Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Skriv under för en mänsklig sjukförsäkring

Den svenska sjukförsäkringen fungerar inte. Nu kräver vi förändring! Gå med i kampanjen och ställ politikerna mot väggen.

Kommunalkort laddat med förmåner

Nu har vi ersatt det fysiska Kommunalkortet av plast med ett digitalt medlemskort.

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen. Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Om Kommunal

Johan Ingelskog och Malin Sjunnebo.

Förhandlarna om LAS: ”Ska vi förekomma eller förekommas”

I slutet av 2020 kom Kommunal överens med If Metall, PTK och Svenskt Näringsliv om en ny övergripande överenskommelse om lagen om anställningsskydd (LAS). Överenskommelsen väckte stor uppmärksamhet inom förbundet och är dagens ämne i Förhandlarna. "Att gå med var vår möjlighet att påverka innehållet i det som skulle bli lagstiftning", säger Kommunals chefsjurist Malin Sjunnebo.
Bild på Tobias Baudin med armarna i kors vid en hiss.

Krönika: När ska vårdpersonalen få vila?

Att Sveriges regioner går med rekordstora överskott borde vara ett gott tecken. Men när man samtidigt kan läsa i tidningen om regionernas personalbrist, besparingar och varsel blir jag istället riktigt illa till mods. 21 regioner gjorde under förra året ett sammanlagt överskott på 19,3 miljarder kronor – och bara Region Stockholm står för en dryg tredjedel av dem.
Bild på Jeanette Hedberg och Johan Ingelskog

Nytt avsnitt av Förhandlarna ute - som du nu också hittar på Spotify

Jeanette Hedberg, biträdande förhandlingschef på Sveriges Kommuner och Regioner besöker avtalssekreterare Johan Ingelskog i det här avsnittet av Förhandlarna. Temat för dagens avsnitt är det gemensamma projektet om att göra heltidsarbete till norm. "Vi är inte nöjda förrän vi är i mål", säger Jeanette Hedberg.