Sök stipendium för studieresa utomlands

Gunnar Hallströms stipendiefond är Kommunals resestipendium för medlemmar och förtroendevalda. Fonden delar ut stipendier för studieresor utomlands och bidrar på så sätt till att sprida och fördjupa kunskaper om internationella förhållanden. Här hittar du allt du behöver veta om stipendiefonden och hur du ansöker.

Ung kvinna med stor ryggsäck står på en perrong och väntar på tåget.
Foto: Kommunal

Vem kan söka?

Den som är medlem eller förtroendevald i Kommunal kan söka. Stipendiet kan också sökas av en grupp förtroendevalda eller medlemmar.

En studieresa ska vara väl förberedd för att bli lyckad. Det övergripande temat ska vara facklig solidaritet. Studierna och resan kan koncentreras till ett specifikt ämne som till exempel löner, ett yrkesområde eller hur facket arbetar med vissa frågor.

Du hittar ansökningsformuläret längre ner på den här sidan.

I din ansökan ska du precisera resplan och målet med resan ur ett fackligt perspektiv. Du som söker ska göra en  plan för resan och ange en kostnadskalkyl. När ansökningarna bedöms tar fondstyrelsen hänsyn till resmål, omfattning och inriktning. Hänsyn tas också till om liknande studier gjorts tidigare.

I din ansökan behöver du bland annat svara på:

• Varför vill du göra denna resa?

Beskriv så utförligt som möjligt.

• Vad är målet som du vill uppnå med resan?

Beskriv så utförligt som möjligt.

• Hur är resan kopplad till facklig solidaritet?

Beskriv så utförligt som möjligt.

• Vilken budget krävs för resan?

Här behöver du vara specifik och redogöra kostnaderna för resan, logi, ev. lokala resor och övriga utgifter. Observera att stipendiet inte täcker mat, vaccinationer och förlorad arbetsinkomst.

Sista ansökningsdatum är  den 1 maj. Styrelsen återkommer med beslut i augusti.

Det här är en av flera förmåner bara för dig som medlem i Kommunal.

Inte medlem? Ansök idag.

Hitta ditt medlemsnummer

I ansökan ska du bland annat ange ditt medlemsnummer. Du hittar det genom att logga in på Mina sidor.

Vem var Gunnar Hallström?

Gunnar Hallström var förbundsordförande i Kommunal under åren 1948-73. Han var mycket engagerad i internationella frågor. När han gick i pension instiftades stipendiefonden för att hedra hans minne.

Du hittar ditt medlemsnummer genom att logga på Mina sidor. Gå till menyn och klicka på "mitt medlemskap" och sedan "medlemskort". Du kan också kontakta Kommunal Direkt för att få hjälp.
Resan måste genomföras inom 12 månader efter det att ansökan blivit beviljad.

Jag godkänner att mina personuppgifter behandlas enligt Kommunals personuppgiftspolicy i det syfte formuläret avser (T.ex. anmälan, bokning, enkät eller prenumeration). Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter enligt GDPR.