Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Verktyg för förtroendevalda

Här hittar du som är förtroendevald material och verktyg som kan underlätta i ditt uppdrag.

Presentera dig på arbetsplatsen

Som arbetsplatsombud fungerar du som en länk mellan medlemmarna, arbetsgivaren och Kommunals sektion. Det är tillsammans med dina kollegor som du kan utveckla och förbättra er arbetsplats. Därför är det viktigt att du presenterar dig ordentligt och berättar vad du kan hjälpa till med. Här finns en mall till en enkel och snygg presentation som du kan sätta upp på din arbetsplats.

När någon blir skadad på jobbet

Om någon blir skadad på arbetsplatsen ska arbetsgivaren göra en anmälan. Du som är skyddsombud ser till att anmälan blir gjord. Här hittar du mer information om vad som gäller.
När någon blir skadad på jobbet

Webbaserat IA-system avvikelsehantering
Vad gör du när du ser en olycksrisk på jobbet, eller när olyckan verkligen är framme? IA-systemet är ett webbverktyg för att rapportera in avvikelser i arbetsmiljön. På AFA Försäkrings webbplats finns information om IA-systemet.

Nu har Kommunal tillsammans med SLA skräddarsytt en version av IA-systemet specifikt för djursjukvården. Med hjälp av den kan arbetsplatser inom branschen lära av varandra och tillsammans göra jobbet säkrare.

Försäkringar

Kollektivavtalet innehåller försäkringslösningar för många olika händelser. Här hittar du en kort genomgång av var och en av dem.
Medlemmarnas försäkringar via kollektivavtalet

Goda fackliga exempel

Här samlar vi tips om fackliga arbetssätt, olika sätt som underlättat det fackliga arbetet på din arbetsplats eller i sektionen.
Så gjorde vi - tips om fackligt arbetssätt

Arbetsmiljö

Arbetsmiljöstrategi 2018
Här hittar du Kommunals Arbetsmiljöstrategi för 2018. Strategin är tänkt att användas som en handbok och en vägledning i Kommunals arbetsmiljöpolitik.

Allt om städ - filmer och fakta om arbetsmiljö och arbetsteknik för dig som arbetar med städning.
Allt om städ - faktabank från Prevent

OSA-kompassen är en samling utvalt material som stöttar dig och dina arbetskamrater i att arbeta med Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA).
OSA-kompassen - hjälp för bättre arbetsmiljö

Suntarbetslivs arbetsmiljöutbildning som ska ge chefer och skyddsombud en gemensam bas i arbetet för friska och attraktiva arbetsplatser.
Arbetsmiljöutbildning från Suntarbetsliv

Skyddsombud kan begära att arbetsmiljön åtgärdas enligt arbetsmiljölagen, och kan även lägga ett skyddsstopp om omedelbar och allvarlig fara för arbetstagares liv eller hälsa finns. Nedtill på sidan finns blanketter som stöd för skyddsombud.

Bättre möten är ett digitalt verktyg för att träna och utveckla kommunikationen vid möten på jobbet.
Verktyg för bättre möten

Checklistor från Prevent
Checklistorna finns till som stöd för det systematiska arbetsmiljöarbetet - för att undersöka och bedöma arbetsmiljön och innehåller färdiga frågor för att underlätta undersökningen. Checklistorna är ett hjälpmedel till förtroendevalda och arbetsgivare. Varje arbetsgivare har ansvar för att arbetsmiljöarbetet bedrivs systematiskt.

Nu finns även checklistor specifikt framtagna för djursjukvården!

Dyslexi i arbetslivet
Projektet "Orden på jobbet" ska undersöka hur läsning, skrivning och sifferhantering går till i praktiken på dagens arbetsplatser. Resultatet ska sättas samman i en handlingsplan, som ska kunna hjälpa arbetsgivare och arbetstagare att hitta bra strategier för att hantera dyslexi och dyskalkyli i arbetslivet. Projektet tar även fram informationsmaterial, exempelvis filmer. Tanken är att materialet ska kunna användas i fackliga utbildningar och yrkesutbildningar.
Läs mer om projektet här

Skolinformation

Skolinformatörens grundmaterial
Materialet som är framtaget för skolinformatörer i Kommunal. Detta syftar till att stötta och vägleda i deras uppdrag. Skolinformationen tas med när man åker ut till gymnasieklasser som går på linjerna Naturbruk, Barn- och fritid och Vård- och omsorg. Varje gymnasieinriktning har en egen utformad presentation.
Här finns mer information och material att ladda ned

Sexuella trakasserier på arbetsplatsen

Sexuella trakasserier på arbetsplatsen - För dig som är skyddsombud
Om du som skyddsombud misstänker att någon på arbetsplatsen är utsatt, ska du agera enligt de rutiner arbetsgivaren har tagit fram för hur sexuella trakasserier ska hanteras.
Här finns information om hur du som är skyddsombud ska agera och vilka lagar du har till ditt stöd.