RIB, räddningstjänstpersonal i beredskap

Den som arbetar som räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) har beredskap – hemma eller på jobbet – var tredje eller fjärde vecka. När larmet går har du runt 5 minuter på dig att komma till brandstationen, byta om och vara på väg med ett räddningsfordon till olyckan.

Tre brandmän vid en brandbil
Foto: Kommunal

I Sverige finns ca 9 500 personer som har uppdraget räddningstjänst i beredskap (även kallade deltidare), ungefär två tredjedelar av kåren. RiB har alltså en väldigt viktig samhällsbärande funktion.

Medlemskap för räddningstjänstpersonal i beredskap

Kommunal organiserar både heltidsbrandpersonal och räddningstjänst i beredskap. Är du redan medlem i Kommunal så täcker ditt medlemskap även din RiB-anställning. Du som har din huvudanställning inom ett annat förbunds organisationsområde och är medlem i ett annat fackförbund inom LO, TCO eller Saco, kan du teckna ett särskilt medlemskap i Kommunal som bara kostar 65 kronor i månaden.

Kommunal driver dina frågor

Kommunal förhandlar det centrala kollektivavtalet för RiB med SKR och Sobona. Förbundet har en referensgrupp som består av aktiva brandmän och brandbefäl som är anställda på RiB som även fungerar som en avtalsdelegation vid förhandlande av nytt kollektivavtal.

Kommunal arbetar med att förbättra lönen, arbetsvillkoren och arbetsmiljön för dig som räddningstjänstpersonal i beredskap. Vi arbetar också med att stärka det preventiva arbetet mot exempelvis kränkning, mobbing och orättvisor på arbetsplatsen. Kommunal driver också branschfrågor som är viktiga för räddningstjänsten så som utbildning, bemanning och operativ förmåga.

Läs mer om Kommunals arbete inom branschen räddningstjänst.