Nytt avtal klart med SKR och Sobona
Kommunal och arbetsgivarna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona är överens om ditt kollektivavtal. Avtalet löper över två år och gäller 1 april 2025 till och med 31 mars 2027.

Det nya avtalet innebär bland annat högre centrala löneökningar på 1000 kronor år ett och 915 kronor år två, varav individgaranti på minst 600 kronor per år under avtalsperioden för heltidsanställda medlemmar på avtalsområdet.
- För Kommunal var det en självklarhet att alla medlemmar på avtalsområdet ska garanteras löneökningar. En hög individgaranti är en tydlig framgång. För ingen ska bli fattig av att arbeta i välfärden, säger Kommunals förbundsordförande Malin Ragnegård.
Avtalet innebär även att avtalets lägsta lön höjs med totalt 2 176 kronor under avtalsperioden.
- Medlemmarna i Kommunal har drabbats hårt av det tuffa ekonomiska läget, inte minst de med de lägsta lönerna. Därför var det viktigt med en tydlig satsning på lägstlönerna, säger Malin Ragnegård.
Period
Avtalet löper över två år och gäller 1 april 2025 till 31 mars 2027.
Lön
2025 - 3,4 procent (1 000 kronor), varav individgaranti på 600 kronor.
2026 - 3 procent (915 kronor), varav individgaranti på 600 kronor.
Löneökningar bestäms i de lokala förhandlingar som sker nu när det centrala avtalet är klart. Lönerna på din arbetsplats sätts individuellt, utöver individgarantin, utifrån den pott som är fastställd på den centrala nivån.
Vad händer nu?
- Lokala förhandlingar mellan Kommunal och din arbetsgivare.
- Du har lönesamtal med din chef.
- Utbetalning av individgarantin sker senast 30 juni.
- OBS! Den individuella delen av löneökningen kan komma senare.
Nytt löneavtal
Kommunal och motparten SKR är helt överens om att införa ett nytt löneavtal till 2028. Ett nytt löneavtal ska säkerställa att lön sätts utifrån kompetens, utbildning och erfarenhet. Avtalet innehåller en tydlig tidsplan för parternas arbete fram till implementering.
- Det har varit avgörande för Kommunal att förhandla fram ett nytt lönesystem. Dagens system med individuell och differentierad lön fungerar inte som det var tänkt, trots att vi har haft det i 30 år. Nu är det dags för en modell som kan säkerställa att medlemmarna får en god och rättvis löneutveckling, säger Kommunals avtalssekreterare Johan Ingelskog.
Fakta om avtalet
Avtalets lägsta lön höjs med 2 176 kronor under avtalsperioden
Alla ersättningar på avtalet höjs motsvarande märket, det vill säga 6,4 procent under avtalsperioden.
Parterna har enats om en principöverenskommelse som innebär att ett nytt löneavtal ska utvecklas. Avtalets konstruktion ska göra det klart på vilka grunder lönen sätts, bidra till ökad transparens och ge arbetstagaren god förståelse för motiven till lönen. Ett nytt löneavtal där lönesättningen utgår ifrån utbildning och erfarenhet, bland flera andra principer för lönesättning.
Parterna är överens om att ersättningen för deltidsanställda som arbetar längre än ordinarie arbetstid höjs till samma nivå som heltidsanställdas övertidsersättning.
Parterna ska utreda förutsättningar för införande av tidskonton genom att omfördela befintliga värden i anställningsvillkoren och möjliggöra uttag i tid, pengar eller pensionsavsättning. Arbetet ska vara slutfört 31 juli 2027.
Parterna är överens om att fortsätta arbeta gemensamt med friskfaktorer för en stärkt arbetsmiljö och en uppdaterad avsiktsförklaring om kompetensförsörjning för att attrahera, behålla och utveckla fler medarbetare.
Parterna ska inleda ett partsgemensamt arbete i syfte att stärka den svenska modellens och kollektivavtalens legitimitet. Uppdraget utförs av Välfärdens partsråd (VPR) och ska pågå under avtalsperioden.
Parterna är överens om en särskild satsning gällande OB-tillägg för de som arbetar natt mot lördag, söndag och helgdag från och med 1 april 2026 (detta gäller Allmänna bestämmelser, AB).
Avtalet innehåller en ny pensionsmodell med en så kallad partiell nedtrappningsförmån för seniora arbetstagare (tidigast 64 år). Förmånen innebär bland annat en möjlighet att minska arbetstiden ned till och med 80 procent av heltid med en fortsatt avsättning till tjänstepensionen om 100 procent av den pensionsgrundande lönen.
Parterna har enats om ett förändrat förfarande vid avvikelse från dygnsviloregleringar (AB § 13 mom. 5). Se nedan.
Vi uppdaterar löpande med mer information.
