Lomma/Burlöv

Denna sektion tillhör avdelning Skåne
Omfattar medlemmar som är anställda i Lomma kommun och Burlöv kommun, medlemmar i kyrkan och hos kommunernas privata arbetsgivare.
Besöksadress:
Hantverkaregatan 18 B
23234 ARLÖV
Karta
Postadress:
Kärleksgatan 6
23234 ARLÖV
Öppettider:
Besökstid bokas per telefon. Besöksadress: Hamngatan 3, 234 31 Lomma eller Hantverkaregatan 18, 232 34 Arlöv. Telefontid: Måndag, onsdag, torsdag kl 09.00 -12.00.
Telefon:
Ordförande:
Gunilla Lindberg

Skåne

Våra nyheter

Ewa Ljungberg och Abdennour Tawssi

Energiskt fackligt arbete gav 100 000 kronor

Ett hundra tusen kronor. Så mycket får undersköterskan Abdennour Tawssi i ersättning för övertid och förskjuten arbetstid. Pengar som arbetsgivaren, om den följt kollektivavtalet, skulle ha betalt för länge sen, men som krävde att fackliga företrädare gjorde ett gigantiskt detektivarbete och satt i oändliga överläggningar.
Caroline Uddgård och facklig företrädare på sektion trafik, teknik, djur, natur

Ung kvinna utsatt på jobbet - kollegan ville bara ha roligt på jobbet!

Lisa var så glad för sitt nya jobb. Men glädjen varar inte så länge. Efter tre dagar ringer hon till sin sektion och vill ha hjälp att avsluta provanställningen. Hon har fått nog.
Sök uppdrag i Skåne

Vi söker drivna och nyfikna för spännande uppdrag

Brinner du för det arbetsrättsliga och medlemsnära fackliga arbetet? Tycker du att det verkar spännande att förhandla fackliga frågor. Då finns det spännande uppdrag att söka.
Skånes valledare Helen Persson och Sofie Bang

Skånska valledare om demokrati och delaktighet

Det har stor betydelse vem som är arbetsgivare i Svenska kyrkan och ytterst är det en fråga om demokrati och yttrandefrihet. Med det ställningstagandet tar Helen Persson och Sofie Bang uppdragen som valledare i Kommunal avdelning Skåne. I höst är det kyrkoval.

Vi lovar att ha modet

I dag har Kommunal avdelning Skåne haft vårens representantskap och enats kring följande uttalande - om modet att stödja kvinnor som utsätts för våld i nära relationer.
Olga K Roos, vice ordförande Malmö sektion vård och omsorg

Arbetsgivaren backade från beslutad resursmodell

Arbetsgivaren Malmö Stad lyssnade på Kommunal och backade i frågan om resursmodell för hemtjänsten. "Det är min tolkning att de insåg att beslutet innebar för många risker som de inte kunde åtgärda och som var för komplicerade" säger Olga K Roos vice ordförande för sektion Malmö vård och omsorg.
Tina Christensen avdelningsordförande i Skåne

2020 – året som blev inställt. Eller?

En del menar att det här var ett riktigt skitår. Ett år som de bara vill glömma och lägga bakom sig. Jag förstår och har respekt för att de tycker så. Det blev sannerligen ett år som vände upp och ner på allas våra liv där vi tvingades till den kanske största utmaningen vi någonsin varit med om. Både som individer och som samhälle.
Strongwoman med fackligt engagemang

Ellen vill att fler unga ska engagera sig fackligt

Ellen Sukel är 26 år och kan av egen kraft dra en 15 ton tung lastbil 20 meter. Men hon är också undersköterska, sitter med i ungkommittén i Skåne och är arbetsplatsombud. Som ung medlem tycker hon att unga ska få lov att ta större plats på alla nivåer i Kommunals organisation. ”Unga ska prata med unga om varför facket är viktigt och unga ska jobba med ungas frågor.”
Anders Sahlström Glassel, vice ordförande Kommunal Skåne tillsammans med ordförande Tina Christensen

Uttalande Kommunal Skåne representantskap 26 november 2020

Kommunal avdelning Skånes representantskap har i dag enats om följande uttalande.
Aryanne Fatah Bezitcheva

Aryanne med brinnande intresse för försäkringar

”Det är viktigt att ingen missar en ersättning som hen har rätt till”. Aryanne Fatah Bezitcheva är försäkringsansvarig på sektion Kristianstad kommun och fullständigt brinner för sitt uppdrag.