Värvningsguiden: före värvningen

Innan du ger dig ut för att värva nya medlemmar finns det några grejer som är bra att tänka på! Här hittar du allt du behöver inför ditt besök på arbetsplatsen.

Tips inför värvningen

Se det här som tips och inspiration till värvningen, inget du behöver följa till punkt och pricka. Det är framförallt ditt personliga engagemang och din övertygelse som gör fler intresserade av ett medlemskap i Kommunal. Om du värvar på din egen arbetsplats har du säkert redan koll på några av punkterna nedan, men de flesta tipsen är relevanta för dig också.

Planera och branschanpassa

Kontakta alltid arbetsgivaren i god tid innan ett besök, gärna två månader innan. Ta även kontakt med en förtroendevald om det finns en sådan och fråga om hur behoven ser ut på just den arbetsplatsen. Har det kanske dykt upp några speciella frågor den senaste tiden som kan vara relevanta för dig att lyfta?

Gå igenom med arbetsplatsombudet eller den lokala sektionen om hur organisationsgraden ser ut, det hjälper för att veta vilka på arbetsplatsen som kan tänkas vara intresserade av ett medlemskap. Genom att prata med en förtroendevald kan du även lättare förstå om det finns en anledning att ta med dig någon bransch- eller sakkunnig.

Om du värvar på din egen arbetsplats har du förstås mer kunskap om allt detta – kom ihåg att det ändå är bra att förbereda sig och tänka igenom allt utifrån ett värvningsperspektiv.

Lyft fördelarna med medlemskapet

Att tipsa om ett medlemskap är att ge människor möjligheten att få ut mer av sitt arbetsliv. Och en vanlig anledning till att man inte är medlem är helt enkelt att ingen ställt frågan förut.

Några citat från ickemedlemmar om medlemskapet:

• ”Jag hade velat veta att jag haft rätt till löneutveckling, även de år jag var timanställd! Det hade Kommunal kunnat hjälpa mig med om jag varit medlem.”
  • ”Det hade varit toppen om jag varit medlem i Kommunal redan förra sommaren. Vår familj hade sparat flera tusen kronor med medlemsrabatterna som Kommunals medlemskort ger.”
  • ”Åh, jag önskar att jag hade varit medlem då jag välte så illa med cykeln på väg hem från gymmet! Då hade fritidsförsäkringen som ingår i medlemskapet gjort att jag fått ersättning för mitt skadade knä.”

Allt detta och mycket mer får man genom ett medlemskap i Kommunal. Så, dela med dig av alla fina fördelar med Kommunal. Det kommer att uppskattas!

Ett bonustips:

Be dina kollegor som är medlemmar att nämna någon fördel de haft av medlemskapet - på just er arbetsplats. Det kan finnas fördelar som varit extra relevanta för just er, och som du kan informera potentiella medlemmar om.

Bra saker att ha med sig

Det du har i huvudet hänger ju alltid med på arbetsplatsbesöket. Men glöm inte att ta med rätt saker också, för att maxa besöket:

• Kommunals värvningsbroschyr
  • Värvning – intresseblock
  • Din mobil
  • Giveaways - prata med din sektion om vad som är aktuellt just nu
Läs på om arbetsplatsen

Fundera över vilka behov som finns på just den här arbetsplatsen – det är bra oavsett om det är på din egen arbetsplats eller om du är på besök någonstans. Om du vet behoven blir det lättare att förstå vem som kan vara intresserad av ett medlemskap. Är många anställda på till exempel deltid, men skulle önska en heltidsanställning? Finns det många säsongsarbetare eller sommarvikarier på väg in? Kanske är det dags att förhandla ett nytt kollektivavtal?

Och kom ihåg att även om fokus ligger på att värva nya medlemmar är det också viktigt att fortsätta bygga relationer med existerande medlemmar, förtroendevalda och arbetsgivare.

Påminn arbetsplatsen om ditt besök

Se till att påminna arbetsplatsen/arbetsplatsombudet om besöket några dagar innan du kommer dit. Du kan även skicka sms till existerande medlemmar ifall de vill och har möjlighet att möta upp vid besöket.

Var flexibel

Kommunals olika branscher har många och olika förutsättningar att ta hänsyn till. Vissa jobbar natt, andra inom akut- och räddningsverksamhet, några jobbar hemma hos människor. Detta gör att det blir extra viktigt att vi alltid säkerställer att vi inte har kommit dit vid en olämplig tidpunkt. Även om tiden är överenskommen så kan förutsättningarna ändras snabbt. Då är det bara att ha respekt för situationen och boka in en ny tid vid ett senare tillfälle.

Användbara länkar

Här är tips på några toppenbra länkar som förenklar värvandet! Spara dem som favoriter, så hittar du dem snabbt och enkelt:

1. Bli medlem - webbformulär
  2. Nyfiken på Kommunal, men vill veta mer - formulär. På denna sida lägger du exempelvis in de som fyllt i intresseblocket vid ett arbetsplatsbesök
  3. Tips och argument för värvande samtal

Numret till SMS-tips är 71140

Ett smidigt sätt att förmedla en intresseanmälan är att skicka ett sms med personuppgifter till Kommunal som sedan tar vidare kontakten. Det är bara att skriva orden ”Tipsa” följt av mellanslag och namn, mobilnummer och mejladressen till personen. Skicka det till 71140 – så är det klart!

Kläder

Det är en fördel om du har något som signalerar att du kommer från Kommunal. Kanske en namnskylt eller röd tröja om du har tillgång till det!

Slipa på din värvningsteknik

Vill du bli ännu bättre på medlemsvärvande samtal? LO erbjuder digital samtalsträning på webben. Där kan du öva dig i att föra bra och lyssnande samtal i möten med olika personer. Att lyssna är A & O i ett bra samtal. Samtalsträningen bygger på en samtalstrappa med fyra trappsteg. Du guidas av en virtuell coach, som ger dig råd och stöd, och hjälper dig att utvecklas.

Du hittar tips och argument för värvande samtal i Värvningsguiden: under värvningen.

För dig som har åtkomst till vårt intranät Insidan går det att hitta ännu fler tips och värvningstekniker där! Underlaget hittar du under rubriken ”Stöd i arbetet/medlemsvärvning”.

Tipsa om Kommunal!

Känner du någon som är nyfiken på att bli medlem i Kommunal, men vill veta mer om vad det innebär? Tipsa oss så tar vi kontakt och berättar mer om medlemskapet!

Till formuläret!