Nytt avtal 2020 - kommuner och regioner - SKR och Sobona

Bild på medlemmar från olika yrkesgrupper
Foto: Kommunal
Här samlar vi information om pågående kollektivavtalsförhandlingar för alla medlemmar som arbetar inom kommuner och regioner.

När ska mitt nya avtal förhandlas?

Nuvarande avtal gäller till och med: 31 mars 2024
Avtalsstatus: Avtal klart

På grund av pandemin är kollektivavtalet mellan Kommunal och Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona prolongerat (förlängt) till den 31 oktober 2020. Målet är alltid att ha ett nytt avtal på plats innan befintligt avtal löper ut.

Slutförhandlingarna pågår som intensivast ungefär fyra veckor innan avtalet löper ut för att få ett nytt avtal på plats i tid. Det betyder dock inte att arbetet står still – det pågår samtal med arbetsgivarorganisationerna och Kommunals delegationer under tiden.

Vanliga frågor om höstens förhandlingar

Nu måste väl lönerna öka rejält? När kommer vår lön? Kommer det bli strejk?

Till frågor och svar om kollektivavtalet för dig som arbetar inom kommun eller region

Vilka är Kommunals viktigaste krav?

• Högre lön till alla medlemmar på Kommunals avtalsområde och utöver det en särskild ökning till yrkesutbildade.
  • Retroaktiv lön till alla medlemmar inom avtalsområdet.
  • Tillsvidareanställning av yrkesutbildade.
  • Mer hållbara arbetstider.
  • Avskaffat karensavdrag.

Läs mer om kraven från Kommunal

Hur går en avtalsrörelse till?

Inför att ett kollektivavtal ska förhandlas så följer vi alltid samma rutiner. Det hela startar med att alla medlemmar har möjlighet att lämna avtalsförslag som sedan prioriteras och ligger till grund för de krav som vi lämnar över till arbetsgivaren i början av förhandlingen. Vi tar också emot arbetsgivarorganisationens krav på vad de vill förändra. Därefter börjar förhandlingen.

Här ser du vilka som ingår i avtalsdelegation SKR och Sobona

Läs mer om hur en avtalsrörelse går till

Håll dig uppdaterad

Genom att hålla dina kontaktuppgifter och arbetsplats uppdaterade på mina sidor kommer du få aktuell information rörande ditt kollektivavtal direkt i din mejlkorg.

Du kan även ringa till Kommunal Direkt om du har allmänna frågor om ditt kollektivavtal, 010 442 70 00.