Kommunal Sydost

Denna sektion tillhör avdelning Skåne
Omfattar medlemmar som är anställda i Ystad- Österlens sjukvårdsdistrikt och i kommunerna Skurup, Simrishamn, Ystad, Tomelilla och Sjöbo inom vård o omsorg, skola/förskola, service o teknik. Privata arbetsgivare som utför dessa verksamheter åt kommun eller region, kyrkan och elever på omvårdnads- och barn o fritidsprogrammet.

Sektionen har flera expeditioner i vårt område.

Ystad

Apgränd 3E
27142 YSTAD
Öppettider:
Vi har 6 expeditioner inom vår sektion med följande telefonnummer och öppettider: Ystad Lasarett, 010-4427972, torsdag 8:00-12:00 ; Ystad Kommun, 010-4427971, måndag 12:00-16:00 och fredag 08:00-12:00; Skurup Kommun, 010-4427932, torsdag 12:00-16:00; Sjöbo Kommun, 010-4427970, måndag 08:00-12:00; Simrishamn Kommun, 010-4427969, onsdag 08:00-12:00; Tomelilla Kommun, 010-4427973, onsdag 12:00-16:00.
Telefon:
Ordförande:
Susanne Andersson

Skåne

Våra nyheter

Tysta arbetsplatser och resurspass

Är vi bara händer och fötter?

Det kom ett mejl till avdelningskontoret i Skåne. Ett mejl som beskriver hur det kan vara inom omsorgen i en kommun i Skåne. Hur det kan vara när arbetsplatser detaljstyrs, när resurspass skapar stress och djup oro, när de som arbetar inte längre är med och påverkar. När känslan försvinner och allt som återstår är frustrationen över att bara vara två händer och två fötter.
Tina Christensen avdelningsordförande i Skåne

Fler varsel inom bussbranschen i Skåne

Först var det Nobina som för ett par veckor sen gick ut med att de tvingas säga upp cirka 250 medarbetare i Skåne. Nu varslar Bergkvara buss 90 medarbetare sedan Skånetrafiken beslutat att dra ner på turtätheten. De arbetsplatser som berörs är Broby, Kristianstad, Olofström, Ystad, Malmö, Trelleborg och Ängelholm.
Therese Ekelöv ordförande i sektion trafik, teknik. djur och natur i Skåne

Malmö stad avbryter upphandling av grönyteskötsel

Tekniska nämnden i Malmö har fattat beslut att avbryta upphandlingen av renhållning och skötsel av grönytor i staden. Istället ska jobben gå till personer med försörjningsstöd.
Mikael Olsson känner sig som en vinnare

Mikael känner sig som en vinnare

"Jag älskar att hjälpa andra människor." Mikael Olsson drabbades själv av en arbetsskada och fick inte rätt hjälp. Det var då han bestämde sig. Han ville engagera sig för att hjälpa andra. I dag är han huvudskyddsombud på sin arbetsplats Nobina och försäkringsansvarig på sektion trafik, teknik, djur och natur i Skåne.

Nobina varslar efter Skånetrafikens beslut om begränsad turtidtabell

I dag har bussförarna i Nobina informerats om att uppskattningsvis 255 av dem riskerar att bli utan jobb. Varslet handlar om att Skånetrafiken beslutat att dra ner på antalet bussturer redan i augusti. Anledningen sägs vara att Skånetrafiken går back i och med att intäkterna minskat.
Arbetsplats besök på kyrkogården i Simrishamn

Relationsskapande arbetsplatsbesök skapar förtroende

Det viktigaste är att skapa relationer. Det säger Gunilla Lindström facklig företrädare för sektion Sydost i Simrishamn. Här håller man i och fortsätter besöka arbetsplatser trots coronapandemi. Besöken sker utomhus.
Monica Smidje facklig företrädare Malmö vård och omsorg

30 års kamp för arbetskläder inom omsorgen i Malmö

Kommunal sektion Malmö vård och omsorg vann kampen om arbetskläder inom vård och omsorg - men det tog nästan 30 år. Monica Smidje är facklig företrädare och en av dem som tog kampen. När jag ser tillbaka på allt arbete som Kommunal har lagt ner under närmare 25 år, på att driva frågan om att all personal inom vård- och omsorg ska ha tillgång till arbetskläder som arbetsgivaren både ska tillhandahålla och tvätta, så är det en underbar känsla att äntligen har kommit i hamn.
Tre av Kommunal Skånes 14 ombud till LOs kongress

Ombud laddar för uppdrag på distans

Av Kommunals 153 ombud till LOs kongress den 15 juni kommer 14 från Skåne. För dem handlar det om att hålla ihop, om att inte underskatta vikten av solidaritet och att förbereda sig för uppdraget.
Internationella arbetsmiljödagen

Allt utgår från arbetstagarnas inflytande på arbetsplatsen

I dag är det Internationella arbetsmiljödagen, högaktuell och värd att kämpa för eftersom ingen ska riskera att skadas eller förolyckas på jobbet. Åtminstone är det kanske det vi först tänker på. Risker, dödsfall, arbetsskador. Akuta och allvarliga händelser. Som nu när nästan allt är akut och där vi utmanas varje dag.
Facklig framgång i Malmö när personal inom vård och omsorg får arbetskläder.

Äntligen arbetskläder för personal inom vård och omsorg i Malmö

25 års facklig kamp har i dag nått fram till att hälsa-, vård- och omsorgsnämnden i dag har fattat beslut om att alla som arbetar inom vård och omsorg i Malmö får arbetskläder. Det gäller såväl hemtjänstpersonal som dem som jobbar på särskilt boende.