Frågor och svar om avtalet
I det centrala kollektivavtalet finns det bestämda lägstlöner, vilket innebär att ingen kan få en lägre månadslön än dessa. De nya nivåerna är:
2026
1. Den fasta kontanta lönen för arbetstagare som fyllt 19 år ska från och med 1 januari 2026 uppgå till lägst 23 638 kronor.
2. Den fasta kontanta lönen för arbetstagare som har yrkesförberedande gymnasieutbildning ska från och med 1 januari 2026 uppgå till lägst 25 798 kronor.
2027
1. Den fasta kontanta lönen för arbetstagare som fyllt 19 år ska från och med 1 januari 2027 uppgå till lägst 24 676 kronor.
2. Den fasta kontanta lönen för arbetstagare som har yrkesförberedande gymnasieutbildning ska från och med 1 januari 2027 uppgå till lägst 26 572 kronor.
Individgaranti betyder att individen är garanterad en löneökning, det vill säga en medlem som går på det avtalet garanteras en minimumlöneökning.
Såvida inte annat överenskoms lokalt, garanteras medlem i Kommunal som är tillsvidareanställd med månadslön en individgaranti motsvarande:
2025: 600 kronor.
2026: 600 kronor.
Utbetalning av individgaranti ska ske senast 30 juni 2025 respektive 30 juni 2026.
OBS! Individgaranti gäller inte för arbetstagare med upprättad handlingsplan eller om anställningen är 6 månader innan löneöversynstidpunkten. Att man är medlem innan löneutrymmet fastställs av lokala parter och att man har en tillsvidareanställning med månadslön. En förutsättning är att det uttryckligen framgår av anställningsavtalet.
Samtliga ersättningar höjs i enlighet med märket.
Parterna har tecknat en principöverenskommelse om att ett nytt löneavtal till Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor, HÖK, ska tecknas med giltighet från och med den 1 april 2028, och ersätter per den 1 april 2028, löneavtalet i HÖK 27.
Det nya löneavtalet ska innehålla grundläggande principer för lönesättningen, bland annat ansvar, yrkesskicklighet, erfarenhet och utbildning. Det nya löneavtalet som ska träda i kraft 1 april 2028 ska förhandlas i samband med avtalsrörelsen 2027.
Arbetsgivare inom kommunal omsorg och prehospital akutsjukvård (ambulans) kan besluta om att tillämpa flytande dygnsbryt som alternativ till fast dygnsbryt. Det innebär att 24 timmarsperioden för beräkning av dygnsvila inleds vid arbetspassets start. Individen ska tillförsäkras 11 timmars sammanhänga dygnsvila under de nästkommande 24 timmarna om inget undantag tillämpas. För arbetstagare för vilka flytande dygnsbryt tillämpas ska tillförsäkras följande:
• Arbetspass får inte understiga 6 timmar i ordinarie schema. Arbetspass upp till 6 timmar behöver inte innehålla rast. Undantag för sjukskrivna och föräldralediga samt att passlängd endast kan frångås vid APT och intern kompetensutveckling som förläggs i anslutning till ordinarie arbetspass, vid lagstadgad frånvaro eller i undantagsfall på enskilds begäran. Lokal facklig organisation ska informeras om en sådan enskild överenskommelse träffas.
• Fridagsfaktorn höjs från 2,2 till 2,315 i genomsnitt per vecka.
• Ett ordinarie arbetspass får inte påbörjas mellan 00:00-05:00. Beslut om att tillämpa flytande dygnsbryt ska föregås av MBL-förhandling. Berörd lokal arbetstagarorganisation meddelas inför beslut om att inte längre tillämpa detta undantag.
Beslut om att tillämpa flytande dygnsbryt ska föregås av MBL-förhandling. Berörd lokal arbetstagarorganisation meddelas inför beslut om att inte längre tillämpa detta undantag.
Fridagsfaktorn höjs från 2,2 till 2,25 i genomsnitt per vecka. Möjlighet att avstå enstaka fridag finns för arbetstagare som önskar.
Parterna är överens om en ny gemensam samsyn av fast dygnsbryt:
- Att mom. 8a) avseende planerad avvikelse från dygnsvila kan tillämpas om det möjliggör scheman med längre viloperioder gäller även vid flytande dygnsbryt.
- Att i syfte att säkerställa 11 timmars dygnsvila är den sammanhängande arbetstiden begränsad till som längst 13 timmar om inget undantag tillämpas. Ett arbetspass kan löpa över ett dygnsbryt, det vill säga klockslaget för när 24-timmarsperioden för dygnsberäkning inleds. Ett arbetspass som löper över dygnsbrytet anses då tillhöra (hänskjuts till) den 24-timmarsperiod då flest arbetstimmar fullgörs.
