Skåne

Välkommen till Kommunal avdelning Skåne. Vi organiserar anställda i kommuner, församlingar, Region Skåne, busstrafiken, hos privata arbetsgivare med kommunal verksamhet, inom hushållsnära tjänster och inom djur- och naturbruksområdet, och har cirka 67000 medlemmar.

På Kommunals avdelningskontor för avdelning Skåne arbetar vi med utbildning, stöd och rådgivning till våra sektioner. Här är våra ombudsmän och tjänstemän placerade. Ombudsmännen har till uppgift att biträda sektionerna/medlemmarna i avdelningen i till exempel rättshjälpsärenden och andra tvister. Tjänstemännen utgörs av assistenter, IT, service och kommunikatörer. Tillsammans arbetar avdelningskontoret och alla sektioner i avdelning Skåne för att medlemmarna ska få den bästa servicen och de bästa förutsättningarna för att vara den starkaste fackförening vi kan uppbåda.

Sektionen - det lokala facket
På sektionen får du som medlem hjälp och svar på dina frågor. Förhandlingar inom avtal, lagar och samverkansavtal sköts av sektionens förtroendevalda på olika nivåer, från arbetsplatsombuden till sektionsföreträdare.

Har du frågor om den egna arbetsplatsen, ditt medlemskap, lön, fackliga kurser med mera, ska du i första hand kontakta din sektion.

Följ Kommunal Skåne på Facebook

Omorganisation för avdelning Skånes medlemmar med privat arbetsgivare

Den 15 december 2022 markerade en betydelsefull milstolpe för Kommunal när förbundsstyrelsen fattade beslutet att omstrukturera sektionsorganisationen för privatanställda medlemmar inom Kommunal. Den nya strukturen innebär en betoning på tydligare representation och bättre anpassning till behoven hos medlemmar som arbetar hos privata arbetsgivare. Denna förändring är ett led i att möta de utmaningar och behov som framkommit i medlemsundersökningar och reflekterar Kommunals engagemang för att stärka fackligt arbete inom den privata sektorn. Från och med den första december 2023 började avdelning Skåne att ta över hanteringen av frågor från medlemmar och förtroendevalda med privata arbetsgivare. Arbetet med det sker sedan successivt under våren 2024.

010-442 80 00 - Numret för medlemmar och förtroendevalda med nedan angivna privata arbetsgivare!

(Observera att detta numret enbart är för anställda och förtroendevalda på något utav nedan nämnda företag. För övrig kontaktinformation, se längre ner på sidan!)

Bergkvarabuss AB
Helsingborgs pastorat
Lunds pastorat
Malmö pastorat
Mekka Traffic AB
Vardaga AB
Vardaga Nytida omsorg AB
Vardaga Äldreomsorg AB

Observera att det gäller arbetsplatser i Skåne!

Telefonnummer för dig som anställd på något av dessa företag är:
Telefontiderna är måndag till onsdag, 9-12; torsdag 13-16; fredagar stängt.

Om du har ett ärende som inte är brådskande kan du också maila avdelning Skåne på skane@kommunal.se