Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal på sommarjobbet – här finns vi!

Kommunal på sommarjobbet
Foto: Kommunal
Det är alltid lika viktigt med koll. Här kommer tips och råd kring vart du kan vända dig om du undrar över regler eller villkor på sommarjobbet.

Frågor om arbetsmiljön?

När det gäller arbetsmiljön kan du prata med ditt skyddsombud. Det ska finnas på alla arbetsplatser med fler än fem anställda. Med skyddsombudet kan du ta upp saker som rör stress, stämningen på jobbet eller arbetstider. Skyddsombudet hjälper dig att komma vidare med dina funderingar. Om det inte finns något skyddsombud kan du höra av dig till Kommunal och få hjälp att utse någon på jobbet. Om du och dina kollegor pratar ihop er är chanserna större att ni kan skapa en miljö där alla trivs och mår bra.

Om du skadar dig

Om du gör dig illa på jobbet eller behöver vara sjukskriven av någon anledning ska du få sjukpenning. Om det finns kollektivavtal där du jobbar får du också ersättning från olika försäkringar. Ibland kan det vara knepigt att veta vad som gäller och hur du ska göra. Prata med ditt arbetsplatsombud, eller hör av dig till oss på Kommunal så guidar vi dig vidare om du behöver hjälp.

Medlem i Kommunal

Du som sommarjobbar har stor nytta av att vara med i Kommunal. Från dag ett av ditt medlemskap är vi med och stöttar dig. Du kan alltid höra av dig till oss för att lära dig mer om hur saker och ting fungerar, eller om du vill ha råd i en fråga som rör jobbet. Vi ger dig trygghet och koll på läget.

Vill du lära dig mer?

Gör vårt quiz för att få ännu bättre koll.

Visstid