Ett arbetspass räknas som ett nattpass om minst 3 timmar av den ordinarie arbetstiden är förlagda mellan kl. 22.00–06.00.
Momentet deltid stryks och med det stryks då även fyllnadstid. Det innebär att de som arbetar deltid får lika hög övertidsersättning som de som arbetar heltid.
’’En heltidsanställd arbetstagare, som har en enligt detta avtal fastställd arbetstid och utför arbete på tid överstigande den fastställda tiden, har rätt till kompensation för övertidsarbete under förutsättning att övertidsarbete beordras på förhand’’.
- Ersättningsnivåerna höjs i enlighet med märket:
- 3,4 procent från och med 1 april 2025
- 3,0 procent från och med 1 april 2026.
- Från 1 april 2025 ändras tiden för O-tillägg B fredag kväll från kl. 19 till kl. 17.
- Från och med 1 april 2026 höjs O-tillägg under tid från kl. 22.00-06.00 natt mot lördag, söndag och helgdag med 30 procent utöver märket.
- Tidigare krävdes 130 timmar för att få den högre beredskapsersättningen, nu är den tiden sänkt till 125 timmar.
- Antal dagar som förskjuten arbetstid utgår utökas från 10 till 14.
- Antal dagar som ersättningen höjs med 50 procent utökas från 2 till 7.
- En arbetstagare som vill utnyttja sin rätt att vara föräldraledig under perioden juni till augusti ska anmäla sådan ledighet senast den 1 april. För att ett sådant krav ska gälla ska arbetsgivaren senast den 15 mars ha begärt detta. Anmälan kan göras senare om arbetstagaren har särskilda skäl.
Heltidsresan förlängs med målsättningen att tillsvidareanställning på heltid ska vara det normala vid nyanställning, att deltidsanställda medarbetare ska arbeta fler timmar och att heltidsarbete ska bli norm. Centrala parters arbete ska vara slutfört 31 mars 2028, med option att förlänga det partsgemensamma arbetet till och med 31 mars 2030.
Bilaga J
Inga förändringar.
Bilaga L
Bilaga L förs in i AB § 18 och bilagan utgår därmed.
Bilaga D
Bilagan blir gemensam för samtliga fackliga organisationer. Regleringen om ersättning till deltidsanställda har strukits.
Bilaga U
Lönenivåer korrigeras till mer adekvata lönenivåer. Uppdateringen innebär därmed att bilaga U kommer vara gemensam för samtliga fackliga organisationer i stället för som nu två versioner. Dessa justeringar innebär ingen materiell förändring.
Uppehållslönetillägget räknas upp med 3,4 procent från och med 1 april 2025 och med 3 procent från och med 1 april 2026.
Begreppet fyllnadslön har strukits.
Regleringarna i BEA gällande färdtid, obekväm arbetstid samt jour och beredskap räknas upp med märket.
Nytt arbetsmarknadsavtal BEKO -25
Syfte
Att främja kompetensförsörjningen till sektorn genom att erbjuda tidsbegränsade anställningar med kompetenshöjande insatser. Syftet med anställningen är att den ska leda till en tillsvidareanställning på heltid.
Avtalet sammanfattat:
Avtalet gäller från 1 maj 2025 till och med den 31 december 2027, och därefter tillsvidare mellan parter med en ömsesidig uppsägningstid av 3 kalendermånader.
Parterna träffar överenskommelse om etableringsjobb som tillägg till överenskommelse om BEKO 25. Överenskommelsen gäller därmed från 1 maj 2025.
Löneöversyn genomförs årligen och löneförändringarna ska gälla från och med 1 april år 2025 och år 2026.
Utrymme vid löneöversyn
1 april 2025
- Utrymmet utgörs av: 6,06 kronor
1 april 2026
- Utrymmet utgörs av: 5,55 kronor
Lägsta löner, timlön
- Fr.o.m. 1 januari 2026 uppgå till lägst: 143,26 kronor
- Fr.o.m. 1 januari 2027 uppgå till lägst: 149,55 kronor
Överenskommelse om införande av partiell nedtrappningsförmån för seniora arbetstagare i AKAP-KR – (80, 80, 100 och 80, 90, 100)
Från och med 1 januari 2027 finns möjlighet för arbetstagare som har uppnått lägsta uttagsålder för lägsta ålderspension att göra en överenskommelse att gå ner i tid.
- Arbeta 80 procent, få lön för 80 procent och få 100 procent i tjänstepensionsavsättning.
- Från och med utgången av året efter att man har uppnått riktålder så kan man arbeta 80 procent, få 90 procent lön och 100 procent i tjänstepensionsavsättning.
Det är en överenskommelse mellan arbetstagaren och arbetsgivaren och gäller för ett år i taget.
