Värvningsguiden: under värvningen

Här har vi samlat tips och argument som du kan använda dig av under ett värvningssamtal med en potentiell medlem. Läs gärna igenom, men kom ihåg att det framförallt är ditt personliga engagemang, din övertygelse och din förmåga att lyssna som gör fler intresserade av ett medlemskap i Kommunal.

Tips under värvningssamtalet

Om du värvar på din egen arbetsplats har du säkert redan koll på några av punkterna nedan, men de flesta tipsen är relevanta för dig också.

Utgå från dig själv

Stanna upp och tänk tillbaka: Hur blev jag medlem? Vad gjorde mig intresserad? Dela gärna med dig av din egen upplevelse, så har du kommit en bra bit på vägen i hur du kan beskriva medlemskapet. Tänk också på att inte använda interna fackord och förkortningar, utan förklara på ett enkelt sätt vad du menar.

Du behöver inte kunna allt

Du måste verkligen inte vara expert på allt. Det är inte möjligt att ha allt i huvudet. Här hittar du samlad information om vad som ingår i medlemskapet. Och det är inte alls fel att be att få återkomma med information. Tvärtom, att du tar dig tid att ta reda på vad som gäller och sedan återkommer – det är riktig omtanke och engagemang.

Börja prata med de som redan är lite intresserade

Om det känns nytt och svårt att prata medlemskap, så är det enklast att börja prata med dem som redan är lite intresserade. Det är ett bra sätt att komma igång. Ett annat sätt är att fundera kring vilka behov som kan finnas just nu på arbetsplatsen; Är det många som skulle vilja ha heltidsanställning? Är många sommarvikarier på väg in? Kanske är det dags att förhandla om ett nytt kollektivavtal? Att ta en titt på nuläget kan ge dig en idé om vem som behöver Kommunal lite extra.

Presentera dig

Inled gärna med en kort presentation av dig själv. Vem är du och varför är du engagerad i Kommunal? Kom ihåg att vissa kanske inte vet vad Kommunal är, eller vad en fackförening gör för något. Och då är det bra att börja med att ställa frågor som gör att du kan anpassa informationen till den du pratar med.

Så inleder du samtalet

Enkelt! Börja med att lyssna: Vem är det du pratar med? Vad är intressant och relevant för just hen?

Att olycksfall- och hemförsäkring ingår i medlemskapet, det är nog intressant för de flesta. Men säg att personen är timanställd, vad är viktigast då? Antagligen vill man veta när man har rätt att bli fast anställd. Och att inkomstförsäkring ingår om man också blir medlem i A-kassan. Om lönesamtalet närmar sig på arbetsplatsen kan du tipsa om hur Kommunals expertråd maxar lönesamtalet. Du kan också informera om hur kollektivavtalet ser ut. Kort sagt, berätta om det som verkar intressant för just den du pratar med. Om du vill veta mer eller känner dig osäker på vad som ingår i medlemskapet och hur våra fördelar ser ut finns det så klart massvis med information att söka efter och läsa på kommunal.se

Lyft fackliga framgångar

Det fackliga arbetet pågår hela tiden och du är en del i det. Kanske har du och dina arbetskamrater fått till en förändring på er arbetsplats? Det finns många sådana exempel på både stora och små fackliga segrar. Genom att dela med dig av våra fackliga framgångar kan fler se nyttan i ett medlemskap i Kommunal. Har du inget eget exempel kan du alltid hitta många bra exempel i vår Framgångslåda.

Utnyttja värvartrappan

Värvartrappan ger ännu fler tips på hur du kan ta kontakt, lyssna in behov, stämma av och avsluta. Du som har tillgång till Insidan kan läsa mer om värvartrappan där.

Våga ställa frågan

En vanlig anledning till att människor inte är medlemmar är helt enkelt att ingen ställt frågan. Glöm inte att ge alla chansen att gå med. Det är schysst.

Bli medlem!

Om personen är intresserad av att bli medlem finns det några olika vägar att gå:

Fyll i medlemsansökan

Det går lätt att bli medlem genom att fylla i vår medlemsansökan.

