Facklig framgång: Framdörrarna på bussar stängs

Arbetsgivaren ville öppna framdörrarna på bussar i Göteborg, trots att förarna kände en oro för ökad smittorisk och därför lades ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket lyssnade till detta och dörrarna är numera stängda igen.

Fahad Taher håller upp skyddsstoppet som ledde till att framdörrar stängs på bussar där han jobbar.
Foto: Kommunal

Under lång tid har bussarna i Göteborg haft framdörrarna stängda för av- och påstigande passagerare, för att skydda förarna från smittorisk på jobbet. Nyligen valde dock arbetsgivaren Transdev att sätta upp barriärskydd av härdat glas, som de menade skulle skydda förarna tillräckligt för att kunna öppna framdörrarna igen. Våra medlemmar menade istället att de trots detta utsätts för risker; dels vid byte av förare och resor i tjänsten, dels eftersom det fysiska avståndet till passagerarna minskar.

– Genom att öppna framdörrarna så ökar mängden av människor som passerar förbi oss. Det finns fortfarande öppningar in till bussföraren och det känns inte tryggt. Avspärrningarna har gett oss en frizon från passagerare vilket har skapat en trygghet i arbetet, säger Fahad Taher som är bussförare och skyddsombud för Kommunal vid Transdev.

Trots förarnas oro så valde arbetsgivaren att sätta upp barriärskydden och öppna framdörrarna på två busslinjer i Göteborg. Detta ledde till att Fahad Taher och hans kollegor skrev ett skyddsombudsstopp som började gälla den 28 maj. Förutom den ökade smittorisken menar förarna på att de nya barriärskydden av glas skapar reflektioner och blänk som försvårar deras arbete.

Snabbt beslut av Arbetsmiljöverket

Redan på eftermiddagen, klockan 16.00 den 28 maj, kunde Arbetsmiljöverket efter en inspektion meddela att de förbjuder Transdev att köra med öppna framdörrar och att det behövs minst två meters skyddszon så förarna blir skyddade från att smittas vid avlösningar (byte av förare) och passresor (resor i tjänst som passagerare).

– Att känna sig otrygg och utsatt skapar ohälsa, sjukskrivningar och därmed kostnader för hela samhället. Så att Arbetsmiljöverket höll med oss betyder mycket, då det visar på att frågan om framdörrarnas öppnande inte är ok ur ett smittoperspektiv i dagens situation, säger Fahad Taher.

Att känna sig otrygg och utsatt skapar ohälsa, sjukskrivnigar och därmed kostnader för hela samhället.

Men ännu återstår frågan om barriärskydden, som sitter kvar i bussarna. Arbetsmiljöverkets beslut omfattade inte dem och därför har det även lämnats in en 6:6a om dessa, eftersom de alltså kan orsaka störningar för förarna.

När vi pratas vid märks det dock att Fahad och hans kollegor känner sig lättade över att framdörrarna åter är stängda. De är tacksamma för det stöd de upplevt från Kommunals anställda och andra medlemmar.

– När man arbetar under hård och svår press från arbetsgivaren är allt stöd otroligt viktigt. Att känna att man inte är ensam när det blåser och stormar, det ger energi till att fortsätta arbeta för en bra arbetsmiljö för allas bästa, säger Fahad Taher avslutningsvis.

Citat av och bild på Fahad Taher, skyddsombud och bussförare.
Foto: Kommunal

Har du en facklig framgång att dela med dig av? Besök Framgångslådan och berätta för oss vad ni lyckats med.