Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Påverka din lön

Medlem i Kommunal
Foto: Magnus Skoglöf
Din insats på jobbet ska påverka vilken lön du får. Om du skaffat ny erfarenhet, nya arbetsuppgifter eller utvecklat dig inom yrket ska du också få högre lön.

Exakt hur lönesättningen ser ut för ditt jobb står i kollektivavtalet. Läs ditt kollektivavtal, så har du koll på om du får rätt lön. Om din arbetsplats har ett arbetsplatsombud, så prata med ombudet.

Om det saknas arbetsplatsombud eller kollektivavtal på ditt jobb, kontakta närmaste sektion. De kan hjälpa dig.

Ta greppet om din lön

Lär dig mer om kollektivavtal och vad som står i det kollektivavtal som gäller för din anställning. På Mina sidor kan du hitta ditt kollektivavtal

Lär dig tolka ditt lönebesked så att du kan kontrollera att allt stämmer.

Är det dags för lönesamtal, är det bra att förbereda ditt lönesamtal på bästa sätt.

Du som är medlem i Kommunal kan även kontakta din sektion eller Kommunal Direkt för att få råd och stöd, eller fråga vad en bra lön är för någon i ditt yrke, med din erfarenhet. Sektionen kan undersöka om du gått miste om lönepengar du har rätt till. Om du fått fel lön kan sektionen hjälpa dig att få rätt lön.

Berätta för din sektion att du fått nya arbetsuppgifter när du får det. Då kan Kommunal begära löneförhandling för dig trots att det inte är avtalsrörelse.

Om du inte är nöjd med hur kollektivavtalet ser ut, har du möjlighet påverka ditt avtal. Inför varje avtalsrörelse samlar Kommunal in avtalsförslag från medlemmarna.

Alla medlemmar kan påverka avtalen. Så här gör du för att lämna ditt avtalsförslag.