Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Rapporter

Här hittar du rapporter från Kommunals utredare. Du kan bläddra igenom hela listan nedan, eller sortera på bransch eller ämnesområde.

Undersköterska i äldreomsorg

Jämförelse av privat och kommunalt driven äldreomsorg

Kommunals rapport ”Så mycket bättre? 2018 - En jämförelse av anställningsvillkor och löner i privat och kommunalt driven äldreomsorg” visar på att vinst i äldreomsorgen i stor utsträckning kan kopplas till besparingar på löner, bemanning och arbetsmiljö. Vinstdriven äldreomsorg erbjuder i genomsnitt sämre villkor på alla jämförbara områden.
Undersköterskor samtalar

Varannan anställd i vård och omsorgsyrken överväger sluta

Arbetsgivare inom kvinno- och mansdominerade sektorer möter rekryteringsbehoven olika. Det visar en ny rapport som presenteras av Kommunal och Vårdförbundet i Almedalen idag, tisdag. Inom vård och omsorg är lön och bemanning de vanligaste skälen till att ångra yrkesvalet. Åtta av tio tycker inte att arbetsgivarna bidrar till att höja yrkenas status – inom den manligt dominerade byggsektorn svarar bara var fjärde samma sak.
Vi behöver fler yrkesutbildade inom vård och omsorg

Utbildningsgapet - vi behöver fler yrkesutbildade inom vård och omsorg

Rapporten ”Utbildningsgapet” är en kartläggning av situationen för flera av Kommunals största yrkesgrupper såsom undersköterska, vårdbiträde, skötare och vårdare samt flera mindre yrkesgrupper inom sjukvården, till exempel ambulanssjukvårdare, barnsköterska och steriltekniker.
Ordning och reda i bemanningsbranschen

Hur får vi ordning och reda i bemanningsbranschen?

Inhyrning av personal i vård och omsorg är ett växande fenomen. Oftast är tjänstemännen i fokus i den allmänna debatten. Kommunal har därför också studerat bemanningsbranschens utveckling och hyrpersonalens villkor för de yrkesgrupper Kommunal organiserar. Resultaten presenteras i ”Ordning och reda i bemanningsbranschen” – som sammanställts av Kommunals utredare Elinor Odeberg.
Så stannar personal i äldreomsorgen

Mer än var fjärde anställd i äldreomsorgen vill sluta inom tre år. Vad kan göras för att få fler att vilja jobba kvar? Det är temat för den rapport som Kommunal presenterar torsdag den 1 mars.
Mer tid

Mer tid – en rapport om kvalitet och bemanning i äldreomsorgen

Sverige är ett av världens bästa länder att åldras i, med en äldreomsorg präglad av yrkesskicklig personal som finns där för att ge våra äldre det stöd de behöver. Men äldreomsorgen präglas också av ett växande gap mellan ambition och kapacitet. I rapporten ”Mer tid – en rapport om kvalitet och bemanning i äldreomsorgen” har Kommunal sammanställt personalens syn på bemanningssituationen i äldreomsorgen.

Äldreomsorg
Barnskötare och barn på Thors förskola i Solna

Så vill Kommunal minska stressen i förskolan

Idag släpper Kommunal rapporten ”Tid för lärande och omsorg - Så vill Kommunal minska stressen i förskolan”. Rapporten bygger på Kommunals stora medlemsundersökning 2017 som visar att förskolans arbetsmiljö har försämrats.

Ditt barns framtid - Akut brist på yrkesutbildade inom förskola, skola och fritidshem

Allt fler arbetsgivare har svårt att rekrytera nyexaminerade och yrkesutbildade arbetstagare från gymnasieskolans barn- och fritidsprogram där den största yrkesgruppen är barnskötare. Trots ett stort behov av barnskötare har antalet kommuner som erbjuder yrkesutbildningen successivt minskat under flera år. Avgångseleverna från gymnasieskolans barn- och fritidsprogram och de vuxna som studerat motsvarande kurser vid Komvux möter samtidigt en arbetsmarknad som karaktäriseras av otrygga anställningar. För att fler unga ska välja en yrkesutbildning för arbete inom förskolan, skolan och fritidshemmen krävs bättre anställningsvillkor och möjlighet till yrkesutveckling.
Trygga famnar sökes - ny rapport om barnskötarnas roll i framtiden förskola

Var tredje barnskötare: bemanningen riskfyllt låg för barnen

Allt fler barnskötare anser att bemanningen på förskolan är så låg att det innebär en risk för barnen varje vecka eller mer. Det visar nya siffror från Kommunals medlemsundersökning som släpps i en ny rapport idag.
Tid för mat, Kommunal ger åtta förslag för bättre matlust i äldreomsorgen

Tid för mat - åtta förslag för bättre arbetsvillkor och mer matlust i äldreomsorgen

81 % av alla äldre inom svensk äldreomsorg lider av undernäring eller ligger i riskzonen. Rapporten ”Tid för mat” beskriver hur problemet med utbredd undernäring i hög grad kan kopplas till personalens brist på tid och handlingsutrymme.

Äldreomsorg