Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Välkommen till Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen.

Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Läs mer om Kommunal

Börje Nilsson - Årets handledare 2019

Börje Nilsson, stödassistent och undersköterska vid Östersunds kommun, blev Årets handledare!

Varje år delar Vård- och omsorgscollege ut priset ”Årets handledare” till en handledare som är extra duktig på sitt uppdrag. Någon som är en god ambassadör för vård- och omsorgsyrket, hittar nya kreativa sätt att stötta och underlätta lärande hos sina elever, som är positiv och peppande, och som uppmuntrar till ett arbetssätt som är bra både för eleven själv och den som eleven ska hjälpa.
Kommunal är en av finalisterna till Jämställdhetspriset 20201

Kommunal är en av fem finalister till Svenska Jämställdhetspriset 2020!

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som varje år delas ut till en aktör som aktivt arbetar för ett mer jämställt samhälle. Syftet med priset är att lyfta och hylla goda exempel på arbete med jämställdhetsintegrering.
Panel frukostseminarium

Gemensamt seminarium med Kommunal och PRO i Riksdagen om dagens och framtidens äldreomsorg

Tidigare i år bildade PRO och Kommunal en allians för en bättre äldreomsorg. Den generella välfärden står inför stora utmaningar. Idag bjöd Kommunal och PRO in till ett frukostseminarium för att diskutera dagens och framtidens stora utmaningar inom äldreomsorgen.
"Det här kommer inte gå. Jag förstår inte hur de undersköterskor som blir kvar ska ha en möjlighet att klara av sitt arbete på ett bra sätt", säger AnneLi Rosengren, förhandlingsansvarig för Kommunal på Södersjukhuset, om varslet.

Varsel på Södersjukhuset

På måndagen kom beskedet om ytterligare varsel inom sjukvården i Region Stockholm. På Södersjukhuset varslas 100 tjänster, varav hälften är undersköterskor. Detta besked kommer bara några veckor efter det att Karolinska universitetssjukhuset varslade 600 tjänster.
Sektion Köping facklig framgång

FACKLIG FRAMGÅNG: Sektion Köping fick Köpings kommun att dra tillbaka löneskuldskrav!

En av sektionens medlemmar som arbetar som barnskötare fick ett löneskuldskrav från Köpings kommun på 12 000 kr. Efter förhandling fick sektionen arbetsgivaren att dra tillbaka kravet.