Samla kollegorna och skriv avtalsförslag!

Alla kan och ska vara med och påverka. Med den utgångspunkten bjöd Martina Karlsson i Tomelilla hem sina kollegor för att skriva avtalsförslag inför den stundande avtalsrörelsen.

- Ärligt talat var jag trött på allt klagande på kollektivavtalet och på att det inte var rätt frågor som lyftes i avtalsrörelsen, säger Martina Karlsson som jobbar som undersköterska på Byavångshemmet i Tomelilla som drivs av Förenade Care.

Martina Karlsson i Tomelilla samlade kollegorna för att skriva avtalsförslag
Martina Karlsson i Tomelilla gillar engagemang därför samlade hon sina kollegor för att skriva avtalsförslag.
Foto: Kommunal

Martina och hennes kollegor arbetar på kollektivavtal tecknat mellan Kommunal och Fremia och som går under hälsa, vård och övrig omsorg. Avtalet ska förhandlas om nästa år och fram till den 30 november i år kan den som är medlem lämna in avtalsförslag. Förslag som sen behandlas av avtalsdelegaterna innan de vandrar vidare i förhandlingsgången. Martina och hennes kollegor tog hjälp av Gunilla Lindström, som är facklig företrädare i sektion Sydöstra i Skåne när de skrev sin 13 förslag.

- Ingen av oss hade skrivit avtalsförslag tidigare så vi behövde hjälp både med att tänka rätt och att skriva, säger Martina.

Inför avtalsrörelsen 2020 skrev medlemmar 3 800 avtalsförslag. Förslag som utgör grunden för det fortsatta arbetet med att skapa de bästa möjliga kollektivavtalen.

- Våra förslag handlar dels om grundlön och ob, men också om att höja statusen för undersköterskeyrket och att arbeta med systematiskt arbetsmiljöarbete. Vi tycker också att en ska få vara ledig när en fyller både 50 och 60 år.

Det blev två träffar i Martinas uterum. Alla kollegorna var med.

- De hade inget val, skojar Martina. Jag hade kollat schemat när de var lediga.

Initiativet blev så uppskattat att kollegorna ska fortsätta att träffas i uterummet i centrala Tomelilla. Nästa gång handlar det om medlemsförsäkringar och en representant från Folksam kommer att vara med och sen väntar träffar om vikten av att skriva tillbud på arbetsplatsen.

- Mitt syfte var att få i gång engagemanget på arbetsplatsen och det har verkligen stigit. Vi har också fått en tajtare sammanhållning i arbetsgruppen.

- Vi kanske inte får igenom ett enda förslag men vi har i alla fall gjort vad vi har kunnat för ingen kan veta vad vi tycker och vill om vi inte säger det.

Du hittar all information om avtalsrörelsen på Lär dig mer om avtalsrörelsen! | Kommunal och på Mina sidor på www.kommunal.se

Martinas tips

• Samla kollegorna
  • Börja med att läsa igenom nuvarande kollektivavtal