Rapporter

Här hittar du rapporter från Kommunals utredare. Du kan bläddra igenom hela listan nedan, eller sortera på bransch eller ämnesområde.

Brandman tar på brandhjälm

Bemanning och arbetsmiljö inom räddningstjänsten

Arbetsmiljö är en högt prioriterad fråga för medlemmarna i Kommunal. Inom räddningstjänsten, där brister i arbetsmiljö snabbt kan leda till livsfarliga situationer, måste det alltid vara uppe på dagordningen. På samma sätt är hög och rätt bemanning samt goda arbetsvillkor avgörande för en räddningstjänst med hög kvalitet. Det handlar i slutänden om att vi ska vara oss trygga och säkra vad som än händer – när det händer.
Bild på en elevassistent.

Trygghetsskaparna - en rapport om yrkesgrupperna med pedagogiskt uppdrag

Yrkesgrupperna med ett pedagogiskt och socialt uppdrag bidrar redan idag till elevers förutsättning för lärande och utveckling i skola och i de läroplansstyrda fritidshemmen. Deras förutsättningar att göra det de är proffs på behöver dock stärkas. Kommunal ser att det krävs förändringsarbete på många olika nivåer.
Text som säger Vem är orolig för ny teknik

Vem är orolig för ny teknik? En rapport om hur Kommunals medlemmar upplever introduktionen av teknik

Rapporten bekräftar att introduktionen av ny teknik i form av digitala lösningar påverkar medlemmarnas arbeten. Det ställer i sin tur krav på ett livslångt lärande med kontinuerliga utbildningsinsatser där lagstiftarna, arbetsgivar- och fackliga organisationer har ett gemensamt ansvar.
Kvinna i närbild tittar in i kameran.

Kommunals arbetsmiljöbarometer 2020

Mer än var femte skyddsombud uppger att de sällan eller aldrig medverkar i det systematiska arbetsmiljöarbetet. En lika stor andel uppger att skyddsronder sällan eller aldrig tillämpas. Det visar en Kommunals arbetsmiljöbarometer 2020.

Arbetsmiljö
Kvinna med visir och munskydd.

Pandemi på äldreboendet - en rapport om den svenska äldreomsorgen innan och under coronapandemin

När coronaviruset svepte in i början av 2020 drogs Sverige in i den värsta kris som drabbat landet på många decennier. Rapporten ”Pandemi på äldreboendet” studerar vilka förutsättningar den svenska äldreomsorgen hade att hantera en pandemi. Fanns det ett samband mellan äldreomsorgens organisatoriska förutsättningar och hur man lyckades med smittbekämpandet på äldreboenden? Vilka slutsatser och lärdomar ska vi ta med oss från den här krisen?
Kvinnlig undersköterska.

Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat

Visst ska det synas på pensionen att man har arbetat ett helt yrkesliv?  I rapporten "Pension för mödan – det ska löna sig att ha arbetat" analyserar vi konsekvenserna för pensionen för medlemmarna i Kommunal.

Pension
Kvinnlig undersköterska.

Trygghet på arbetsmarknaden – en rapport om arbetsrätt och anställningsvillkor i välfärden

Hur har arbetsrätten och anställningstryggheten utvecklats på arbetsmarknaden? Om det handlar rapporten "Trygghet på arbetsmarknaden". Den fokuserar på Kommunals avtalsområde och sektorerna vård och omsorg och utbildning. Här redogör vi också för hur anställningstryggheten ser ut i praktiken, och hur den relaterar till såväl privatiseringar inom välfärden som anställningsskyddets tillämpning.
Omsorgsarbetare

Återgång utan övergång

En rapport om ohälsa, sjukskrivning och risk för utförsäkring bland vårdomsorgsarbetare
undersköterska

Rapport: Rätt arbetstid - Kommunals arbetstidsstrategi

Rapporten Rätt arbetstid presenterar Kommunals arbetstidsstrategi. Rapporten som först skrevs 2015 har nu uppdaterats med nya arbetstidspolitiska områden, politiska justeringar av beslut samt en generell uppdatering av forskningsläget i stort.
Skatteväxling för välfärden

Välfärdsskatt – en statlig inkomstskatt för ett permanent välfärdslyft

För Kommunal är det självklart att vård, skola och omsorg ska vara tillgängliga för alla på samma villkor. Det är behovet som ska styra, inte individens ekonomiska förutsättningar. För medlemmarna i Kommunal är det viktigt att en generell välfärd av hög kvalitet som finansieras via skattsedeln behålls också i en framtida skattereform.