Rapporter

Här hittar du rapporter från Kommunals utredare. Du kan bläddra igenom hela listan nedan, eller sortera på bransch eller ämnesområde.

Kvinnlig undersköterska.

Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat

Visst ska det synas på pensionen att man har arbetat ett helt yrkesliv?  I rapporten "Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat" analyserar vi konsekvenserna för pensionen för medlemmarna i Kommunal.

Pension
Undersköterska

Trygghet på arbetsmarknaden – en rapport om arbetsrätt och anställningsvillkor i välfärden

Hur har arbetsrätten och anställningstryggheten utvecklats på arbetsmarknaden? Om det handlar rapporten "Trygghet på arbetsmarknaden", som har fokus på Kommunals avtalsområde och sektorerna vård och omsorg och utbildning.
Undersköterska

Kvinnlig undersköterska.

Hur har arbetsrätten och anställningstryggheten utvecklats på arbetsmarknaden? Om det handlar rapporten "Trygghet på arbetsmarknaden". Den fokuserar på Kommunals avtalsområde och sektorerna vård och omsorg och utbildning. Här redogör vi också för hur anställningstryggheten ser ut i praktiken, och hur den relaterar till såväl privatiseringar inom välfärden som anställningsskyddets tillämpning.

Omsorgsarbetare

Återgång utan övergång

– En rapport om ohälsa, sjukskrivning och risk för utförsäkring bland vårdomsorgsarbetare
undersköterska

Rapport: Rätt arbetstid - Kommunals arbetstidsstrategi

Rapporten Rätt arbetstid presenterar Kommunals arbetstidsstrategi. Rapporten som först skrevs 2015 har nu uppdaterats med nya arbetstidspolitiska områden, politiska justeringar av beslut samt en generell uppdatering av forskningsläget i stort.
undersköterska

Rapport: Rätt arbetstid - Kommunals arbetstidsstrategi

Skatteväxling för välfärden

Välfärdsskatt – en statlig inkomstskatt för ett permanent välfärdslyft

För Kommunal är det självklart att vård, skola och omsorg ska vara tillgängliga för alla på samma villkor. Det är behovet som ska styra, inte individens ekonomiska förutsättningar. För medlemmarna i Kommunal är det viktigt att en generell välfärd av hög kvalitet som finansieras via skattsedeln behålls också i en framtida skattereform.
Äldreomsorg

Svenska språket - A och O inom äldreomsorgen

Med satsningar på språkutveckling på jobbet kan missförstånd undvikas och patientsäkerheten i äldreomsorgen förbättras. Goda kunskaper i svenska språket är nödvändiga för trivseln i arbetslaget, relationen till de äldre och möjligheterna för dig som anställd att kommunicera med din chef. Det konstaterar Kommunal i en ny rapport om språket.

Äldreomsorg