Mindre omvårdnadspyssel – nu handlar det om att rädda liv

Det pratas om dag noll. Om dagen då antalet sjuka i corona väntas öka. I Skåne ligger den dagen framför oss, uppskattningsvis en vecka efter Stockholm.

Mycket arbete för skyddsombud på SUS i Lund
Hög belastning och rädsla för att skyddsutrustningen ska ta slut
Foto: Monica Brundin Danielsson

- Det är inte frågan om utan när och vi vet inte omfattningen än, men här på sjukhuset i Lund jobbar och planerar vi för högsta beredskap, säger Ann-Louise Levau, skyddsombud på intensiven i Lund och huvudskyddsombud för ytterligare fyra verksamheter.

Det är en solig dag i Lund. På uteserveringen är det tomt och passande för möten som med fördel hålls utomhus. Denise Neal är undersköterska och skyddsombud på akuten på Skånes universitetssjukhus, SUS, i Lund, Ida Lombard är regionalt fackligt ombud och arbetar med lokalvård och så Ann-Louise Levau. Totalt har Kommunal 84 skyddsombud och sex huvudskyddsombud på sjukhuset i Lund. Ombud som just nu deltar i långt fler möten än i normalfallet, som tillsammans med arbetskamrater och arbetsgivare försöker säkra arbetsmiljön och tryggheten i en situation som inte liknar någon annan.

I vanliga fall har vi skyddskommittémöte en gång i månaden. Nu har vi dem varje vecka, förklarar AnnLouise.

Förberedelserna handlar om allt ifrån hur man viker en mikrofiberduk för att på ett säkert sätt städa av olika ytor till att öppna upp nya avdelningar enbart för coronasmittade och öva i de team som ska sköta både vård och omvårdnad.

- En del handlar om att vi lokalvårdare inte ska sprida smitta vidare och det handlar om att ge utbildning och rätt förutsättningar för mig och mina kollegor, säger Ida Lombard.

På akuten cirkulerar frågorna till stor det om skyddskläder och annan skyddsutrustning. Och om att det kommer så mycket information, en del av den motstridig, vilket gör att det är svårt för personalen att förhålla sig och att göra rätt.

- Nu måste vi verkligen följa de direktiv som går ut och inte hitta på egna regler, poängterar Denise Neal och menar att alla behöver vara kollegiala, strukturerade, följsamma och flexibla.

Alla tre är överens om att de måste hänga med i svängarna. Både när det gäller kommunikationen, extern och intern, samt i ständigt ändrade rutiner och arbetssätt. Fler behöver ställa om till akutläge och arbetsgivaren måste ha respekt för den rädsla som finns bland personalen.

- Nu handlar det om att rädda liv. Det kommer att innebära att vi undersköterskor som är vana att jobba bedside behöver ha fyra patienter istället för en som annars är standard i intensivvård. Men vi får ta det här helt enkelt och göra det bästa av situationen, säger Ann-Louise Levau.

- Skräckscenariot är om jag som skyddsombud tvingas välja mellan personalens säkerhet och patienternas.

Den oro som finns handlar från personalens sida om skyddsutrustningen kommer att räcka till och från arbetsgivarens sida om personalförsörjning.

- Personalen måste ju också vara hemma med sjuka barn eller med egna symptom och vi är ju redan ont om personal, säger AnnLouise.

Som beslutet ligger just nu kommer all personal på intensivvårdsavdelningarna i Lund och Malmö att ställas om till treskift.