Värvningsguiden - Efter värvningen

Värvningstips - Efter värvningen
Foto: Kommunal
Mycket handlar om en första kontakt. Men det är också jätteviktigt med en andra kontakt där du stärker beslutet att bli medlem, eller kanske påminner någon som tvekat och nu är intresserad. Det är också bra att utbyta tankar och erfarenheter med andra värvare, det går alltid att lära av varandra!

Återkommande kontakt stärker förtroendet

Gör fler besök till samma arbetsplats. Efter ett tag kommer de att känna igen dig, veta att du kommer från Kommunal och lita på dig. Då vågar de ställa frågor och är mer öppna för att bli medlemmar. Och kanske var det personer som inte hade tid första gången du var där, som du kan få chansen att värva vid det här besöket. Här får du även chans att återkoppla med svar på frågor som dök upp vid det första tillfället.

För dig som värvar på egen arbetsplats är det bra att dina kollegor vet att du är den de kan vända sig till – det stärker också förtroendet för hela Kommunal.

Frågor som kan uppstå hos en medlem

När en medlem varit med i Kommunal en längre tid kan en del frågor uppstå kring varför man ska behålla sitt medlemskap. Här några vanliga kommentarer och lämpliga argument.

”Jag är arbetslös”

Medlemmen behöver hamna i rätt avgiftsnivå så att den inte betalar för mycket. Tipsa gärna om medlemsförmånen Trampolin, som automatiskt skapar CV åt medlemmen och lägger ut det på alla populära jobbsökarsajter. Det är även bra att påminna om försäkringarna som ingår i medlemskapet, vilket kan göra det värt att vara kvar.

”Det är för dyrt”

Se till att medlemmen betalar rätt avgift. Medlemmen kanske arbetar mindre än tidigare? Påminn gärna om försäkringarna som ingår och fråga medlemmen om livssituationen – är det en förälder är det bra att nämna hemförsäkringen, olycksfallsförsäkringen och barngrupplivförsäkringen.

”Jag är missnöjd med hur Kommunal agerat på min arbetsplats”

Fråga om medlemmen funderat på att själv bli arbetsplatsombud. En engagerad medlem som sett brister på sin arbetsplats och vill se en förbättring kanske kan använda energin till bli förtroendevald åt Kommunal. Be medlemmen kontakta sin sektion eller läsa mer på webbplatsen om hur man blir ombud.

”Jag är bara timanställd”

Timanställda kan också vara medlemmar. Kommunal kan hjälpa en timanställd medlem att räkna ut rätt arbetstid och att den får rätt betalt. Sektionen kan hjälpa till vid behov. Visstidsanställda kan även få hjälp av Kommunal att vinna tvister med arbetsgivaren och få tillbaka retroaktiv lön.

Återkoppla

Som vi skrivit tidigare så är det omöjligt att vara expert på allt. Är det en fråga som du inte kan svara på i mötet, be om att få återkomma med information när du kollat upp det. Att du tar dig den tiden visar på engagemang och omtanke.

Reflektera med andra

Har du kollegor som är ute och värvar? Varför inte fira ert engagemang tillsammans? Då kan ni även passa på att diskutera hur det kändes och dela tips och tankar med varandra.

Smarta verktyg för medlemmar

Det är lätt att glömma bort värdet av medlemskapet när livet rullar på. Påminn gärna dina kollegor om alla de tjänster som medlemmar har tillgång till. Som vårt jobbsökarverktyg Trampolin, tjänsten Kollkollen där du kan se om en arbetsgivare har kollektivavtal. Dessutom kan du berätta om vår SMS-prenumeration på månadens medlemserbjudande. Skicka ett SMS med ordet ERBJ till nummer 71140, så får man aktuella erbjudanden via SMS varje månad.

Tack för att du är med och gör Kommunal till en ännu starkare kraft att räkna med. Vi är en medlemsorganisation och det är tack vare dig och andra som engagerar sig som vi kan få ut mer av arbetslivet. Och livet.

Tipsa om Kommunal!

Tipsa någon som är nyfiken på att bli medlem i Kommunal, och vill veta mer om vad det innebär!

Läs mer och tipsa!

Läs mer om vad du kan tänka på före och under värvningssamtalet