Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Anpassa

You are here

Vad är ett lönebesked?

Varje gång du får lön ska du också få ett lönebesked. Det här ska finnas med på ditt lönebesked:

  • Vilken period gäller den här lönen? (Till exempel december 2016)
  • Hur många timmar har du arbetat?
  • Vilken lön har du fått?
  • Hur mycket ob-tillägg och övertidsersättning har du fått?
  • Hur mycket semesterersättning får du?
  • Hur mycket har dragits av i skatt?
  • Har arbetsgivaren gjort några andra avdrag? I så fall hur mycket och för vad?

Du kan få lönebesked antingen som pappersbrev eller elektroniskt, det är olika på olika arbetsplatser. Får du inga lönebesked kanske du jobbar svart utan att du vet om det eller går miste om ersättning för ob eller övertid som du skulle ha rätt till.

Behöver du hjälp att kolla dina lönebesked? Kontakta din lokala sektion eller ring till Kommunal Direkt på mail direkt@kommunal.se eller telefon 010-442 70 00 (öppet vardagar kl 8-18).

Du kan även logga in på https//minasidor.kommunal.se för att se uppgifter om din sektion, öppettider osv.