Bättre arbetsmiljö och villkor genom facklig-politisk samverkan
Dialog och ett gemensamt ansvarstagande har lett till vinster för både anställda och arbetsgivare. Det här är facklig-politisk samverkan i ett nötskal.

Mona Burås har lång erfarenhet från trafikbranschen och har sett de problem som finns på nära håll. En händelse i hennes privatliv blev upptakten till det som nu lett till flera konkreta förbättringar för dem som arbetar i branschen. Hör Mona berätta om hur hon gick från att reagera till att agera.
Från idé till faktiska samtal
Det som började med ett engagemang för bättre villkor växte till forum för dialog mellan olika parter.
Gemensamma lösningar på gemensamma problem
För Västtrafik har samverkan med Kommunal och övriga aktörer blivit ett sätt att fånga upp problem i ett tidigt skede, för att skapa bättre förutsättningar för både personal och trafikbolag. Hör Västtrafiks ordförande och regionrådet (S) Bijan Zainali berätta om hur han ser på dialogen och det arbete man gör tillsammans.
Från dialog till resultat
Samverkan har redan lett till flera konkreta förändringar. Genom nya krav i upphandlingarna ska arbetsmiljö och villkor förbättras för dem som arbetar inom trafiken.
Alla gynnas
Utöver en bättre arbetsmiljö, finns även andra tydliga vinster av samverkan. Genom tätare dialog och tidig problemlösning skapas också bättre förutsättningar för verksamheten.
Dialogen är avgörande
En öppen och respektfull dialog är nyckeln till en lyckad samverkan, enligt Mona. När fler lyssnar på varandra blir det lättare att hitta lösningar som fungerar i praktiken.
En samverkan för framtiden
Det som började med engagemang och en vilja att förändra har utvecklats till ett långsiktigt arbete för bättre arbetsmiljö och villkor inom trafiken.