I den stressade värld vi alla lever i, kan det vara rätt skönt att i lugn och ro tillsammans fylla i medlemsformuläret. Om något känns oklart i ansökan, så kan ni lösa det där och då. Faktum är att det oftast är roligast att göra saker tillsammans. Självklart får man respektera om någon vill sköta ansökan själv, men man kan alltid börja med att fråga om hjälp önskas.

Om du värvar någon som är med i ett annat fackförbund så ska hen skriva in sig i Kommunal och sedan begära utträde ur sitt gamla fackförbund.

Hur byter jag fack från ett annat till Kommunal?

Berätta också om det smarta sättet att betala in sin medlemsavgift via autogiro. Det sparar tid och miljö och medlemmen kan känna sig trygg med betalningen.

Här kan du läsa allt om hur autogiro funkar

Låt Kommunal ringa upp

Du kan fråga om det är okej att du skriver upp att personen är intresserad, så plockar Kommunal upp den kontakten framöver. Då skriver du in personens kontaktuppgifter i vårt intresseformulär.

Du kan också ta personens telefonnummer och skicka ett SMS-tips till 71140.

Skicka ett sms med orden ”Tipsa” följt av mellanslag och namn, mobilnummer och mejladressen till personen. Skicka det till 71140, så är det klart! Kolla bara först att personen tycker att det är okej att vi ringer upp.

Är personen osäker?

Om hen vill fundera vidare så kan du berätta att den alltid kan höra av sig till dig med frågor och funderingar. Vissa människor vill inte ta beslut med en gång och då räcker det gott och väl med ett första, givande möte!

Hitta rätt argument när du värvar!

Olika argument fungerar olika bra beroende på vem du pratar med. Vissa personer styrs av värderingar, vissa söker trygghet medan en del är mer fokuserade på den kortsiktiga egennyttan. De som framgångsrikt värvar många nya medlemmar har förstått detta och också lärt sig vilka argument som fungerar i vilka situationer.

För att hjälpa dig har vi samlat argument i olika kategorier – så att du lätt kan hitta de argument som passar de människor som du möter.

Kollektiva argument

Det är viktigt med en fungerande arbetsmarknad

Vet du vad lagstiftade minimilönen är i Sverige? Svaret är att det inte finns någon. Lönerna sätts i förhandlingarna mellan facken och arbetsgivarna. Ju fler medlemmar vi är desto större muskler har vi för att sätta press på arbetsgivarna och få bättre löner.

Som medlem är du med och stärker status, löner och villkor för din yrkesgrupp

Kommunal arbetar för att medlemmarna i just din yrkesgrupp ska trivas på jobbet och få bättre villkor och löner. Genom att bli medlem bidrar du till att stärka det arbetet som bedrivs både mot politiker, arbetsgivare och i individuellt stöd till dig som medlem.

Ju fler vi är desto starkare är vi

Den fackliga idén bygger på att vi kan uppnå mer tillsammans än var och en för sig. Som medlem i Kommunal får du styrkan av över 500 000 medlemmar och tillsammans kan vi uträtta stordåd.

Eftersom vi är så stora förhandlar vi fram bättre arbetsvillkor i våra branscher. Vi påverkar också politiker och beslutsfattare i frågor som rör oss, som ger mer resurser i välfärden och mer jämställda löner och villkor.

Förbättra din arbetsplats - tillsammans med andra

Är ni många medlemmar på din arbetsplats kan ni lättare åstadkomma förbättringar, med stöd av Kommunals experter.

Det är bara som medlem du kan påverka ditt kollektivavtal genom att skicka in avtalsförslag.

Var med och försvara de rättigheter och förmåner vi har idag

I avtalsförhandlingarna är det mycket som står på spel. Det handlar inte bara om vad vi kan vinna utan också om vad vi kan förlora. Det finns till exempel inga regler i lagstiftningen om rätt till övertidsersättning. Ju fler vi är då vi ska förhandla ett avtal desto starkare är vi. Så när du blir medlem gör du inte bara något bra för dig själv utan för hela din yrkesgrupp.

