Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Nya avtal 2020 - Kyrkor och Trossamfund

Porträtt på medlem
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Här samlar vi information om kollektivavtalsförhandlingar för alla medlemmar som arbetar inom kyrkor och trossamfund.

När ska mitt nya avtal förhandlas?

Här listar vi de olika kollektivavtalen inomkyrkor och trossamfund. Datumen på respektive avtal står för när avtalet löper ut. Målet är alltid att ha ett nytt avtal på plats innan befintligt avtal löper ut.

Slutförhandlingarna pågår som intensivast ungefär fyra veckor innan avtalet löper ut för att få ett nytt avtal på plats i tid. Det betyder dock inte att arbetet står still – det pågår samtal med arbetsgivarorganisationerna och Kommunals delegationer under tiden.

• IDEA - Trossamfundet Svenska kyrkan

Avtal gäller till: 31 mars 2023
    Avtalsstatus: Avtal klart

• Svenska Kyrkans arbetsgivarorganisation
    Avtal gäller till: 31 mars 2023
    Avtalsstatus: Avtal klart

• Arbetsgivaralliansen - Trossamfund och Ekumeniska organisationer
    Avtal gäller till: 30 september 2023
    Avtalsstatus: Avtal klart

Vanliga frågor om förhandlingar

Kommer vi få lön retroaktivt? Nu måste väl lönerna öka rejält? Varför startar inte förhandlingarna tidigare?

Till frågor och svar om avtalsrörelsen

Hur går en avtalsrörelse till?

Inför att ett kollektivavtal ska förhandlas så följer vi alltid samma rutiner. Det hela startar med att alla medlemmar har möjlighet att lämna avtalsförslag som sedan prioriteras och ligger till grund för de krav som vi lämnar över till arbetsgivarorganisationen i början av förhandlingen. Vi tar också emot arbetsgivarorganisationen krav på vad de vill förändra. Därefter börjar förhandlingen.

Läs mer om hur en avtalsrörelsen går till.

Håll dig uppdaterad

Genom att hålla dina kontaktuppgifter och arbetsplats uppdaterade på mina sidor kommer du få aktuell information rörande ditt kollektivavtal direkt i din mejlkorg.

Du kan även ringa till Kommunal Direkt om du har allmänna frågor om ditt kollektivavtal, 010 442 70 00.