Frågor och svar om räddningstjänsten
Det särskilda dispensförfarandet som möjliggör för arbetsgivare att söka dispens från Allmänna bestämmelser (AB) § 13 mom. 5 i samband med planerad arbetstidsförläggning samt kompletterande överenskommelser fasas ut och upphör den 1 januari 2027.
Detta innebär att från och med 1 januari 2027 kommer arbetsgivarna att själva få fatta beslut om avvikelse från AB § 13 mom. 5. Sådant beslut ska fattas av den högsta ledningen i region, kommun eller kommunalt företag.
Viktigt är att villkoren för att förlägga arbetstid upp till 24 timmar kommer inte att förändras.
Det materiella innehållet kommer att flyttas till AB och en redogörelsetext kommer att tas fram utifrån den praxis som utarbetats av Centrala parters arbetstidsnämnd.
Det lokala beslutet om avvikelse enligt ovan ska skickas till Centrala parters arbetstidsnämnd. Nämnden har möjlighet att överpröva lokalt fattat beslut samt kontrollerar efterlevnaden av detta regelverk.
Fridagsfaktorn höjs från 2,2 till 2,25 i genomsnitt per vecka för arbetsgivare som tillämpar fasta dygnsbryt. Möjlighet att avstå enstaka fridag finns för arbetstagare som önskar.
Flytande dygnsbryt är inte tillämpbart inom räddningstjänsten.
Parterna är överens om en ny gemensam samsyn av fast dygnsbryt:
- Att mom. 8a) avseende planerad avvikelse från dygnsvila kan tillämpas om det möjliggör scheman med längre viloperioder gäller även vid flytande dygnsbryt.
- Att i syfte att säkerställa 11 timmars dygnsvila är den sammanhängande arbetstiden begränsad till som längst 13 timmar om inget undantag tillämpas. Ett arbetspass kan löpa över ett dygnsbryt, det vill säga klockslaget för när 24-timmarsperioden för dygnsberäkning inleds. Ett arbetspass som löper över dygnsbrytet anses då tillhöra (hänskjuts till) den 24-timmarsperiod då flest arbetstimmar fullgörs.
Parterna är överens om två partsgemensamma arbeten som ska ge underlag till lösningar som kan bidra till att bredda kompetensförsörjningen genom att erbjuda fler vägar in i räddningstjänsten samt genom att öka möjligheterna för medarbetare i utryckningsstyrka att ställa om till nya arbetsuppgifter inom räddningstjänsten.
A) Parterna ska utreda möjligheterna att ta fram nationella kompetensstandarder för utryckande personal
B) Parterna ska utreda vilka avtalsregleringar som skulle kunna underlätta för att medarbetare i utryckningstjänst ska kunna ställa om till andra arbetsuppgifter när de inte längre klarar de fysiska kraven.
Avsiktsförklaring om samlad arbetstidsreglering inom räddningstjänstens heltidsverksamhet
Parterna är överens om att genomföra ett arbete med målsättning att ta fram ett förslag på att samla verksamhetsspecifika avtalsregleringar inom räddningstjänstens heltidsverksamhet i ett heltäckande, lättöverskådligt och tillämpbart regelverk. Arbetet påverkar inte den centrala partsställningen eller avtalsområde om inte parterna enas om detta. Under förutsättning att samtliga parter enas, ska förslag på ett nytt regelverk vara framtaget senast den 30 september 2026.
Utöver vad som anges i AB § 13 mom. 7 får rast bytas mot måltidsuppehåll för arbetstagare vid tjänstgöring i utryckningsorganisation inom prehospitala akutsjukvårdens (ambulansens) respektive räddningstjänstens verksamhetsområden.
Rast kan enbart bytas mot måltidsuppehåll om det finns särskilda skäl och om motsvarande kompenserande vila ges. Bedömningen av om det föreligger särskilda skäl ska tydligt motiveras och göras utifrån en intresseavvägning mellan arbetstagarens behov av rast, vilken följer av skyddslagstiftning, och verksamhetens behov av att säkra bemanningen.
OB:
Från 1:a april 2025 höjs o-tillägget i bilaga R med märket.
Höjs från 4 082 kr/mån till 4 221 kr (2025), därefter till 4 347 kr (2026-04-01)
SAP-R-tillägg:
För heltidsanställda i utryckningsstyrka:
2 136 kr/mån från 2025-04-01
2 200 kr/mån från 2026-04-01
Detta gäller för heltidsanställda inom räddningstjänsten som huvudsakligen tjänstgör i utryckningsstyrka. Tillägget görs som extra avsättning till tjänstepension – men arbetstagaren har möjlighet att i stället välja det som ett lönetillägg. Detta val kan ändras inför varje nytt kalenderår.
Sammanfattning av SKR-avtalet
