Kävlinge/Landskrona

Denna sektion tillhör avdelning Skåne
Omfattar medlemmar som är anställda av Kävlinge kommun och av Landskrona stad. Medlemmarna i vår sektion jobbar också inom Svenska kyrkan och hos privata skolor/förskolor, privata boende för personer med funktionsnedsättning/personliga assistansbolag samt privata äldreboende

Följ Kommunal Skåne på Facebook

Landskrona

Telefontider: måndag, tisdag, torsdag och fredag 9-12.
Besökstider måndag, tisdag och torsdag 13-16 samt onsdag 9-12

Besöksadress: Östergatan 179, Landskrona
Postadress: Östergatan 179, 261 51, Landskrona

landskrona.skane@kommunal.se

Kävlinge

Telefontider: Måndag och torsdag 8.30-12.
Besök bokas via telefon eller e-post.

Besöksadress: Bruksgatan 26, Kävlinge
Postadress: Bruksgatan 26, 244 30 Kävlinge

kavlinge.skane@kommunal.se

Besöksadress:
Bruksgatan 26
24430 KÄVLINGE
Karta
Postadress:
Bruksgatan 26
24430 KÄVLINGE
Öppettider:
Kävlinge:Telefontider: Måndagar 8.30-12.00 och torsdagar 8.30-12.00 Besök skall bokas per telefon eller via e-post. Landskrona: Telefontider Mån, Tis,Tors Fre 9-12 Öppettider Mån, Tis, Tors 13-16 och Ons 9-12. Telefonnummer Landskrona 010-4427950
Telefon:
Ordförande:
Annette Andersson

Skåne

Våra nyheter

Tysta arbetsplatser och resurspass

Är vi bara händer och fötter?

Det kom ett mejl till avdelningskontoret i Skåne. Ett mejl som beskriver hur det kan vara inom omsorgen i en kommun i Skåne. Hur det kan vara när arbetsplatser detaljstyrs, när resurspass skapar stress och djup oro, när de som arbetar inte längre är med och påverkar. När känslan försvinner och allt som återstår är frustrationen över att bara vara två händer och två fötter.
Tina Christensen avdelningsordförande i Skåne

Fler varsel inom bussbranschen i Skåne

Först var det Nobina som för ett par veckor sen gick ut med att de tvingas säga upp cirka 250 medarbetare i Skåne. Nu varslar Bergkvara buss 90 medarbetare sedan Skånetrafiken beslutat att dra ner på turtätheten. De arbetsplatser som berörs är Broby, Kristianstad, Olofström, Ystad, Malmö, Trelleborg och Ängelholm.
Therese Ekelöv ordförande i sektion trafik, teknik. djur och natur i Skåne

Malmö stad avbryter upphandling av grönyteskötsel

Tekniska nämnden i Malmö har fattat beslut att avbryta upphandlingen av renhållning och skötsel av grönytor i staden. Istället ska jobben gå till personer med försörjningsstöd.
Mikael Olsson känner sig som en vinnare

Mikael känner sig som en vinnare

"Jag älskar att hjälpa andra människor." Mikael Olsson drabbades själv av en arbetsskada och fick inte rätt hjälp. Det var då han bestämde sig. Han ville engagera sig för att hjälpa andra. I dag är han huvudskyddsombud på sin arbetsplats Nobina och försäkringsansvarig på sektion trafik, teknik, djur och natur i Skåne.

Nobina varslar efter Skånetrafikens beslut om begränsad turtidtabell

I dag har bussförarna i Nobina informerats om att uppskattningsvis 255 av dem riskerar att bli utan jobb. Varslet handlar om att Skånetrafiken beslutat att dra ner på antalet bussturer redan i augusti. Anledningen sägs vara att Skånetrafiken går back i och med att intäkterna minskat.
Arbetsplats besök på kyrkogården i Simrishamn

Relationsskapande arbetsplatsbesök skapar förtroende

Det viktigaste är att skapa relationer. Det säger Gunilla Lindström facklig företrädare för sektion Sydost i Simrishamn. Här håller man i och fortsätter besöka arbetsplatser trots coronapandemi. Besöken sker utomhus.
Monica Smidje facklig företrädare Malmö vård och omsorg

30 års kamp för arbetskläder inom omsorgen i Malmö

Kommunal sektion Malmö vård och omsorg vann kampen om arbetskläder inom vård och omsorg - men det tog nästan 30 år. Monica Smidje är facklig företrädare och en av dem som tog kampen. När jag ser tillbaka på allt arbete som Kommunal har lagt ner under närmare 25 år, på att driva frågan om att all personal inom vård- och omsorg ska ha tillgång till arbetskläder som arbetsgivaren både ska tillhandahålla och tvätta, så är det en underbar känsla att äntligen har kommit i hamn.
Tre av Kommunal Skånes 14 ombud till LOs kongress

Ombud laddar för uppdrag på distans

Av Kommunals 153 ombud till LOs kongress den 15 juni kommer 14 från Skåne. För dem handlar det om att hålla ihop, om att inte underskatta vikten av solidaritet och att förbereda sig för uppdraget.
Internationella arbetsmiljödagen

Allt utgår från arbetstagarnas inflytande på arbetsplatsen

I dag är det Internationella arbetsmiljödagen, högaktuell och värd att kämpa för eftersom ingen ska riskera att skadas eller förolyckas på jobbet. Åtminstone är det kanske det vi först tänker på. Risker, dödsfall, arbetsskador. Akuta och allvarliga händelser. Som nu när nästan allt är akut och där vi utmanas varje dag.
Facklig framgång i Malmö när personal inom vård och omsorg får arbetskläder.

Äntligen arbetskläder för personal inom vård och omsorg i Malmö

25 års facklig kamp har i dag nått fram till att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden i dag har fattat beslut om att alla som arbetar inom vård och omsorg i Malmö får arbetskläder. Det gäller såväl hemtjänstpersonal som dem som jobbar på särskilt boende.