Fackligt feministiskt stipendium

Genom att uppmuntra fler fackligt aktiva kvinnor och män att engagera sig för ökad jämställdhet och facklig feminism vill LO bidra till ökad medvetenhet och ökad jämställdhet i både fackföreningsrörelsen och arbetslivet. Jämställdhet och lika villkor är en central del av den fackliga kampen för rättvisa och ingår i fackföreningsrörelsens vision om det jämlika samhället. Stipendiet är på 50 000 kronor och kan sökas av medlemmar och förtroendevalda i LOs medlemsförbund.

Facklig feminsim
Foto: Kommunal

Stipendiet delas ut till medlemmar och förtroendevalda i LOs medlemsförbund som vill genomföra ett konkret projekt eller aktivitet i syfte att stärka det fackligt feministiska arbetet på arbetsplatsen, i fackföreningsrörelsen eller i arbetslivet i stort.

Bakgrund

Det fackliga uppdraget är att arbeta för goda villkor i arbetet och en lön som går att leva på. Men våra livsvillkor bestäms inte bara av maktförhållanden i arbetslivet. Fler dimensioner påverkar våra möjligheter, bland annat hur arbetsliv, familjeliv och omsorgsarbete hänger ihop och påverkar varandra.

Den fackliga feminismen menar att jämlika och jämställda villkor i grund och botten handlar om hur samhällets resurser är fördelade och hur arbetet organiseras. Därför behöver vi förstå jämställdhet utifrån både klass och kön. Det gäller också de som utsätts på grund av till exempel etnisk tillhörighet, funktionshinder eller sin sexuella läggning/identitet.

Till vad går det att söka?

Stipendiet kan sökas för projekt och aktiviteter som:

• syftar till att främja jämställdhet och lika villkor på arbetsplatsen, arbetslivet eller den fackliga rörelsen
  • syftar till att skapa ökad medvetenhet och varaktig förändring och utveckla det fackligt feministiska arbetet inom fackföreningsrörelsen
  • bidrar till att facklig organisering och verksamhet utgår ifrån och syftar till allas lika värde och rätt

Mer information om stipendiet och hur du söker

Utlysning av LO;s stipendium för facklig feminism 2024