Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Stöd och utbildningar för förtroendevalda

För att som förtroendevald kunna stötta medlemmarna behöver du någon att fråga om råd, och möjlighet att regelbundet fylla på dina kunskaper. Det här är några exempel på hur du kan växa i ditt uppdrag.

Gemensam grundutbildning

Alla arbetsplatsombud ska gå en gemensam utbildning för uppdraget. Den följer samma upplägg oavsett var i landet den ges - Om du vill bli arbetsplatsombud. Du anmäler dig hos din sektion.

Sektionen samordnar och stöttar

Vi stöttar varandra inom sektionerna och mellan sektionerna. Sektionerna har förtroendevalda med särskilt uppdrag att samordna de olika fackliga uppdragen, till exempel arbetsplatsombudsansvarig och huvudskyddsombud. Avdelningarna hjälper också till på olika sätt medan förbundskontoret bland mycket annat tar fram de utbildningsmaterial som används runt om i landet.

Nyhetsbrev för förtroendevalda

Du som är förtroendevald i Kommunal får regelbundet ett nyhetsbrev som stöttar dig i uppdraget. För att få det måste du se till att rätt e-postadress är registrerad i dina medlemsuppgifter. Kontakta sektionen eller medlemscenter och kontrollera att din e-postadress stämmer!

Intranätet Komin

Kommunals intranät Komin är ett verktyg för det fackliga arbetet. Alla sektioner har tillgång till Komin.