Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Corona/covid-19: Aktuell information

Har du frågor och funderingar? Här hittar du alla svar!

Välkommen till Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen. Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Läs mer om Kommunal

Tysta arbetsplatser och resurspass

Är vi bara händer och fötter?

Det kom ett mejl till avdelningskontoret i Skåne. Ett mejl som beskriver hur det kan vara inom omsorgen i en kommun i Skåne. Hur det kan vara när arbetsplatser detaljstyrs, när resurspass skapar stress och djup oro, när de som arbetar inte längre är med och påverkar. När känslan försvinner och allt som återstår är frustrationen över att bara vara två händer och två fötter.
Barnskor utspridda på golv.

Rusta för att minska smittspridning på skolor och förskolor i höst

Om regeringen går med på Kommunals krav kan vi minska risken för smittspridning av coronaviruset på förskolor och skolor. Då skapar vi en tryggare plats för personalen och för barnen de finns till för. Både när höstterminen drar igång och på längre sikt.
Kvinna med visir och munskydd.

Folkhälsomyndigheten går på Kommunals linje om munskydd

Kommunal har länge drivit frågan om att visir och munskydd ska användas inom äldreomsorgen vid misstänkt eller bekräftad smitta av covid-19. Nu svänger Folkhälsomyndigheten i frågan.