Universitetssjukhuset

Denna sektion tillhör avdelning Stockholms län
Kommunal sektion Universitetssjukhuset är en sektion inom Kommunal Stockholms län. Vi organiserar undersköterskor, barnsköterskor, vaktmästare, anställda inom verksamheter på Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge samt Södertälje sjukhus. Vi organiserar även bussförare och depåpersonal anställda av Nobina. Vi organiserar också djurskötare som arbetar inom Berga naturbruksgymnasium och de som arbetar vid Skärgårdsstiftelösen i Stockholms Län.

Sektionen har arbetsplatser utspridda i hela Stockholms län. Den största arbetsgivaren i sektionen är Karolinska universitetssjukhuset. Men vi har även en hel del privata arbetsgivare med olika inriktningar som naturvård och jordbruksgymnasium.

Följande verksamheter och företag ingår i vår sektion

• Karolinska universitetssjukhuset i Solna och Huddinge
  • Skärgårdsstiftelsen i Stockholms län
  • Berga naturbruksgymnasium
  • Nobinatrafiken
  • Södertälje sjukhus

Vad vi gör

Sektionen arbetar med frågor som berör medlemskapet, löner och anställningsvillkor för våra medlemmar. Förhandlingar inom avtal, lagar och samverkansavtal sköts av sektionens förtroendevalda på olika nivåer från arbetsplatsombuden till sektionsstyrelsen

Vi har två fackexpeditioner, en i Huddinge och en i Solna.

Team Nobina

Team Nobinas verksamhetsområde omfattar bussförare och depåpersonal som arbetar för Nobina Sverige AB, inom kollektivtrafiken i Stockholms län.

Besöksadress:
Karolinska Universitetsjukhuset Huddinge M96
14186 STOCKHOLM
Karta
Postadress:
Karolinska Universitetsjukhuset Huddinge M96
14186 STOCKHOLM
Öppettider:
Månd-fred 09.00-15.00 Telefontid dagligen 9-11 samt 13-15
Ordförande:
Catharina Häggbom

Våra nyheter

"Det gör inte ont att rösta, har man rösten ska man använda den", säger Mirja Räihä.

"Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken"

Mirja Räihä är en räv i fackliga och politiska sammanhang. Förutom förtroendevald inom Kommunal Stockholms län är hon LO Stockholms läns ordförande och sitter i kommunfullmäktige för Socialdemokraterna i Stockholm där hon har och har haft en rad förtroendeuppdrag. Från förra kyrkovalet är hon också vice ordförande i Spånga-Kista församling. "Det är lika viktigt att engagera sig i kyrkopolitiken som i kommunpolitiken", säger hon.
Föreläsningar om försäkringar med Folksam.

Välkommen till föreläsningar om dina försäkringar

På din arbetsplats och under din fritid omfattas du av försäkringar som ger dig hjälp och ekonomiskt stöd i olika situationer. Det är lätt att missa ersättningar du har rätt till men ofta är det möjligt att göra en anmälan i efterhand.
Marika Eriksson är Kommunal Stockholms läns representant på Gershedens folkets hus möten.

Lär dig mer om arbetarrörelsens kulturhistoria på Skansen

Gershedens folkets hus stod klart 1908 och fungerade som Gershedenbornas möteslokal i 50 år. Men sedan upphörde verksamheten och huset skänktes till Skansen. Kommunal Stockholms län är en av föreningarna som idag stöttar Gershedens folkets hus.

Pressmeddelande: Huddinge skär ner på äldreboende

Pressmeddelande från Kommunal sektion Huddinge med anledningen av nedskärningar i äldreomsorgen.

En annan välfärd är möjlig

Uttalande från Kommunal Stockholms läns representantskap 24 april 2021.

Semestra i Stockholms län? Hyr stuga genom Nygård

Välkomna till Semesterhemmet Nygård. Här finns stugor i olika storlekar att hyra.
Ulf Bjerregaard

Så lyckades Kommunals team på Södermalm med heltid som norm

2012 beslutades det att heltid skulle vara en rättighet i Stockholm stad. Åtta år senare så finns ingen som är ofrivilligt deltidsanställd i Södermalms stadsdelsförvaltning. "Det här visar att det är fullt möjligt att det går att få heltid och om det går på Södermalm varför skulle det inte gå i Kista eller i Farsta eller i Hägersten-Liljeholmen", säger Ulf Bjerregaard, förhandlingsansvarig i Kommunals team på Södermalm.

Pressmeddelande: Kommunal har inte gått med på att öppna framdörrarna

Det stämmer inte att Kommunal har gått med på att öppna framdörrarna på Nobinas bussar i Norrtälje.
Jessica Leiding, Kommunal Stockholms läns ordförande, och ombudsmannen Pernilla Westerberg.

Kommunal Stockholms läns representantskap 28 november

Kommunal Stockholms län höll sitt höstrepresentamtskap lördagen den 28 november. Mötet utsåg hedermedlemskap, delade ut kulturstipendium, behandlade motioner och antog ett uttalande.
Linda Pettersson, regionalt skyddsombud.

Skyddsombud ser en tuffare coronasituation på förskolorna

Under hösten har pandemin tagit ordentlig fart på förskolorna i Region Stockholm och nu har väldigt få av dem inte haft något covidfall. "Vi hade inte så många fall i våras. Men nu är många förskolor i läget att de inte vet om de ska stänga eller inte", säger Linda Pettersson, regionalt skyddsombud för Kommunal Stockholms län.