Mer koll
Mer trygghet
Mer utveckling

Bli medlem i Kommunal

Kommunal ger dig trygghet och inflytande på jobbet.

Som medlem i Kommunal får du mer!

Bli medlem här

Vad vill du ha hjälp med?

Våra vanligaste frågor

Välkommen till Kommunal

Kommunal är en fackförening med över en halv miljon medlemmar. Vi finns i fler än 230 yrken i kommuner, landsting och privat sektor. Många av oss är dessutom fackligt engagerade och får utbildning och nya kunskaper på vägen. Vi är en modern fackförening med yrkesskickliga medlemmar som tillsammans arbetar för att utveckla våra jobb och förbättra våra villkor.

Läs mer om Kommunal

Kvinna står vid barn som sitter vid ett bord i ett klassrum.

Ditt nya kollektivavtal - KFO, skolor, förskolor och fritidshem

Kommunal har tecknat nytt kollektivavtal med KFO gällande löner och allmänna anställningsvillkor för Skolor, förskolor och fritidshem. Löneutrymmet är totalt 5,4 % med en extra satsning för yrkesutbildade på 0,5 %.
Kvinna tittar in kameran.

Ditt nya avtal - KFO – hälsa, vård och övrig omsorg

Kommunal har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationen KFO med bransch Hälsa, vård och övrig omsorg. Avtalet ger löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden. Utöver det finns villkorsförbättringar som handlar om att du snabbare ska erbjudas en tillsvidaretjänst om du är yrkesutbildad, sänkt ålder för när arbetsgivaren börjar betala in till din pension samt kompensation för alla arbetade timmar vid så kallad lätthelg. Avtalet gäller mellan den 1 november 2020 till den 30 september 2023.
Kvinna som tittar in i kameran

Ditt nya avtal - KFO - arbetsintegrerande sociala företag (före detta arbetskooperativ)

Kommunal har tecknat kollektivavtal för arbetsintegrerande sociala företag med arbetsgivarorganisationen KFO. Avtalet ger löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden. Utöver det finns villkorsförbättringar som handlar om betalda fridagar från det att man fyllt 40 år, förkortad arbetstidsmått vid oregelbunden arbetstid samt att kravet på skriftlig försäkran vid sjukdom tagits bort. Avtalet gäller mellan den 1 november 2020 till den 30 september 2023.