När vi är många kan vi förhandla fram bättre medlemsförmåner som försäkringar, rabatter och andra erbjudanden.

Ekonomiska argument

Du får verktyg för en bättre löneutveckling

Vi hjälper dig att hålla reda på lönekriterier och annat som påverkar din lön, så att du får ut mer av lönesamtalet. Du får rådgivning och hjälp i alla de frågor som handlar om din lön, löneutveckling och olika löneersättningar.

När Kommunal och din arbetsgivare inte kommer överens i en avtalsrörelse så är det möjligt att ta till konflikt. Det vill säga Kommunal kan varsla om strejk och arbetsgivaren kan ta till lockout. Då uteblir lönen för den som blir uttagna. Det är bara de som är medlemmar som får ekonomisk ersättning vid dessa tillfällen.

Du sparar in på kostnader för försäkringar

Med Kommunals försäkringspaket, som ingår i medlemskapet, kan du spara tusenlappar. Det har ett genomsnittsvärde av 417 kr/månad. Bara det är mer än vad många betalar i sin medlemsavgift och då har vi inte ens nämnt allt annat av värde.

Det händer ofta att de medlemmar som lämnar oss ångrar sig när de tittar på vilka kostnader de får för försäkringar och kommer tillbaka.

Du sparar pengar genom en mängd olika medlemsrabatter

Du kan tjäna pengar på medlemskapet genom att du som medlem får en mängd olika erbjudanden och rabatter på allt från resor och friskvård till glasögon och kulturupplevelser.

En medlem med familj som under 2022 använt sig av några av alla rabatter kan spara 6300 kronor på ett år eller 525 kr/månad. Här är några exempel:

• Resa med Apollo till Italien - 800 kr i rabatt.
  • Böcker till barnen från Adlibris - 75 kr rabatt.
  • Familjeweekend i Göteborg med boende, frukost och entré på Liseberg samt tågresa med SJ tur och retur - ca 2400 kr rabatt.
  • Glasögon - 700 kr rabatt.
  • Premiumdäck till bilen - 900 kr rabatt. Färg för att måla om huset - 1500 kr rabatt.

Trygghetsargument

Du blir tryggare på din arbetsplats

Du slipper att oroa dig för om något ska hända dig på jobbet. Får du en arbetsskada eller en arbetssjukdom får du hjälp och stöd av våra skyddsombud.

Riskerar du att förlora din sjukpenning kan du få hjälp att driva ditt försäkringsärende.

Kommunal har utbildade skydds- och arbetsplatsombud på som finns nära din arbetsplats för att stöttar i frågor som är viktiga på din arbetsplats.

Du kan snabbt  få svar på vad som gäller om du hamnar i en situation där du behöver veta vad som är rätt eller fel innan du agerar, genom att ringa våra rådgivare på Kommunal Direkt. Då slipper du vara orolig för att göra fel.

Du slipper riskera att arbetsgivaren utnyttjar att du själv inte kan betala höga juristkostnader för att driva dina rättigheter. Om du inte är medlem i facket kan det kosta upp emot 100 000 kr i juristkostnader att driva ett fall om exempelvis felaktig uppsägning i domstol.Det är gratis om du är medlem.

Du får en tryggare fritid

Som medlem i Kommunal får du ett av marknadens bästa försäkringspaket. Med hemförsäkringen, olycksfallsförsäkringen och inkomstförsäkringen som alla ingår i medlemskapet kan du också känna dig trygg på din fritid samtidigt som du sparar tusenlappar.

Att vara rätt försäkrad om något händer är en trygghet. Som medlem har du tillgång till bra försäkringar och erbjudanden och kan dessutom boka en timmes gratis personlig rådgivning med Folksams rådgivare. De hjälper även till med försäkringsinformation på 15 olika språk.

Ibland blir inte livet som man tänk sig. Ingen ska behöva bli slagen eller psykiskt misshandlad. Vid misshandel i familjen kan ni få hjälp då någon i familjen är medlem i Kommunal, hjälpen består av 10 kostnadsfria stödsamtal med legitimerad psykolog eller psykoterapeut.

