Foto: Kommunal

Avtalsrörelse 2023

Snart dags för avtalsrörelse 2023!

Avtalsrörelse 2023 innebär att Kommunal förhandlar mer än 60 kollektivavtal för medlemmarnas räkning. På vägen fram till avtalsrörelsen är det mycket som händer, på denna sida sammanfattar vi det du behöver veta.

Vi jobbar stenhårt på många olika sätt med att förbättra vardagen för dig som är medlem i Kommunal. När kollektivavtalen, som till stora delar styr dina anställningsvillkor, ska omförhandlas med arbetsgivarna så kallas det avtalsrörelse – 2023 är året när vi kommer att omförhandla de flesta kollektivavtalen.

På denna sida kommer vi framöver att samla information och uppdatera inför den kommande avtalsrörelsen 2023. När det finns mer information om förhandlande kollektivavtal och annat som rör avtalsrörelsen så kommer vi att publicera även det.

Lämna avtalsförslag!

Som medlem kan du redan under 2022 vara med och påverka innehållet i kollektivavtalet. Det gör du genom att lämna avtalsförslag som handlar om förbättringar i kollektivavtalet. Prata gärna ihop dig med arbetskamrater om vad ni vill förbättra/förändra i kollektivavtalet. Vad är viktigt för er?

Du skickar in ditt avtalsförslag via Mina sidor.

Hur fungerar en avtalsrörelse?

Vill du få bättre koll på hur en avtalsrörelse fungerar? Kolla in vår matnyttiga webbsida om just det: Så funkar en avtalsrörelse | Kommunal

Avtalsrörelsen 2020

År 2020 var vår senaste avtalsrörelse, och för dig som vill veta mer om den och vilka vanliga frågor och svar vi hade då finns denna sida: Avtalsrörelsen 2020 | Kommunal

Här är alla kollektivavtalen Kommunal förhandlar

Olika kollektivavtal har olika slutdatum för när man kan lämna in avtalsförslag. Längre ner på denna sida kan du se vilket slutdatum de olika kollektivavtalen har och när avtalsförslag kan lämnas in

Privat vård och personlig assistansbolag

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata vård-, behandlings-, omsorgs- och personlig assistansföretag.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, Fremia, Sobona (före detta KFS och Pacta), Vårdföretagarna.

Trafik

Gäller alla medlemmar som arbetar inom trafiken.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Bussföretag och Sobona (före detta KFS).

Grön sektor/djur och natur

Gäller alla medlemmar som arbetar inom jordbruk, travbanor, golfbanor, djursjukvården samt på ridhusföretag, trädgårdsanläggningar eller inom trädgårdsodling.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer: Gröna Arbetsgivare, Almega Tjänsteföretagen, Fremia.

Kyrkor och trossamfund

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kyrkor och trossamfund.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, Svenska Kyrkans Arbetsgivarorganisation.

Fastighet, service, kök, gata och park

Gäller alla medlemmar som arbetar i privata bolag inom fastighet, kök, gata, park och serviceyrken. Exempelvis arbete vid bad- och idrottsanläggningar, inom fastighetsskötsel, vid läns- och regionmuseer, inom besöksnäringen, sotning, energi, parkering, VA, återvinning, hemservice/hushållsnära tjänster m.m.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer:  Almega Tjänsteföretagen, , Fastigo, Fremia, Sobona (före detta KFS och Pacta), Sveriges Skorstensfejarmästarens Riksförbund, Visita, Almega Tjänsteförbunden.

Friskolor och privata förskolor

Gäller alla medlemmar som arbetar inom privata förskolor och friskolor, folkhögskolor och fritidshem.

Kollektivavtal med följande arbetsgivarorganisationer: Almega Tjänsteföretagen, Arbetsgivaralliansen, Fremia,  Sobona (före detta KFS och Sobona).

Kommun och region

Gäller alla medlemmar som arbetar inom kommuner och regioner (före detta landsting). Yrken som berörs är exempelvis äldreomsorg, hälso- och sjukvård, förskolor och skolor, räddningstjänst, personlig assistans, parkarbetare, ambulanssjukvårdare med flera.

Avtal med följande arbetsgivarorganisationer: Sveriges Kommuner och Regioner, SKR (före detta SKL) och Sobona (före detta KFS och Pacta). Här ryms även yrkesintroduktionsavtal med mera. Dessa kollektivavtal gäller till 2024 och ska inte omförhandlas 2023.

Övriga avtal

Gäller medlemmar som arbetar i bemanningsbranschen/uthyrningsverksamhet.

Kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen Kompetensföretagen.

Om du inte kan få nog av avtalsrörelse

När vi närmar oss avtalsrörelsen kommer vi att bli mer aktiva i fler kanaler. Håll utkik efter information som kommer att komma här:

På Avtalsbloggen kan du följa och ta del av aktuellt avtalssnack.

I podden Förhandlarna diskuterar Kommunals avtalssekreterare Johan Ingelskog med gäster vad som händer kopplat till kollektivavtal och aktuella frågor på arbetsmarknaden.

Vilket kollektivavtal gäller för dig?

Är du osäker på vilket kollektivavtal som gäller för dig kan du fråga din arbetsgivare eller ringa Kommunal Direkt  010-442 70 00. Du kan även logga in på Mina sidor med Bank-ID för mer information om ditt kollektivavtal.