Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

RIB, räddningstjänstpersonal i beredskap

Tre brandmän vid en brandbil
Foto: Kommunal
Den som arbetar som räddningstjänstpersonal i beredskap (RiB) har beredskap – hemma eller på jobbet – var tredje eller fjärde vecka. När larmet går har du runt 5 minuter på dig att komma till brandstationen, byta om och vara på väg med ett räddningsfordon till olyckan.

I Sverige finns ca 9 500 personer som har uppdraget räddningstjänst i beredskap (även kallade deltidare), ungefär två tredjedelar av kåren. RiB har alltså en väldigt viktig samhällsbärande funktion.

Medlemskap för räddningstjänstpersonal i beredskap

Kommunal organiserar både heltidsbrandpersonal och räddningstjänst i beredskap. Är du redan medlem i Kommunal så täcker ditt medlemskap även din RiB-anställning. Du som har din huvudanställning inom ett annat förbunds organisationsområde och är medlem i ett annat fackförbund inom LO, TCO eller Saco, kan du teckna ett särskilt medlemskap i Kommunal som bara kostar 65 kronor i månaden.

Bli medlem nu

Kommunal driver dina frågor

Kommunal förhandlar det centrala kollektivavtalet för RiB med SKR och Sobona. Förbundet har en referensgrupp som består av aktiva brandmän och brandbefäl som är anställda på RiB som även fungerar som en avtalsdelegation vid förhandlande av nytt kollektivavtal.

Kommunal arbetar med att förbättra lönen, arbetsvillkoren och arbetsmiljön för dig som räddningstjänstpersonal i beredskap. Vi arbetar också med att stärka det preventiva arbetet mot exempelvis kränkning, mobbing och orättvisor på arbetsplatsen. Kommunal driver också branschfrågor som är viktiga för räddningstjänsten så som utbildning, bemanning och operativ förmåga.

Avtalsförslag för RiB 2022

Från och med måndagen den 1 juni 2021 kan alla medlemmar i Kommunal lämna avtalsförslag inför att RiB-avtalet ska omförhandlas 2022. Avtalsförslagen kan du lämna på Mina Sidor eller till din sektion eller avdelningen. Förbundet kommer att uppmana varje sektion att genomföra medlemsmöten för att diskutera kommande avtalsrörelse. Det är förbundsstyrelsen som slutgiltigt antar eller förkastar ett färdigt förslag till nytt avtal. Trots att det är lång väg att gå i den demokratiska processen för ett avtalsförslag, är medlemmarnas åsikter grundläggande.

Att skriva ett avtalsförslag är enkelt:

• Vad tycker du ska göras?
  • Varför tycker du så?
  • Hur tänker du att det kan genomföras?
  • Är ni fler på arbetsplatsen som tycker som du? Skriv gärna hur många!
  • Yrkanden måste skrivas under med namn och medlemsnummer
  • Sista dag att lämna in yrkanden är 30 september 2021

Läs mer om Kommunals arbete inom branschen Räddningstjänst.

Läs mer om om det nuvarande avtalet för räddningstjänstpersonal i beredskap.