Universitetssjukhuset

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Universitetssjukhuset är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar undersköterskor, barnsköterskor, vaktmästare, anställda inom verksamheter på Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge samt Södertälje sjukhus. Vi organiserar även bussförare och depåpersonal anställda av Nobina. Vi organiserar också djurskötare som arbetar inom Berga naturbruksgymnasium och de som arbetar vid Skärgårdsstiftelösen i Stockholms Län.

Sektionen har arbetsplatser utspridda i hela Stockholms län. Den största arbetsgivaren i sektionen är Karolinska universitetssjukhuset. Men vi har även en hel del privata arbetsgivare med olika inriktningar som naturvård och jordbruksgymnasium.

Följande verksamheter och företag ingår i vår sektion

• Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge
  • Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län
  • Berga naturbruksgymnasium
  • Nobinatrafiken
  • Södertälje sjukhus

Vad vi gör

Sektionen arbetar med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Förhandlingar inom avtal, lagar och samverkansavtal sköts av sektionens förtroendevalda på olika nivåer från arbetsplatsombuden till sektionsstyrelsen

Vi har två fackexpeditioner, en i Huddinge och en i Solna.

Team Nobina

Team Nobinas verksamhetsområde omfattar bussförare och depåpersonal som arbetar för Nobina Sverige AB, inom kollektivtrafiken i Stockholms län.

Besöksadress:
Karolinska Universitetsjukhuset Huddinge M96
14186 STOCKHOLM
Karta
Postadress:
Karolinska Universitetsjukhuset Huddinge M96
14186 STOCKHOLM
Öppettider:
Månd-fred 09.00-15.00 Telefontid dagligen 9-11 samt 13-15
Ordförande:
Catharina Häggbom

Våra nyheter

Nytt lokalt avtal angående arbetstidsförläggning och ersättning i samband med covid-vård på Funktion PMI

Kommunal har idag slutit avtal med arbetsgivaren angående förläggning av arbetstid och ersättningar på grund av den ökning av covid-19-patienter som man förväntar sig behöva ta emot på Karolinska universitetssjukhuset.
De jobbar med På väg framåt, fr v Potira Drumond, Nina Dahlin, Kathi Olsson och Ina Sandberg.

Medlemmar på väg framåt med ESF-projekt

Med 350 intresseanmälningar har Kommunal Stockholms läns projekt På väg framåt fått en rivstart. Projektet, finansierat av ESF-rådet, ska bidra till att stärka medlemmarna inom hushållsnära tjänster och beställningstrafikens kompetens och anställningsbarhet, två av de branscher som drabbats hårt under pandemin.
Folksam går över till rådgivning online.

Folksam går över till rådgivning online

Möjligheten att se över sina försäkringar och sin pension blir nu mer tillgänglig när Folksam går över till rådgivning online.
webb_konversation-1024x576.jpg

Kostnadsfri kompetensutveckling med ABF

ABF Stockholm erbjuder kompetensutveckling helt kostnadsfritt. Kurserna är distanskurser. Anmäl dig idag!
Catharina Häggbom, förhandlingsansvarig på Karolinska

Pressmeddelande: Karolinska stoppar varsel – Skär fortfarande ner på personal

Trots att varslet på Karolinska universitetssjukhuset dragits tillbaka väntar stora personalnedskärningar som kommer att drabba Kommunals medlemmar negativt.
Som för alla välfärdsarbetare och framför allt anställda inom sjukvården och äldreomsorgen vändes Jo

Pandemi och varsel – ett år i undersköterskan Josefinas liv

Från varsel till pandemi till varselförhandlingar. För Josefina Lejdström som jobbar som undersköterska på neurointensiven på Karolinska universitetssjukhuset i Solna är det senaste året ett år hon sent kommer att glömma.

Lär dig mer om dina medlemsförsäkringar

Visst vet du att ni kan få hjälp med information kring era medlemsförsäkringar? Som medlem i Kommunal har ni en del försäkringar från Folksam som ingår men vet du och dina kollegor när och hur ni kan nyttja dessa?

När får jag min löneförhöjning?

I Sverige finns det ingen lag om lägsta lön eller att man har rätt till löneförhöjningar varje år. Det kan tyckas märkligt, men vi har istället valt en annan modell som kallas för den svenska modellen.

Vill du gå digital medlemsutbildning i september?

Är du ny i Kommunal? Har du inte gått en medlemsutbildning? Nu fortsätter Kommunal Stockholms län med våra digitala medlemsut­bildningar där du deltar hemifrån och där kursledare och deltagare möts via dator, mobil eller padda.
Gå en kurs på ABF Stockholm i höst.

Gå en ABF-kurs för halva priset

Drömmer du om att lära dig ett nytt språk, lära dig dreja eller bli en bättre talare? Som medlem i Kommunal Stockholms län har du 50 procents rabatt på en kurs eller studiecirkel under 2020. Få inspiration, träffa nya människor och lär dig nya saker med en kurs på ABF Stockholm.