Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Kommunal Sydost

Denna sektion tillhör avdelning Skåne
Omfattar medlemmar som är anställda i Ystad- Österlens sjukvårdsdistrikt och i kommunerna Skurup, Simrishamn, Ystad, Tomelilla och Sjöbo inom vård o omsorg, skola/förskola, service o teknik. Privata arbetsgivare som utför dessa verksamheter åt kommun eller region, kyrkan och elever på omvårdnads- och barn o fritidsprogrammet.

Sektionen har flera expeditioner i vårt område.

Ystad

Fabriksgatan 16
27236 SIMRISHAMN
Öppettider:
Vi har 6 expeditioner inom vår sektion med följande telefonnummer och öppettider: Ystad Lasarett, 010-4427972, måndag och torsdag 8:00-12:00 ; Ystad Kommun, 010-4427971, måndag 08:00-12:00, onsdag 12:00-15:00, fredag 08:00-12:00; Skurup Kommun, 010-4427932, tisdag och torsdag 08:00-12:00; Sjöbo Kommun, 010-4427970, måndag 08:00-12:00 ,13-16 och torsdag 13:00-16:00; Simrishamn Kommun, 010-4427969, måndag 12:30-16:00 och onsdag 08:00-12:00; Tomelilla Kommun, 010-4427973, måndag 09:00-12:00 och onsdag 13:00-16:00.
Telefon:
Ordförande:
Gunilla Lindström

Skåne

Våra nyheter

Kommunalrådet Elin Gustafsson och sektionsordförande Annika Plym Olsson

Kommunalrådet Elin på besök i verkligheten

De har letat efter bortsprungna byxor. Fixat frukost och tagit sig en sväng om med en av de boende. Kommunalrådet Elin Gustafsson i Lund är på praktik tillsammans med Annika Plym Olsson, sektionsordförande i Lund kommun.
Skånelaget tränar i Dösjebro

Solig träning för Skånska Cup Kommunal-laget

Det är en av de enastående vackra majkvällarna i Skåne. Solen lyser över Dösjebro IP.  Tränaren Fredrik Jahnfors rullar ut en tunna med bollar, koner och annat som behövs för kvällens fotbollsträning med det skånska tjejlaget som deltar i Cup Kommunal. Den 30 maj är det dags för semifinal i Örnsköldsvik mot regionlaget Ångermanland.
Fairtradefika i Perstorp

Fairtradefika och schemastrul i Perstorp

Det stora samtalsämnet är schemaläggningsverktyget time care. Nyligen infört i arbetsorganisationen. De flesta tycker att det fungerar dåligt. Att det skapat problem och osäkerhet i jobbvardagen. - Det tar enormt mycket tid och det fungerar bara om alla är villiga att ge och ta, säger Maria Almén, vårdbiträde på Österbo äldreboende, arbetsplatsombud och huvudskyddsombud.

Svårt med toapauser i hemtjänsten

Larmrapport avslöjar: Majoriteten av Malmös hemtjänstpersonal struntar i att dricka vatten – eftersom de inte hinner gå på toaletten. ”Det är en mänsklig rättighet att kunna dricka ett glas vatten och gå på toa”, säger Olga Krivtsova, som arbetat inom hemtjänsten i 17 år.
Travtouren

Travtouren 2018

Nu är det dags för Kommunals Travtour igen! Under turnéns familjedagar välkomnar vi alla medlemmar med familjer till en heldag fylld av aktiviteter på travbanan.

Nomineringsmöten i Skåne - var med och påverka!

Nu är det nomineringstider och Kommunal Skånes sektioner kommer att hålla nomineringsmöten.
Deltagare samlade i konferenssal

Verksamhetsplanering i Skåne inför 2018

I tre dagar har Kommunal Skånes förtroendevalda i sektionerna haft verksamhetsplanering inför 2018.
Personlig assistent och brukare i tvättstuga

Är du personlig assistent inom privat sektor i Skåne?

I torsdags varslade Kommunal om konflikt för personliga assistenter inom privat sektor. Bakgrunden är att Almega Vårdföretagarna inte vill betala ut lön enligt industrimärkets norm. Det skulle ge lägre löneökning än till någon annan grupp på arbetsmarknaden.
Gertie talar i telfeon

Har du blivit kontaktad av Gertie från Kommunal Skåne?

Gertie Hansson arbetar med att ta kontakt med medlemmar i Skåne där vi, av någon anledning, ser att någon förändring har skett. Det kan vara att du som medlem är sjukskriven, föräldraledig eller kanske har börjat studera.
Medlemmar står på en bro

Vi behöver utöka vårt handledarteam inför 2018

Söker du nya utmaningar och har facklig erfarenhet som du vill förmedla till nya företrädare?