Argument kring utveckling och möjligheter

Du får koll på vad som gäller på jobbet

Vi kan ditt yrke och alla villkor och regler som rör dig och den bransch du arbetar i. Det gör att du enkelt kan får råd och skaffa dig kunskap när du behöver det. Du kan helt enkelt få koll på sådant som anställningsvillkor, semesterersättning och arbetstider/schema.

Du får hjälp i karriären

Medlemskapet ger dig större karriärmöjligheter och du kan få stöd i din yrkesutveckling. Du får hjälp och råd kring utbildningar, jobb och tips inför lönesamtalet. Det blir enklare att söka jobb.

Du får personlig utveckling

Vill du få koll och lära dig mer kan du gå medlemsutbildning. Då får du  ersättning när du tar ledigt från jobbet. Bra va?

Är du sugen på att utvecklas personligen? Bli arbetsplatsombud eller skyddsombud och utvecklas genom våra utbildningar och kurser.

Kommunal har ett resestipendium som medlemmar kan söka. Ämnet för studierna kan vara språkstudier, den offentliga sektorn eller fackliga frågor.

Argument för olika faser i livet

När någon pluggar på gymnasiet

I denna fas är det många som inte vet om att Kommunal har ett gratis studerandemedlemskap. Många saknar också kännedom om vilken nytta de har av ett medlemskap i facket under studietiden.

Gymnasieelever som studerar inom Kommunals avtalsområden ska bli medlemmar för att ta del av:

• Någon att snacka lön med! Vill du ha tips inför ditt första samtal om lönen? Bolla med en av våra rådgivare om lönen är rätt, ta reda på vad du kan förvänta dig och få hjälp i alla de frågor som handlar om din lön och löneutveckling.
  • Rådgivning om arbetsvillkor! Vi ger dig koll på vad som gäller i din framtida bransch! Vi hjälper dig med frågor om vad som gäller för sommarjobb, semester, lön, ob-tillägg, semesterersättning och arbetstider. Vi kan även ge dig råd kring vad du bör tänka på innan du skriver på ett anställningsavtal.
  • Stipendier för studieresor utomlands! Som medlem kan du söka pengar från Gunnar Hallströms stipendiefond för att bekosta studieresor med syfte att lära dig mer om språk, offentlig sektor eller fackligt arbete.
  • Medlemsutbildningar! Gå en medlemsutbildning och lär dig allt om varför det är viktigt att vara med i facket. Du kan få ett skattefritt studiestipendium på 1000 kr.

Den som blir gratis studerandemedlem i Kommunal förbinder sig inte till att bli betalande medlem efter studietidens slut. Studerandemedlemskapet kommer automatiskt att avslutas några månader efter avslutade studier.

När någon studerar på vuxenutbildning

I denna fas är det många som inte vet om att Kommunal har ett studerandemedlemskap. Många saknar också kännedom om vilken nytta de har av ett medlemskap i facket under studietiden.

Studerandemedlemmar kan välja mellan gratis medlemskap eller fullständigt medlemskap. I gratis medlemskap ingår inga medlemsförsäkringar, medan fullständigt medlemskap ger dig ett av marknadens bästa försäkringspaket. Det har ett genomsnittsvärde av 417 kr/månad. Bara det är mer än vad många betalar i sin medlemsavgift.

Vuxenstuderande som läser en utbildning inom Kommunals avtalsområden ska bli medlemmar för att ta del av:

• En populär medlemstidning! Kommunalarbetaren är din egen medlemstidning, fullspäckad med senaste nytt, inspiration och tips. Håll koll på arbetslivet och nyheter som påverkar ditt framtida yrke.
  • Rabatter! Du kan spara pengar genom att du som medlem får en mängd olika erbjudanden och rabatter på allt från resor och träning till glasögon och upplevelser.
När någon har en visstidsanställning, jobbar som timmis eller är säsongsanställd

I denna fas är det många som kan känna både otrygghet och ett visst utanförskap på arbetsplatsen. Det händer att de inte vet om att de får bli medlemmar när de har en visstidsanställning. Visa att du förstår hur det är att vara visstidsanställd, att det kan vara svårt att ha koll på sina rättigheter i kollektivavtalet och att de inte alltid är involverade i det som händer på arbetsplatsen i form av ex möten, förändringar, rutiner.

