Hon lyfter undersköterskeyrket

En gång om året hålls en regional yrkestävling för undersköterskeelever på scen inför publik och tre domare. En av domarna är Kerstin Norén, förtroendevald i sektion Universitetssjukhuset.

"Jag tycker att det är väldigt roligt att träffa ungdomar och lära mig om hur de ser på vården", säger hon.

Kerstin Norén dömer i underskötersketävlingar.
Kerstin Norén, förtroendevald för sektion Universitetsjukhuset, överlägger med Helen Larsson och Fatemeh Rigi i pausen i den regionala yrkestävlingen för undersköterskor.
Foto: Lotta Ljungberg/Kommunal

En tidig oktobermorgon på Fredrika Bremer-gymnasiet i Haninge samlas de tre domarna, som förutom Kerstin Norén, är Helen Larsson, undersköterska och studentansvarig inom äldrevården i Haninge kommun, och Fatemeh Rigi, vårdlärare på Haninge Komvux. Alla med lång erfarenhet inom vården. Kerstin Norén har 40 år i yrket och haft roligt varenda dag. Förutom att hon är förtroendevald i Kommunal sitter hon också i den regionala styrgruppen för Vård- och omsorgscollege i Stockholms län. Hon blev tillfrågad om hon kunde ställa upp som domare. I dag dömer hon för fjärde gången.

Många tävlingsmoment

De tre tävlande är Josefin, Yasmin och Melker från två skolor (Vård- och omsorgsgymnasiet - VOGY i Sollentuna och Tullinge gymnasium). De agerar utifrån en fallsituation som utspelades i ”Anna Olssons” hem. Hon är 72 år gammal och har tilltagande besvär från sin kristallsjuka, artros i vänster axel med rörelseinskränkning, nedsatt hörsel och högt blodtryck.

Tävlingsmomenten består av inläsning, att hjälpa Anna med hennes morgonrutin, påklädning, sätta på hörapparat, kontrollera puls och blodtryck, ge Anna medicin från dosett, plocka i ordning i rummet och dokumentera. Den avslutande delen, självutvärdering, genomförs i dialog med domarna. De tävlande har 30 minuter på sig från start till slut. Det är både nervöst och stressigt. Under de år som tävlingen arrangerats har ingen elev hunnit med alla moment.

Allt detta sker inför en publik på omkring 250 elever från Vård- och omsorgsgymnasiet - VOG, Tullinge gymnasium, Kungsholmens Västra Gymnasium, Arlandagymnasiet, och Fredrika Bremergymnasiet.

När Josefin och Yasmin tävlat blir det en paus och domarna drar sig tillbaka för att räkna poäng och överlägga. Det är många moment som bedöms och poängsätts.

–Det kan vara svårt då man ska titta på olika saker - skicklighet i handhavandet, bemötandet och hur man hanterar situationen. Vi domare har en samsyn om hur det ska utföras men ibland ser vi olika saker, säger Kerstin Norén.

"Vi behövs överallt inom vård och omsorg"

Melker är sist ut och efter det är det snabba ryck för de tre domarna att räkna ihop poängen för de tre tävlande. Trots pressen att visa vad man kan och svara på frågor inför en
stor publik och domarna går det bra för alla tre tävlande. Vinsten går till Yasmin från Vård- och omsorgsgymnasiet i Sollentuna.

Varför finns det tävlingar för undersköterskor?

–Det är ett sätt att lyfta yrket, det är oerhört viktigt eftersom vi behövs överallt inom vård och omsorg. Det viktigaste med det här jobbet är att man gör skillnad för någon.

Hon lyfter även att en positiv aspekt är att undersköterska är en skyddad yrkestitel sedan 1 juli i år och som visar hur viktigt yrket som undersköterska är. Men det finns mycket mer att göra.

–För att göra yrken inom vården attraktivare så måste man se över arbetstider och arbetsmiljö. Vi måste också få bort vinstuttagen från vården, jag tycker att det är ett grundläggande problem för att vi ska få en dräglig arbetsmiljö. Om man tittar inom slutenvården är pengar också grunden till att det är så tungt, man har dragit ned på bemanning samt att de som är inneliggande idag är oerhört mycket mer vårdkrävande än hur det såg ut för femton år sedan.