Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Välkommen till Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen.

Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Läs mer om Kommunal

Förlängda väntetider hos Kommunals Medlemscenter

På grund av tekniska problem, har vi just nu förlängda väntetider när man ringer till Kommunals Medlemscenter. Om du inte har möjlighet att vänta kvar i telefon, kan du istället pröva några av nedanstående alternativ:
Avtalsrörelsen är igång

Avtal20: Kommunal kräver särskilt lönelyft för yrkesutbildade i välfärden

Ett särskilt lönelyft för yrkesutbildade i välfärden. Samt mer hållbara arbetstider – där det ska kosta för arbetsgivarna med obetalda timmar mitt på dagen och nattarbetstiden kortas. Det är några av de krav Kommunal idag överlämnar till SKR och Sobona inför avtalsrörelsen 2020.
Johanna och hennes kollega fick arbetstiden korrigerad och retroaktiv lön

FACKLIG FRAMGÅNG: Johanna och hennes kollega fick arbetstiden korrigerad

Johanna Andersson arbetade under fyra år som kyrkvaktmästare i Lillkyrka församling i Enköpings pastorat och det var på den arbetsplatsen som de en dag fick besök av Kommunals regionala skyddsombud Patrik Sköldberg. Ett besök som skulle visa sig få stor betydelse för Johanna och hennes dåvarande kollega.