Förutom alla de bra medlemsförmåner som medlemskapet innehåller ska de bli medlemmar för att:

• Som visstidsanställd har du mycket nytta av ett medlemskap, vi hjälper dig med frågor om LAS-tid och bevakar när du har rätt till återanställning eller rätt till fast anställning.
  • Du har samma stöd som de med fast jobb om något skulle hända på jobbet och får hjälp med att ha koll på att du får rätt lön och ersättningar samt yrkes- och löneutveckling.
När någon är ny i Sverige

I denna fas är det många som inte alltid riktigt vet hur fackföreningarna i Sverige fungerar eller vad ett kollektivavtal är. Därför behöver vi berätta hur det hänger ihop och om den svenska modellen så att de kan känna sig trygga med att gå med i en fackförening.

När någon närmar sig pensionen

I denna fas är det många som tror att bara för man har varit anställd länge eller inte har många år kvar till pension så behöver man inte vara med.

Är du kvar som medlem behåller du alla fördelarna, dvs försäkringarna, rabatter och erbjudanden. Sedan är det ju faktiskt så att det fortfarande kan hända saker på jobbet som man kan behöva få hjälp med.

Vanliga invändningar

Varför ska jag vara med i Kommunal i stället för ett annat fackförbund?

Det händer att vi stöter på de som arbetar inom våra verksamheter men har valt att vara kvar i ett annat förbund, eller vill lämna Kommunal för ett annat förbund. Det kan handla om att de tycker det andra förbundet är billigare eller att de tror sig få mer i lön. Eller kanske har de inte fått hjälp med att byta till Kommunal. De behöver få veta att vi har ett bättre medlemskap och att vi är bäst på deras yrke.

Här är några argument:

• Kommunal är det förbund som förhandlar om dina arbetsvillkor och lön. Vårt löneavtal har på kollektivnivå löneavtal som garanterar löneökning.
  •  Kommunal kan frågorna i din bransch och i ditt yrke bäst, vi arbetar dessutom för utveckling inom ditt yrke.
  • Det är vi som representerar ditt yrke gentemot din arbetsgivare och andra beslutsfattare.
  • Gör det enklare för dig genom att vara med i rätt fackförbund. Om något skulle hända dig på jobbet som gör att du behöver hjälp och stöd så blir det krångligt att tillhöra fel fackförbund.
  • De flesta tjänar på ett medlemskap i Kommunal eftersom det i medlemsavgiften ingår ett av marknadens bästa försäkringspaket som har ett snittvärde på 417 kr/månad. Dessutom har vi en mängd olika rabatter och erbjudanden.
Så hanterar du vanliga invändningar

Det är inte helt ovanligt att vi möter på olika typer av invändningar när vi värvar. Det kan vara invändningar som att:

• Det är för dyrt
  • Facket gör ändå inget
  • Jag klarar mig bra själv
  • Vad har jag för nytta av ett medlemskap?
  • Jag ska bara jobba xxxx år/mån till, sedan ska jag...
  • Min chef/arbetsgivare/arbetsplats är så bra...
  • Jag har varit medlem men gick ur för att...
  • Jag är bara timmis...

Hur vi bemöter invändningar har stor betydelse. Gå inte i försvarsställning utan lyssna och förklara. Ofta handlar det om missuppfattningar. Försök komma vidare i samtalet genom att ge ett annat perspektiv och omformulera till en fråga.

Exempel:

Ja jag förstår vad du menar, men har du tänkt på...

Jag förstår, många av de vi pratar med tycker dock att...

Tipsa om Kommunal!

Känner du någon som är nyfiken på att bli medlem i Kommunal, men vill veta mer om vad det innebär? Tipsa oss så tar vi kontakt och berättar mer om medlemskapet!

Till formuläret!