips på hur du kan ta kontakt, lyssna in behov, stämma av och avsluta. Du som har tillgång till Insidan kan läsa mer om värvartrappan där.

8. Våga ställa frågan

En vanlig anledning till att människor inte är medlemmar är helt enkelt att ingen ställt frågan. Glöm inte att ge alla chansen att gå med. Det är schysst.

9. Bli medlem

Om personen är intresserad av att bli medlem finns det några olika vägar att gå:

Bli medlem

I den stressade värld vi alla lever i, kan det vara rätt skönt att i lugn och ro tillsammans fylla i medlemsansökan. Om något känns oklart i ansökan, så kan ni lösa det där och då. Faktum är att det oftast är roligast att göra saker tillsammans. Självklart får man respektera om någon vill sköta ansökan själv, men man kan alltid börja med att fråga om hjälp önskas.

Berätta också om det smarta sättet att betala in sin medlemsavgift via autogiro. Det sparar tid och miljö och medlemmen kan känna sig trygg med betalningen.

Intresserad

• Du kan fråga om det är okej att du skriver upp att personen är intresserad, så plockar Kommunal upp den kontakten framöver. Då skriver du in personens kontaktuppgifter i Nyfiken på Kommunal, men vill veta mer - formulär
  • Du kan också ta personens telefonnummer och skicka ett SMS-tips till 71140.

Skicka ett sms med orden ”Tipsa” följt av mellanslag och namn, mobilnummer och mejladressen till personen. Skicka det till 71140, så är det klart! Kolla bara först att personen tycker att det är okej att vi ringer upp.

Osäker

• Om hen vill fundera vidare så kan du berätta att den alltid kan höra av sig till dig med frågor och funderingar. Vissa människor vill inte ta beslut med en gång och då räcker det gott och väl med ett första, givande möte!

OBS!

Tipsa gärna om möjligheten att använda autogiro för medlemsavgiften!
Här hittar du all information om hur det går till.

Tipsa om Kommunal!

Tipsa någon som är nyfiken på att bli medlem i Kommunal, och vill veta mer om vad det innebär!

Läs mer och tipsa!

Här kan du läsa mer om vad du kan tänka på innan och efter värvningssamtalet!