Sommarjobb - få koll på dina rättigheter

Äntligen sommar! Sommarjobbet är ett perfekt tillfälle att skaffa nya erfarenheter och kontakter. Här kommer en checklista för att pricka av allt det praktiska. Till exempel när det gäller lön, avtal och semester. Ta hjälp av Kommunal för att få koll på dina rättigheter och möjligheter.

Två kvinnor med städutrustning utanför en öppen ytterdörr.
Foto: Scandinav.

Checklista inför sommarjobbet

Anställningsbevis

Ibland går det fort i svängarna, och kanske dyker ett sommarjobb upp från en dag till en annan. Se bara till att skriva på anställningsbeviset (kontraktet) innan du börjar jobba. Där står vilka arbetsuppgifter, arbetstider och vilken lön du och chefen har kommit överens om. Att ha allt nerskrivet är skönt för båda parter. Då undviker ni att det blir några missförstånd kring vad som har sagts.

Har chefen inget färdigt förslag - använd LO:s checklista

Vikarie, sommarjobb, säsongsanställd?

Kolla upp vilken anställningsform du kommer att ha. Det bestämmer till viss del vilka regler och villkor som gäller för din anställning. Till exempel när det gäller uppsägningstid, möjlighet till fast anställning och ledighet.

Kollektivavtal

Har din arbetsgivare kollektivavtal? I så fall kan du vara säker på att lön, arbetstider och andra villkor sköts på ett schysst sätt. Ta hjälp av vår tjänst Kollkollen för att ta reda på om det finns kollektivavtal där du ska jobba.

Lönebesked

Varje månad ska du få ett lönebesked. Här kan du kolla att allt stämmer med lönen, och att du får rätt semester-, ob- och övertidsersättning. Om du inte får något lönebesked kan det vara ett tecken på att du jobbar svart utan att veta om det. Prata därför med din chef om du inte får något lönebesked.

Försäkringar

Ibland är olyckan framme. Därför är det bra att kolla upp vad som gäller kring försäkringar innan du börjar jobba. Om det finns kollektivavtal är du automatiskt försäkrad. Annars kan du fråga din chef om vilka försäkringar som finns. Det bör finnas försäkring vid sjukdom, arbetsskada, dödsfall och inbetalning av premier till din framtida tjänstepension.

Provjobba aldrig gratis

Ibland vill arbetsgivaren att du ska prova på jobbet utan lön innan du får anställning. I det läget ska du säga nej. Du behöver aldrig gå med på att jobba gratis. Se till att du får betalt även för de timmar som du provjobbar.

Våga visa vad du kan och vill!

Det är förstås viktigt att vara ödmjuk på ett nytt jobb, men våga också visa vad du kan och vill. Vem vet vad ett sommarjobb kan leda till längre fram om du gör bra ifrån dig?

Lycka till!

Kommunal på sommarjobbet

Det är alltid lika viktigt med koll. Kommunal har värdefulla tips och råd kring vart du kan vända dig om du undrar över regler eller villkor på sommarjobbet.

Frågor om arbetsmiljön

När det gäller arbetsmiljön kan du prata med ditt skyddsombud. Det ska finnas på alla arbetsplatser med fler än fem anställda. Med skyddsombudet kan du ta upp saker som rör stress, stämningen på jobbet eller arbetstider. Skyddsombudet hjälper dig att komma vidare med dina funderingar. Om det inte finns något skyddsombud kan du höra av dig till Kommunal och få hjälp att utse någon på jobbet. Om du och dina kollegor pratar ihop er är chanserna större att ni kan skapa en miljö där alla trivs och mår bra.

Om du skadar dig

Om du gör dig illa på jobbet eller behöver vara sjukskriven av någon anledning ska du få sjukpenning. Om det finns kollektivavtal där du jobbar får du också ersättning från olika försäkringar. Ibland kan det vara knepigt att veta vad som gäller och hur du ska göra. Prata med ditt arbetsplatsombud, eller hör av dig till oss på Kommunal så guidar vi dig vidare om du behöver hjälp.

Medlem i Kommunal

Du som sommarjobbar har stor nytta av att vara med i Kommunal. Från dag ett av ditt medlemskap är vi med och stöttar dig. Du kan alltid höra av dig till oss för att lära dig mer om hur saker och ting fungerar, eller om du vill ha råd i en fråga som rör jobbet. Vi ger dig trygghet och koll på läget.

Det här gäller när sommarjobbet är slut

Sommarjobbet avklarat? Snyggt! Se till att du har ordning på praktiska detaljer när du lämnar arbetsplatsen. På så sätt kan du ta med dig fördelar till nästa jobb, och vara säker på att du inte går miste om något viktigt.

Arbetsgivarintyg

Sommarjobbet är en perfekt möjlighet att skaffa sina första referenser. Se till att du får med dig ett skriftligt intyg från arbetsplatsen. Där ska det bland annat stå hur länge du jobbade och vad du hade för arbetsuppgifter. Be också om att få en skriftlig rekommendation medan chefen har din insats färskt i minnet. Då kan du enkelt plocka fram den som referens när du söker nya jobb framöver.

Semesterersättning

När du sommarjobbar får du ofta semesterersättning i stället för semesterdagar. På lönebeskedet kan du se om den har blivit utbetald. Om du inte har fått något lönebesked, eller om semesterersättningen saknas, ska du ta upp det med din chef.

Spara lönebeskeden

Om du har så kallad allmän visstidsanställning kan du så småningom ha rätt till fast anställning om du skulle vilja. Det gäller om du har jobbat sammanlagt mer än två år under en femårsperiod. Spara därför alla lönebesked om det skulle bli aktuellt längre fram. Det är också bra att spara lönebeskeden så att du kan kolla av att allt stämmer med skatt och liknande om det skulle behövas.