Arbetsskor till personal i Orust kommun

Samverkan i olika forum ledde till arbetsskor till undersköterskor, måltidspersonal och lokalvårdare i Orust kommun.

Tre glada medlemmar som fått nya arbetsskor
Nya arbetsskor sprider glädje bland personalen – i mitten, ombudet Johan Eriksson, som arbetar inom hemtjänsten
Foto: Kommunal

Trägen vinner

Visst fick man kämpa för sin sak, som så många gånger tidigare när det gäller att påverka och att få till en förändring. Men trägen vinner. Och i våras stod det klart att personal inom äldreomsorg, kök och lokalvård i Orust kommun skulle få arbetsskor av arbetsgivaren.

Efter utprovning av typ och storlek under våren, så har skorna nu börjat levereras ut till personalen i kommunen. Olika skor har provats ut inom olika verksamheter, för att bäst passa arbetet som utförs. Inom SÄBO (särskilt boende för äldre) till exempel, har personalen fått solgula sandaler, som gör alla steg under ett arbetspass mindre tunga. Inom hemtjänsten har personalen fått möjlighet att välja mer uteanpassade skor.

Gul sandal med kardborreband
Arbetsskorna ser olika ut inom olika verksamheter – inom SÄBO (särskilt boende för äldre) har personalen fått sandaler
Foto: Kommunal

Viktig fråga under valåret 2022

Ulrika Stahlin, som är ordförande för sektion STO (Stenungsund, Tjörn och Orust), berättar att man började lyfta frågan om arbetsskor i lokal samverkan inom SÄBO, vidare via central samverkan.

– Kommunal drev ju frågan om arbetsskor ganska hårt under valåret 2022. Och vi var så klart med och tryckte på från vårt håll. Jag tror att det kan ha varit en stor anledning till att politikerna till slut valde att göra den här satsningen.

Ulrika säger att man till att börja med undersökte om man kunde använda friskvårdsbidraget till att köpa skor, men att det inte gick.

– Den här riktade satsningen är ju dock bättre för personalen. Då kan friskvårdspengen gå till annat. Och det här är ett bra sätt att visa att man bryr sig om sina anställda. Tanken är ju också att satsningen ska leda till en minskning av både belastningsskador och förslitningar. Det gynnar både personal och arbetsgivare.

Inga fler 39-kronorsskor från Rusta

Att arbetsgivaren står för både kläder och skor som krävs för och i jobbet, tycker Ulrika borde vara en självklarhet.

– Det är en så enkel sak att genomföra och vinsten för arbetsgivaren är stor. Det ser också betydligt bättre ut med personal som har enhetlig klädsel, i stället för att de anställda går i vad man anser sig ha råd med – exempelvis plasttofflor från Rusta för 39 kronor. Att gå mycket på hårt underlag (golv på äldreboenden till exempel) i dåliga skor kan ge problem med både höfter, knän och rygg. Om man får ergonomiskt bra skor av arbetsgivaren så minskar risken för sådana problem. Och då slipper man gå och arbeta i det man har råd att köpa. Vilket kanske inte alltid är det allra bästa för kroppen.

Ulrika avslutar med att betona vikten av att förena sina krafter för att påverka. All ansträngning räknas, och kan göra skillnad.

– Det lönar sig att jobba på både i samverkansgrupper och gentemot politiken när man vill få igenom en förändring.