Barnskötarna i Vännäs får arbetskläder - fackliga kampen lönade sig

– Sånt här sker inte om det inte finns fackligt engagemang, säger en glad Viktoria Wassberg, huvudskyddsombud och barnskötare på förskolan Ögonstenen i Vännäsby.

Åsa Jansson Lindberg och Viktoria Wassberg.
Sektionsordförande Åsa Jansson Lindberg med Viktoria Wassberg, barnskötare och huvudskyddsombud.
Foto: Kommunal

Efter en flera år lång och enveten facklig kamp, meddelade politikerna i Vännäs i somras att de beslutat att utreda frågan om fria arbetskläder till barnskötare och andra anställda inom förskolan i kommunen.

Och nu har alltså klubban slagit i bordet - både barnskötare och förskollärare ska nu erbjudas ett urval av fria arbetskläder, bekostat av kommunen.

Äntligen arbetskläder! Hur har snacket gått på din arbetsplats efter beslutet?

– Reaktionerna har varit jättepositiva! Kollegorna tycker det är fantastiskt, och är jätteglada att det äntligen hänt något, säger huvudskyddsombudet Viktoria Wassberg.

Vilka arbetskläder erbjuds ni?

– Det som arbetsgivaren kommer erbjuda är en skaljacka, ett par skalbyxor och en fleecejacka. Det är en stor satsning pengar de gör, och vi får landa i det ett tag och känna oss nöjda. Men, rent krasst behöver vi både regnkläder, vindkläder, vinterkläder och skor - så dialogen kommer fortsätta.  Jag är väldigt tydlig med att det här är en början.

Har du några tips till andra arbetsgrupper som också vill förändra på sin arbetsplats?

– Man ska alltid tänka att man kan påverka sin situation, att just mitt engagemang kan ge resultat. Det har jag fått otroligt stort bevis på - arbetsgivaren hade ju aldrig gjort det här om inte vi i Kommunal hade tryckt på. Om man bara sitter på sin enhet och är missnöjd och inte lyfter något, då är det svårt att få till en förändring, säger Viktoria Wassberg och tillägger:

– Det är klart att det krävs folk som ger sitt extra för att förändra, men det fina är att det faktiskt går! Och jobbar man på tillsammans så kan det bli riktigt bra.