Eslöv/Kommun

Denna sektion tillhör avdelning Skåne
Omfattar medlemmar som är anställda i Eslövs kommun, inom kyrkan, eller kommunens privata arbetsgivare.
Besöksadress:
Medborgarhuset, ingång från Södergatan 29
24130 ESLÖV
Karta
Postadress:
Södergatan 29
24130 ESLÖV
Öppettider:
Mån 08.00-12.00,Tis 08.00-12.00 Tis 13.00-16.00 Tor 13.00-16.00
Telefon:
Ordförande:
Jenny Nilbecker

Skåne

Våra nyheter

Facklig-politiskt samarbete med raka rör

Nära dialog, raka rör och förmågan att fånga aktuella frågor när de dyker upp. Det är receptet för att bra och effektivt samarbete mellan Kommunal och socialdemokraterna i Skurups kommun. Så bra att medlemmarna i Kommunal alldeles snart får fria arbetsskor, fördubblat friskvårdsbidrag och bättre lön.
Kommunal Skåne kräver arbetsskor som en förutsättning för arbetarna i välfärden

Skånes representantskap kräver arbetsskor välfärden

Ge de yrkesskickliga välfärdsarbetarna rejält på fötterna – Kommunal Skånes representantskap kräver arbetsskor för alla!
Hemtjänstpersonal i Malmö går studiecirkel på betald arbetstid

Studiecirkel ska öka kunskapen på arbetsplatsen

- Vi har en möjlighet att tillsammans skapa en bra arbetsplats. Ewa Glimhed ritar en massa fyrkanter på vita tavlan som symboliserar lag, avtal och lokalt kollektivavtal och vänder sig till gruppen och förklarar. Det handlar om kollektivavtalet ett avtal som ska bära ända ut på arbetsplatsen.
Lena Bojarv fick post-covid godkänd som arbetsskada

Post-covid godkänd som arbetsskada

Lena Bojarv var inte rädd. När hon fick frågan om hon ville ingå i Kävlinge kommuns speciella covidteam för att jobba ute på fältet med smittade omsorgstagare tackade hon ja. Nu har hon fått sin post-covid klassad som arbetsskada av AFA.
Ewa Ljungberg och Abdennour Tawssi

Energiskt fackligt arbete gav 100 000 kronor

Ett hundra tusen kronor. Så mycket får undersköterskan Abdennour Tawssi i ersättning för övertid och förskjuten arbetstid. Pengar som arbetsgivaren, om den följt kollektivavtalet, skulle ha betalt för länge sen, men som krävde att fackliga företrädare gjorde ett gigantiskt detektivarbete och satt i oändliga överläggningar.
Caroline Uddgård och facklig företrädare på sektion trafik, teknik, djur, natur

Ung kvinna utsatt på jobbet - kollegan ville bara ha roligt på jobbet!

Lisa var så glad för sitt nya jobb. Men glädjen varar inte så länge. Efter tre dagar ringer hon till sin sektion och vill ha hjälp att avsluta provanställningen. Hon har fått nog.
Sök uppdrag i Skåne

Vi söker drivna och nyfikna för spännande uppdrag

Brinner du för det arbetsrättsliga och medlemsnära fackliga arbetet? Tycker du att det verkar spännande att förhandla fackliga frågor. Då finns det spännande uppdrag att söka.
Skånes valledare Helen Persson och Sofie Bang

Skånska valledare om demokrati och delaktighet

Det har stor betydelse vem som är arbetsgivare i Svenska kyrkan och ytterst är det en fråga om demokrati och yttrandefrihet. Med det ställningstagandet tar Helen Persson och Sofie Bang uppdragen som valledare i Kommunal avdelning Skåne. I höst är det kyrkoval.

Vi lovar att ha modet

I dag har Kommunal avdelning Skåne haft vårens representantskap och enats kring följande uttalande - om modet att stödja kvinnor som utsätts för våld i nära relationer.
Olga K Roos, vice ordförande Malmö sektion vård och omsorg

Arbetsgivaren backade från beslutad resursmodell

Arbetsgivaren Malmö Stad lyssnade på Kommunal och backade i frågan om resursmodell för hemtjänsten. "Det är min tolkning att de insåg att beslutet innebar för många risker som de inte kunde åtgärda och som var för komplicerade" säger Olga K Roos vice ordförande för sektion Malmö vård och omsorg.