Vi är din fackförening
Foto: Unsplash

För dig som vill veta mer om facket

Vad kul att du har hittat hit! Kanske fick du tips från en av Kommunals skolinformatörer som besökte din skola eller så kanske du hittade hit av ren nyfikenhet. Oavsett anledningen är det viktigt att du är här. För ju mer koll du har gällande dina rättigheter och skyldigheter desto mer kan du påverka ditt arbetsliv.

Vi är här nu! | Unboxing medlemskapet

Inför examen och sedan vidare ut i arbetslivet är det extra viktigt att veta om fackets roll och hur vi tillsammans kan jobba för schysstare villkor och ökad trygghet på jobbet. Kommunal är facket för dig som vill jobba inom Vård och Omsorg, Barn och Fritid och Naturbruk. Därför vill vi tipsa om vårt nyhetsbrev som riktar sig till dig som fortfarande studerar och vill få mer information om hur man kan påverka sitt framtida arbetsliv.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här!

Studerande

Vi spenderar i ca 90 000 timmar på jobbet under ett arbetsliv

Därför är det viktigt att den tiden används till att göra något som du trivs med, du ska helt enkelt må bra på jobbet! Här kommer Kommunal in. Kommunal har som uppgift att se till så att medlemmarna har en bra lön och att man mår bra på sin arbetsplats. Vi finns där när det gäller att förbättra arbetsvillkor och stöttar medlemmarna vid problem på arbetsplatsen. Kommunal är våra medlemmar och ju fler vi är desto mer kan vi påverka!

Få ut mer med kollektivavtal
Foto: Unsplash

Söker du jobb? Kom ihåg att kolla om arbetsgivaren har kollektivavtal!

Kollektivavtalet förhandlas fram mellan Kommunal och arbetsgivarorganisationerna. Ju fler medlemmar som går under avtalet desto mer kan Kommunal påverka. I avtalet bestäms vad som gäller kring lön, semester, övertidsersättning och andra villkor som är viktiga för dig på jobbet. Man kan helt enkelt säga att kollektivavtalet är en garanti för dig att känna dig trygg där du ska börja jobba.

En arbetsplats utan kollektivavtal innebär till exempel att du inte har rätt till löneförhandling, mer betalt på obekväm arbetstid, försäkrad på jobbet och mycket mer. Håller du just nu på att söka jobb och är osäker om arbetsgivaren har kollektivavtal med Kommunal? Här kan du ta reda på det med hjälp av vårt verktyg Kollkollen.

Mer trygghet
Foto: Unsplash

Kommunal Direkt – din rådgivare när du behöver hjälp eller råd

Oavsett om dina frågor är stora eller små kan du alltid höra av dig till Kommunal Direkt. Det kan handla om frågor som ditt sommarjobb, anställningsavtal, lön och arbetsmiljö. Helt enkelt frågor som är viktiga för dig som är påväg in i yrkeslivet. Du kan ringa, maila eller chatta med våra rådgivare på Kommunal Direkt på vardagar mellan klockan 8-18.

Här svarar rådgivarna Ulrika och Pierre på en av de vanligaste frågorna – lönen såklart!

Fråga Kommunal Direkt | Nu snackar vi lön!