Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Som medlem blir mer möjligt!

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet. Som medlem i Kommunal får du mer!

Välkommen till Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen.

Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Läs mer om Kommunal

Nyheter

- Det är tillsammans vi gör det, medlemmarna måste agera, säger Mari Yrjälä Svensson, sektionsordförande Vård&Omsorg Jönköping

REKORDENGAGEMANG PÅ MEDLEMSMÖTE I JÖNKÖPING

400 medlemmar samlades i Jönköping för att diskutera schemaläggning inom vård och omsorg, socialförvaltningen Jönköpings kommun. Ett omtvistat ämne som fått nytt bränsle i samband med diskussionen om så kallade ”Häslosamma scheman”.
Åse Svensson och Veton Kalici utanför sektionerna i Malmö

Nyckelorden är tillgänglighet, närvaro och engagemang

När sektionerna vård och omsorg samt förskola-skola i Malmö arbetar med värvning handlar det om tre nyckelord – tillgänglighet, närvaro och engagemang. - Det handlar inte om siffror utan om förtroende för Kommunals varumärke, säger Veton Kalici, ordförande i sektion förskolaskola.

Kommunal får EU att backa om kör- och vilotidsregler i Europa

Under året har Kommunal jobbat med EU-kommissionens förslag till ändrad lagstiftning inom transportsektorn, det så kallade "Mobilitetspaketet". Många av ändringsförslagen skulle påverka och försämra villkoren för förare inom bussektorn. Därför protesterade Kommunal hos EU-parlamentarikerna – och fick gehör!